AnonymBruker Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Og har det vært slik for deg? Hva sa terapeuten da du fortalte om hvilke følelser hen vekket i deg og hva lærte du av det? Mine erfaringer med ulike terapeuter er at jeg har oppdaget et behov for trygghet, omsorg, å bli sett/hørt og frykt for avvisning. Jeg har gått i terapi i flere år, men jeg har ikke lært dette før nå. Anonymkode: 432bb...2b8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni nachnoo skrev (8 minutter siden): Dette er helt vanlig. Og er det etter dette at følelsene kan gå over i idealisering? Anonymkode: 432bb...2b8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni nachnoo skrev (20 minutter siden): Dette er helt vanlig. Og har mer eller mindre alle mennesker disse lengslene i seg? I eller utenfor terapi. Anonymkode: 432bb...2b8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni nachnoo skrev (46 minutter siden): Dette er helt vanlig. Tilleggsopplysning er at dette gjør terapien svært krevende (i kombinasjon med depresjon). Det vekker mye skam i meg da jeg har tenkt meg selv som et menneske uten behov/fortjener ikke noe av andre. Er dette like vanlig? Svarer du ja blir jeg glad og lettet. Anonymkode: 432bb...2b8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Alle overfører følelser fra en person til en annen hele tiden. Det er vanlig, og ikke unikt for terapi. Når du møter en ny person, har du alltid med deg erfaringer på lasset som du ubevisst leser denne personen i lys av, og reagerer på. I terapi har man satt ord på, og undersøker gjerne avhengig av terapitype, hva overføringen til akkurat terapeuten består av, fordi det kan si noe om hva du har med deg av bagasje. Terapeuten undersøker også hvilke følelser du vekker i han/hun, dette kalles motoverføring i terapien, og terapeuten undersøker hvorfor akkurat disse følelsene vekkes, om det har med terapeuten selv å gjøre, eller om det er noe ved deg og din væremåte. Anonymkode: 0f5dd...9c6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle overfører følelser fra en person til en annen hele tiden. Det er vanlig, og ikke unikt for terapi. Når du møter en ny person, har du alltid med deg erfaringer på lasset som du ubevisst leser denne personen i lys av, og reagerer på. I terapi har man satt ord på, og undersøker gjerne avhengig av terapitype, hva overføringen til akkurat terapeuten består av, fordi det kan si noe om hva du har med deg av bagasje. Terapeuten undersøker også hvilke følelser du vekker i han/hun, dette kalles motoverføring i terapien, og terapeuten undersøker hvorfor akkurat disse følelsene vekkes, om det har med terapeuten selv å gjøre, eller om det er noe ved deg og din væremåte. Anonymkode: 0f5dd...9c6 Ah, riktig! Så når jeg gikk til min ene behandler og synes hun var perfekt og, ble veldig redd for å gjøre feil og at hun skulle kjefte på meg, så har det ingenting med behandler å gjøre, men kun med at i mine egne erfaringer har kjent på disse følelsene før i livet,? Anonymkode: 432bb...2b8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ah, riktig! Så når jeg gikk til min ene behandler og synes hun var perfekt og, ble veldig redd for å gjøre feil og at hun skulle kjefte på meg, så har det ingenting med behandler å gjøre, men kun med at i mine egne erfaringer har kjent på disse følelsene før i livet,? Anonymkode: 432bb...2b8 Ja, mest sannsynlig er du da vant til at mennesker gjør dette, og forventer dette fra terapeuten også. Så lenge hun ikke faktisk var perfekt da, og brukte å kjefte på deg for at du gjorde feil. 😀 Anonymkode: 0f5dd...9c6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, mest sannsynlig er du da vant til at mennesker gjør dette, og forventer dette fra terapeuten også. Så lenge hun ikke faktisk var perfekt da, og brukte å kjefte på deg for at du gjorde feil. 😀 Anonymkode: 0f5dd...9c6 Jeg synes fortsatt hun er perfekt😉men hvorfor overfører jeg disse følelsene til henne? Anonymkode: 432bb...2b8 0 Siter
nachnoo Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg synes fortsatt hun er perfekt😉men hvorfor overfører jeg disse følelsene til henne? Anonymkode: 432bb...2b8 Det er en vanlig effekt at vi tillegger folk som er trivelige mot oss ytterligere positive egenskaper. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni nachnoo skrev (3 timer siden): Det er en vanlig effekt at vi tillegger folk som er trivelige mot oss ytterligere positive egenskaper. Det er fint at alle gjør det, da føler jeg meg mindre rar. Jeg knytter meg veldig til behandlere. Anonymkode: 432bb...2b8 0 Siter
Glitter Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er fint at alle gjør det, da føler jeg meg mindre rar. Jeg knytter meg veldig til behandlere. Anonymkode: 432bb...2b8 Jeg knytter meg veldig til noen, men ikke til alle. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Jeg har knyttet meg veldig til noen terapeuter, men det var mest da jeg var veldig dårlig. Nå som jeg er i bedring ser jeg mer på det som en samarbeidsrelasjon. Deilig å slippe alle de følelsene og tankene, de tok opp mye tid. Anonymkode: 443a3...486 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg har knyttet meg veldig til noen terapeuter, men det var mest da jeg var veldig dårlig. Nå som jeg er i bedring ser jeg mer på det som en samarbeidsrelasjon. Deilig å slippe alle de følelsene og tankene, de tok opp mye tid. Anonymkode: 443a3...486 Ikke sant? Slik var det for meg også. Et virvar av tanker og følelser. Tenker du at det primært var tryggheten du søkte? Tror det var slik for meg. Anonymkode: 432bb...2b8 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.