Gå til innhold

Kan angst påvirke synet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det siste syntes jeg opplever å ha «stive» øyne, at det å fokusere nærme kan ta litt tid, mulig dette bare er psykisk, men har aldri opplevd det før. Sliter jo mye for tiden så kanskje ikke så rart.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (19 minutter siden):

Har det siste syntes jeg opplever å ha «stive» øyne, at det å fokusere nærme kan ta litt tid, mulig dette bare er psykisk, men har aldri opplevd det før. Sliter jo mye for tiden så kanskje ikke så rart.

Ja angsten kan påvirke synet 

Anonymkode: cb252...cd6

Skrevet
Angstlei skrev (17 minutter siden):

Det kan ha flere ulike årsaker, men det er mulig det er en bivirkning av Rivotril, har du økt den i det siste?

Evt har du begynt på noen medisiner med antikolinerg virkning (f.eks enkelte AD, AP eller sovemedisiner)?

En veldig overaktivering av det sympatiske nervesystemet, som vises gjennom f.eks høy puls, hjertebank, blekhet, kaldsvetting (symptomer på angst), kan nok også bidra til å hemme øyets justering til å se på noe som er nærmere. 

Hvis det ikke er en opplagt årsak til dette og du fortsatt har andre nevrologiske symptomer som f.eks hyppig migrene, så synes jeg du skal be fastlegen om å ta en titt på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan det. 

Anonymkode: 51101...74a

Skrevet

Det psykiske kan påvirke synet. For meg ble det så ille at jeg endte med utredning på sykehuset. Kan ikke korrigeres med briller siden det endrer seg kontinuerlig. Slitsomt, men ikke farlig. Bare å akseptere at det er slik det er nå for tiden. Følges opp jevnlig av øyelege og optiker for å sjekke at det ikke er noe annet, siden det evt er vanskelig å fange opp når jeg ikke lengre kan stole på at synet er stabilt til vanlig.

Anonymkode: ef838...cee

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...