Gå til innhold

Er det en helt vanlig situasjon at man overfører følelser til terapeuten (transference)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og har det vært slik for deg? Hva sa terapeuten da du fortalte om hvilke følelser hen vekket i deg og hva lærte du av det?

Mine erfaringer med ulike terapeuter er at jeg har oppdaget et behov for trygghet, omsorg, å bli sett/hørt og frykt for avvisning. Jeg har gått i terapi i flere år, men jeg har ikke lært dette før nå.

Anonymkode: 432bb...2b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Dette er helt vanlig.

Og er det etter dette at følelsene kan gå over i idealisering?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (20 minutter siden):

Dette er helt vanlig.

Og har mer eller mindre alle mennesker disse lengslene i seg? I eller utenfor terapi.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (46 minutter siden):

Dette er helt vanlig.

Tilleggsopplysning er at dette gjør terapien svært krevende (i kombinasjon med depresjon). Det vekker mye skam i meg da jeg har tenkt meg selv som et menneske uten behov/fortjener ikke noe av andre. Er dette like vanlig? Svarer du ja blir jeg glad og lettet.

AnonymBruker
Skrevet

Alle overfører følelser fra en person til en annen hele tiden. Det er vanlig, og ikke unikt for terapi. Når du møter en ny person, har du alltid med deg erfaringer på lasset som du ubevisst leser denne personen i lys av, og reagerer på.

I terapi har man satt ord på, og undersøker gjerne avhengig av terapitype, hva overføringen til akkurat terapeuten består av, fordi det kan si noe om hva du har med deg av bagasje.

Terapeuten undersøker også hvilke følelser du vekker i han/hun, dette kalles motoverføring i terapien, og terapeuten undersøker hvorfor akkurat disse følelsene vekkes, om det har med terapeuten selv å gjøre, eller om det er noe ved deg og din væremåte. 

Anonymkode: 0f5dd...9c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle overfører følelser fra en person til en annen hele tiden. Det er vanlig, og ikke unikt for terapi. Når du møter en ny person, har du alltid med deg erfaringer på lasset som du ubevisst leser denne personen i lys av, og reagerer på.

I terapi har man satt ord på, og undersøker gjerne avhengig av terapitype, hva overføringen til akkurat terapeuten består av, fordi det kan si noe om hva du har med deg av bagasje.

Terapeuten undersøker også hvilke følelser du vekker i han/hun, dette kalles motoverføring i terapien, og terapeuten undersøker hvorfor akkurat disse følelsene vekkes, om det har med terapeuten selv å gjøre, eller om det er noe ved deg og din væremåte. 

Ah, riktig! Så når jeg gikk til min ene behandler og synes hun var perfekt og, ble veldig redd for å gjøre feil og at hun skulle kjefte på meg, så har det ingenting med behandler å gjøre, men kun med at i mine egne erfaringer har kjent på disse følelsene før i livet,?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ah, riktig! Så når jeg gikk til min ene behandler og synes hun var perfekt og, ble veldig redd for å gjøre feil og at hun skulle kjefte på meg, så har det ingenting med behandler å gjøre, men kun med at i mine egne erfaringer har kjent på disse følelsene før i livet,?

Ja, mest sannsynlig er du da vant til at mennesker gjør dette, og forventer dette fra terapeuten også. Så lenge hun ikke faktisk var perfekt da, og brukte å kjefte på deg for at du gjorde feil. 😀

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, mest sannsynlig er du da vant til at mennesker gjør dette, og forventer dette fra terapeuten også. Så lenge hun ikke faktisk var perfekt da, og brukte å kjefte på deg for at du gjorde feil. 😀

Jeg synes fortsatt hun er perfekt😉men hvorfor overfører jeg disse følelsene til henne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg synes fortsatt hun er perfekt😉men hvorfor overfører jeg disse følelsene til henne?

Det er en vanlig effekt at vi tillegger folk som er trivelige mot oss ytterligere positive egenskaper.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Det er en vanlig effekt at vi tillegger folk som er trivelige mot oss ytterligere positive egenskaper.

Det er fint at alle gjør det, da føler jeg meg mindre rar. Jeg knytter meg veldig til behandlere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er fint at alle gjør det, da føler jeg meg mindre rar. Jeg knytter meg veldig til behandlere. 

Jeg knytter meg veldig til noen, men ikke til alle. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har knyttet meg veldig til noen terapeuter, men det var mest da jeg var veldig dårlig. Nå som jeg er i bedring ser jeg mer på det som en samarbeidsrelasjon. Deilig å slippe alle de følelsene og tankene, de tok opp mye tid. 

Anonymkode: 443a3...486

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har knyttet meg veldig til noen terapeuter, men det var mest da jeg var veldig dårlig. Nå som jeg er i bedring ser jeg mer på det som en samarbeidsrelasjon. Deilig å slippe alle de følelsene og tankene, de tok opp mye tid. 

Anonymkode: 443a3...486

Ikke sant? Slik var det for meg også. Et virvar av tanker og følelser. Tenker du at det primært var tryggheten du søkte? Tror det var slik for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...