Gå til innhold

Kan svært høy stressbelastning over år (omsorg for barn med psykisk sykdom) forveksles med bp2?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og når det endelig gikk litt bedre med barnet så fikk jeg en bra periode, tolket som hypomani (uvanlig lite søvnbehov, økt seksuell energi, uvanlig høy energi, ny hobby, tankene gikk raskere, brukte mer penger osv). etterfulgt av langvarig alvorlig depresjon. Psykologspesialist omtaler at årene i konstant alarmberedeskap, natt og dag, har satt seg som et traume i meg. 

Kan slanking i form av hardkjør på kropp føre til utvikling av bp2? Spiste 800 kalorier til dagen i et lite år og trente hard styrketrening.

@nachnoo

Anonymkode: 6969e...87b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har BP2. Den kan være utløst av de nevnte livsbelastninger.

Disposisjonen for sykdommen er medfødt, men store belastninger kan utløse sykdomsepisoder.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (13 minutter siden):

Du har BP2. Den kan være utløst av de nevnte livsbelastninger.

Disposisjonen for sykdommen er medfødt, men store belastninger kan utløse sykdomsepisoder.

Takk. Flere psykiatere har satt diagnosen, men mine nærmeste tror ikke på den. Derfor tviler jeg også veldig. Men om du også er enig med fagfolkene så må det jo være slik. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk. Flere psykiatere har satt diagnosen, men mine nærmeste tror ikke på den. Derfor tviler jeg også veldig. Men om du også er enig med fagfolkene så må det jo være slik. 

Ikke rart du tviler selv dersom dine nærmeste gjør det, men hva innebærer det? Sier de det direkte? Tror en del med bp2 fungerer ganske godt utenom episoder, har jeg inntrykk av. En hypomani kan oppfattes som en positiv produktiv periode, imens man også tøyer strikken til slitepunktet ved depresjon, ofte, særlig mødre kanskje. Alt avhenger jo av oss, så det blir gjerne slik... Ikke så rart at man tviler. 

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (1 time siden):

Ikke rart du tviler selv dersom dine nærmeste gjør det, men hva innebærer det? Sier de det direkte? Tror en del med bp2 fungerer ganske godt utenom episoder, har jeg inntrykk av. En hypomani kan oppfattes som en positiv produktiv periode, imens man også tøyer strikken til slitepunktet ved depresjon, ofte, særlig mødre kanskje. Alt avhenger jo av oss, så det blir gjerne slik... Ikke så rart at man tviler. 

Ja, sier direkte. Jeg har aldri blitt meg selv etter alvorlig depresjon, strever mye psykisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mine nærmeste (spesifikt min mor) tror ikke jeg har bp2. Hun har mange fordommer mot psykisk syke, har et stort behov for at alt rundt henne skal være perfekt, og hun har en søster som er mye mer åpenbart psykisk syk enn meg. Hun klarer rett og slett ikke å akseptere at datteren hennes som hun er glad i skal ha en bipolar-diagnose. (Hun skammer seg også mye over at jeg ble sykmeldt og senere på AAP, og at jeg for tiden studerer i stedet for å jobbe). 

Jeg vet ikke hva som er årsakene hos deg, men kanskje noen av de samme tingene gjør seg gjeldende?

Anonym pga utlevering av familie. 

Anonymkode: 99d39...a4d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...