Gå til innhold

Gir det mest mening å øke litium eller brintellix for å forebygge bipolar depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har bipolar type 2 og sliter mest med depresjoner (har hatt en hypomani for mange år siden). Kom nylig ut av depresjon etter innleggelse og ketamin behandling. Jeg har fått beskjed om at jeg skal få en vedlikeholds ketamin behandling i måneden de neste 5 månedene fremover så langt jeg har effekt, men jeg lurer litt på: Hva med etter dette? Jeg tror jeg må øke på medisiner for å klare å holde meg depresjonsfri. Men gir det da mest mening å øke litium og brintellix? Skjønner at det kommer an på serumspeil, men hvis en tenker at begge har rom for å økes?

Skal forhåpentligvis få snakket med psykiater om dette, men ønsker møte forberedt til timen så spør derfor her inne først.

Endret av Sjø
  • Sjø endret tittelen til Gir det mest mening å øke litium eller brintellix for å forebygge bipolar depresjon?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg har økt Litium under depresjon har det redusert selvmordstankene kraftig.

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Da ville jeg økt litium.

Ja, det er egentlig den jeg også har mest troen på. Men det er rett tenkt at jeg bør øke medisin (litium) for å unngå fremtidig depresjon? Jeg kan ikke så mye om ketamin men jeg har inntrykk av at det aller mest blir brukt for å komme seg ut av en pågående depresjon og at det er usikkert om det vil holde meg depresjonsfri etter behandlingsslutt? 

Skrevet
munchin skrev (3 minutter siden):

Når jeg har økt Litium under depresjon har det redusert selvmordstankene kraftig.

Litium har hjulpet mot selvmordstanker for meg også. 

Skrevet

litium funker kjapt mot depresjon for meg da jeg hadde bipolar

Skrevet
Marye skrev (Akkurat nå):

Så bra. Jeg har brukt litium noen år nå og jeg føler jo den hjelper meg. Men samtidig har jeg også blitt alvorlig deprimert på tross av at jeg har stått på litium.

Skrevet
Marye skrev (3 minutter siden):

Har du ikke bp lengre?

Anonymkode: 61747...f57

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke bp lengre?

Anonymkode: 61747...f57

nei nå har jeg schizofreni

Skrevet
Marye skrev (3 minutter siden):

nei nå har jeg schizofreni

Var det ikke schizoaffektiv?

Anonymkode: 699e9...86b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det ikke schizoaffektiv?

Anonymkode: 699e9...86b

ja de kaller det det, men jeg var fullstendig avhengig av litium før, men nå trenger jeg den ikke. og blir psykotisk fort om jeg ikke tar medisin. da jeg hadde bipolar var jeg stabil i 6 år på litium og ingen antipsykotisk

det er sånn hipp som happ om de kaller det schizofreni eller Schizoaffektiv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...