Gå til innhold

Vi hadde svært sjelden barnevakt da ungene var små. Hva med dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mimrer litt i kveld og tenker tilbake på småbarnstiden og ser at vi nesten aldri spurte om hjelp med de små. Kan huske et bryllup og en gang da jeg var syk at mine foreldre passet barna (2 stk). Det hadde ikke vært naturlig for meg å be om hjelp for å hvile e.l. 

Anonymkode: 1e2b9...d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var alene med barna. Det var ikke så ofte jeg selv spurte om barnevakt, men jeg hadde folk rundt meg som ofte hentet barna eller kom hjem til meg å så jeg kunne få "fri" et par timer. 

AnonymBruker
Skrevet
Fionys skrev (19 minutter siden):

Jeg var alene med barna. Det var ikke så ofte jeg selv spurte om barnevakt, men jeg hadde folk rundt meg som ofte hentet barna eller kom hjem til meg å så jeg kunne få "fri" et par timer. 

Det var omtenksomt ovenfor deg og nok veldig fint for barna:)

Skrevet

Vi hadde regelmessig barnevakt. Til glede for besteforeldre, barna og for oss som par. :) Det var en vinn vinn-situasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (4 minutter siden):

Vi hadde regelmessig barnevakt. Til glede for besteforeldre, barna og for oss som par. :) Det var en vinn vinn-situasjon. 

Så bra! Jeg er dårlig på å ta plass og gi meg selv det jeg trenger, visste ikke at jeg eventuelt hadde behov for barnevakt, heller på den tiden. Og de få gangene vi hadde følte jeg at ungene var til bry. Huff, dette hørtes ikke bra ut. Jeg og mannen har holdt ut i 26 år da, men lite "dating".

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så bra! Jeg er dårlig på å ta plass og gi meg selv det jeg trenger, visste ikke at jeg eventuelt hadde behov for barnevakt, heller på den tiden. Og de få gangene vi hadde følte jeg at ungene var til bry. Huff, dette hørtes ikke bra ut. Jeg og mannen har holdt ut i 26 år da, men lite "dating".

Besteforeldre elsker jo å være med barnebarna, så de tar jo ikke plass sånn sett. I hvertfall våre sett med besteforeldre. 

26 år er lenge. :) Holdt bare ut 9 år med eksen. Men han var ikke alltid så snill. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (4 minutter siden):

Besteforeldre elsker jo å være med barnebarna, så de tar jo ikke plass sånn sett. I hvertfall våre sett med besteforeldre. 

26 år er lenge. :) Holdt bare ut 9 år med eksen. Men han var ikke alltid så snill. 

Vi hadde ikke slike besteforeldre som spurte om å "låne" barna vi da. Kanskje jeg kjente litt på det. Bra du kvittet deg med eksen! Han fortjente deg ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi hadde ikke slike besteforeldre som spurte om å "låne" barna vi da. Kanskje jeg kjente litt på det. Bra du kvittet deg med eksen! Han fortjente deg ikke. 

Takk for det. :) Det var vanskelig, men måtte bare dra. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Takk for det. :) Det var vanskelig, men måtte bare dra. 

Du er sterk💪

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du er sterk💪

Takk. :)

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mimrer litt i kveld og tenker tilbake på småbarnstiden og ser at vi nesten aldri spurte om hjelp med de små. Kan huske et bryllup og en gang da jeg var syk at mine foreldre passet barna (2 stk). Det hadde ikke vært naturlig for meg å be om hjelp for å hvile e.l. 

Nei, ikke særlig ofte og ikke for å "pleie forholdet" i alle fall. Men av og til når vi begge måtte bort en kveld i jobbsammenheng (ikke alltid like praktisk å jobbe på samme arbeidsplass!) eller etter hvert når vi hadde skilt lag og den ene trengte barnevakt en kveld eller lørdag og den andre ikke hadde mulighet til å ha barna. Besteforeldre som ville låne dem hadde ikke vi heller.

