AnonymBruker Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Da Selcuk Karademir fikk nei til fritak under mangfoldsuka, holdt han barna hjemme flere dager. Nå tar han saken videre til Statsforvalteren. Hva tenker dere, er det greit å holde barna hjemme fra mangfoldsuka? Jeg tenker skolen burde tilby et alternativ den uka for de som ikke vil delta. https://www.nettavisen.no/nyheter/fritak-for-prideflagget-i-skolen-far-raser-etter-nei-fra-rektor-i-drammen/s/5-95-3087424 Anonymkode: 7ea63...1c2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni At barn holdes hjemme uten å være syke syns jeg ikke er greit, men de burde fått tilbudet om et alternativt opplegg der de kunne jobbet med fag. Selv vil jeg ha religionsundervisningen ut av skolen, eller i det mintse en ordning som gjør at de som ikke ønsker å bli opplært i religiøs hjernevask kan få slippe og heller jobbe med matte, samfunnsfag osv. Anonymkode: 91ece...d9a 0 Siter
Grendel Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Det kommer ikke frem at det er noe opplegg som det er grunn til å reagere mot. Det virker som det er flagget i seg selv. Hvis det hadde vært et kontroversielt opplegg hvor man lærer at man egentlig er jente hvis man leker med dukker så forstår jeg at folk ville protestert. Det er langt forbi å bare fremme toleranse. Sånn som saken fremstår synes jeg det er for tynt grunnlag for å holde noen hjemme fra skolen. 5 Siter
Musikk Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Foreldrene/far må selv få bestemme hva som er best for sitt barn. Endret 11. juni av Musikk 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Jeg var lærer i en klasse hvor et foreldrepar krevde at barnet deres skulle ha fritak for hver time hvor man omtalte gutter og jenter som kjærester. Vi hadde lesekonkurranse hvor en av bøkene de kunne lese var om en gutt som var forelsket i en jente. Hvor skal man setter grensen? Skal alle foreldre få plukke tema som de ikke vil at barna skal lære noe om? Skolen er pliktig å lære elevene om mangfold. Det er en av de grunnleggende kunnskapene som står i den generelle læreplanen og som man finner igjen i andre fag. Jeg blir helt matt av hele diskusjonen. Anonymkode: 63cfd...2a2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni 2 minutes ago, Musikk said: Foreldrene/far må selv få bestemme hva som er best for sitt barn. Hva en noen religiøse mener algebra er djevelensverk, skal de da ha rett til å holde barna hjemme fra matte-timene? Anonymkode: 7ea63...1c2 1 Siter
Kayia Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Det er ikke greit å holde barna hjemme på dette grunnlaget. Tvert om er det nok ungene som møter indoktrinering på hjemmebane som har mest behov for å lære at regler og forventninger til hvordan man skal leve og tenke ikke bare har ett riktig svar. Jeg blir overrasket om han får medhold fra Statsforvalteren i denne saken. Endret 11. juni av Kayia 4 Siter
Musikk Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva en noen religiøse mener algebra er djevelensverk, skal de da ha rett til å holde barna hjemme fra matte-timene? Anonymkode: 7ea63...1c2 Jeg har ikke lest alt om denne faren og barne🙂 0 Siter
XbellaX Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): At barn holdes hjemme uten å være syke syns jeg ikke er greit, men de burde fått tilbudet om et alternativt opplegg der de kunne jobbet med fag. Selv vil jeg ha religionsundervisningen ut av skolen, eller i det mintse en ordning som gjør at de som ikke ønsker å bli opplært i religiøs hjernevask kan få slippe og heller jobbe med matte, samfunnsfag osv. Anonymkode: 91ece...d9a Tar meg friheten med å spore litt av. Det jeg husker best fra ungdomsskolen eller barneskole (husker ikke om dette var 6/7 klasse eller når det var) var faktisk religionsundervisningen. Vi hadde en strålende nerd av en fyr som tok for seg alle større religioner, vi lærte om ulike trossamfunn, om det positive ved de ulike - såvel som det mer utfordrende og kritikkverdige, vi lærte om etikk, og om respekt. Det var noe av det mest nyttige faget jeg har hatt som ung. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni XbellaX skrev (1 time siden): Tar meg friheten med å spore litt av. Det jeg husker best fra ungdomsskolen eller barneskole (husker ikke om dette var 6/7 klasse eller når det var) var faktisk religionsundervisningen. Vi hadde en strålende nerd av en fyr som tok for seg alle større religioner, vi lærte om ulike trossamfunn, om det positive ved de ulike - såvel som det mer utfordrende og kritikkverdige, vi lærte om etikk, og om respekt. Det var noe av det mest nyttige faget jeg har hatt som ung. Jeg må si at jeg etterhvert har omfavnet religions og etikkfaget etter at man tok ut forkynnelsen. For et viktig fag for å skape et varmere og mer inkluderende samfunn. Og så er det så mange spennende fortellinger. Jeg husker en gang jeg var pur ung og skulle undervise om hinduismen. Jeg jobbet på en skole med svært mange kristne elever. Jeg hadde gjort jobben min. Vi lukter på røkelse, så på store bilder (dette var før skjermer i klasserommet) og jeg hadde med blomster. Og så fortalte jeg den spennende historien om den lille gutten som fikk elefanthode. Alle ungene var helt med og jeg tenkte nå gjør jeg noe bra her. Og så sluttet jeg av og så sa den ene eleven at Ganesha sa at alle små barn skal komme til han. Det var da jeg forstod at alle de søte tredjeklassingene trodde jeg snakket om Jesus. De hørte jeg sa at ganesha er en gud i hinduismen og da trodde de alle at dette var nok en søndagsskolefortelling (alle elevene der gikk i slndagsskolen) Jeg må si jeg var redd for å få telefoner fra foreldrene men det gikk heldigvis bra. Anonymkode: 63cfd...2a2 1 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Hvis denne narren har skeive barn, så er det synd på de barna på de si det mildt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni XbellaX skrev (17 timer siden): Tar meg friheten med å spore litt av. Det jeg husker best fra ungdomsskolen eller barneskole (husker ikke om dette var 6/7 klasse eller når det var) var faktisk religionsundervisningen. Vi hadde en strålende nerd av en fyr som tok for seg alle større religioner, vi lærte om ulike trossamfunn, om det positive ved de ulike - såvel som det mer utfordrende og kritikkverdige, vi lærte om etikk, og om respekt. Det var noe av det mest nyttige faget jeg har hatt som ung. Det er stort behov for religionsundervisning i skolen, større enn noen gang mener jeg, for å unngå misforståelser og misbruk. Religioner inneholder mange leveregler og mye livsvisdom, dersom en får frihet til å tolke selv. Det er vel liten tvil om at kristendommen, og protestantismen, er den mest vellykkede religionen i verden. Det er bare å se på verdenskartet, og hvilke nasjoner som er tuftet på kristendom. Det er hele den vestlige verden. Alle velfungerende demokratier i dag er tuftet på kristendom, aller mest protestantisk kristendom. Så noe bra må det være. Og det er det helt sikkert i andre religioner også. Anonymkode: b95e7...b4d 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.