Skrevet

Ja, vi hadde en del barnevakt da varna var små, både familie og betalte barnevakter. Dels fordi vi begge måtte på noe i forbindelse med jobb eller annet, og dels for å få tid sammen uten at barna var i fokus. Det var viktig for oss, og noe vi prioriterte.

AnonymBruker
Skrevet
Ekstra skrev (8 minutter siden):

Ja, vi hadde en del barnevakt da varna var små, både familie og betalte barnevakter. Dels fordi vi begge måtte på noe i forbindelse med jobb eller annet, og dels for å få tid sammen uten at barna var i fokus. Det var viktig for oss, og noe vi prioriterte.

Det er nok viktig! Jeg tror at jeg "gikk litt opp" i mammarollen og barna var veldig knyttet til meg.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Eldste er funksjonshemmet og lot seg ikke passe av andre. Neste var hyperallergisk i tillegg til oppfølging av komplikasjoner under fødselen, så han var det heller ingen som turte å passe. Når tredjemann kom var vi så vant med å være i kjelleren at en til eller fra ikke gjorde noe. Vi klarte oss selv. 

Anonymkode: e67b8...f46

Nicklusheletida
Skrevet

Nei, vi hadde ikke det, da besteforeldre bodde langt unna på den tiden. De stilte opp når de kunne. 

Samboer og jeg bor nært vårt barnebarn som kommer til høsten, så vi får nok ofte muligheten. Gleder meg veldig til å hilse på gutten som kommer ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi hadde barnevakt bare én gang, men jr var mye sammen med besteforeldrene sine, på begge sider, uten oss. Når han kom i 10-11-årsalderen ble det en del overnatting hos sine venner (og de hos oss), men da uten at vi hadde invitasjon til noe spesielt. 

Skrevet
Kayia skrev (På 12.6.2026 den 18.19):

Vi hadde barnevakt bare én gang, men jr var mye sammen med besteforeldrene sine, på begge sider, uten oss. Når han kom i 10-11-årsalderen ble det en del overnatting hos sine venner (og de hos oss), men da uten at vi hadde invitasjon til noe spesielt. 

Dette kalte jeg barnevakt 🤭

Skrevet

Det gjorde ikke vi, vi kalte dette å være sammen med familien, eller å værer "heimkar". En barnevakt derimot, er en person - gjerne utenfor familien, som får betaling for å passe andres barn.

Jeg har ellers hørt menn si at de har vært barnevakt når de er hjemme med unger uten kona. Veldig rart syns jeg. 

Skrevet
Kayia skrev (2 minutter siden):

Det gjorde ikke vi, vi kalte dette å være sammen med familien, eller å værer "heimkar". En barnevakt derimot, er en person - gjerne utenfor familien, som får betaling for å passe andres barn.

Jeg har ellers hørt menn si at de har vært barnevakt når de er hjemme med unger uten kona. Veldig rart syns jeg. 

Ja, kanskje språklige forskjeller. For oss var barnevakt enhver som var med barna, og vi fikk noen (etterlengtede) timer eller dager «fri», eller alternativt mulighet til å delta på jobbarrangement begge to.. Hadde både familie og «innleide» som barnevakt.

Har også hørt om menn som bruker betegnelsen barnevakt ift egne barn - latterlig 😅. Sier en del om ansvarsfordelingen i heimen.

Skrevet
Ekstra skrev (11 minutter siden):

Ja, kanskje språklige forskjeller. For oss var barnevakt enhver som var med barna, og vi fikk noen (etterlengtede) timer eller dager «fri», eller alternativt mulighet til å delta på jobbarrangement begge to.. Hadde både familie og «innleide» som barnevakt.

Har også hørt om menn som bruker betegnelsen barnevakt ift egne barn - latterlig 😅. Sier en del om ansvarsfordelingen i heimen.

Jeg tror vi har vært uvanlig heldige. Besteforeldrene har vært tett på barnebarna, og jeg kan ikke huske at vi opplevde oss som så veldig bundet med behov for "fri".  Vi hadde noe jobbreisekræsj, men for det meste fikk vi ordnet det slik at en av oss var hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...