Gå til innhold

Jeg husker svært lite fra barneskolen, hva med deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kun to minner; at vi spilte ball på en bane i skolegården og læreren som krenker meg seksuelt. Ellers er det fullstendig blankt! Hvor mye husker du?

Anonymkode: 82ae5...a83

Videoannonse
Annonse
påskelilje
Skrevet

Jeg husker veldig mye. Tror jeg fremdeles kan navnene på alle i klassen, kan telefonnummeret til mange av jentene fremdeles (dette var på 80 tallet 😅), husker navnene på lærerne vi hadde.

Husker leker vi lekte ute i skolegården, hvordan skolen så ut innvendig og utvendig, husker episoder fra klasserommet (som da en gutt kastet opp på pulten, eller jeg kikket gjennom nøkkelhullet på døra inn til guttegarderoben og så en av guttene i klassen naken 😵😅, hvordan det var å sitte på scenen i gymsalen da jeg hadde mensen, skuespill vi hadde på avslutninger til jul og sommer +++

påskelilje
Skrevet

Men at en lærer krenket deg seksuelt! Fikk du sagt i fra til noen? Hvordan går det med deg nå?

AnonymBruker
Skrevet
påskelilje skrev (23 minutter siden):

Men at en lærer krenket deg seksuelt! Fikk du sagt i fra til noen? Hvordan går det med deg nå?

Takk som spør😘jeg fortrengte det helt til jeg ble syk som 40-åring. Jeg sa det ikke til noen før da, nei. Jeg har klart meg greit oppover, men jeg forstår nå mer av mine reaksjonsmønster. 

Gøy at du husker mye!

påskelilje
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk som spør😘jeg fortrengte det helt til jeg ble syk som 40-åring. Jeg sa det ikke til noen før da, nei. Jeg har klart meg greit oppover, men jeg forstår nå mer av mine reaksjonsmønster. 

Gøy at du husker mye!

Jeg kjenner ei som ventet enda 10-15 år lenger med å fortelle ❤️ Traumene har satt seg i kroppen og har påvirket henne sterkt. Hun får heldigvis god hjelp nå ❤️

Skrevet

Jeg husker veldig mye fra barneskolen. Navnet til alle i klassen, lærerne etc.

Jeg vil si jeg husker negative hendelser spesielt godt.

Skrevet

Husker litt, men ikke veldig mye. Men har et minne eller tre allerede som toåring. Det er negative minner. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Husker litt, men ikke veldig mye. Men har et minne eller tre allerede som toåring. Det er negative minner. 

Jeg begynner å lure om det er ECT som har smeltet bort minnene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har hatt ECT tre ganger, men husker fortsatt. Men nye minner setter seg ikke så mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Husker du ikke lekene dine når du ser dem? Gamle program på barne-TV? Barnebøker?

Jeg føler noen må si dette, så jeg tar ansvar selv om jeg ikke er helsepersonell. Jeg sier det i neste mening:

Det er omdiskutert om det er mulig å virkelig fortrenge traumer fullstendig, sånn at de er helt borte frem til de gradvis dukker opp under terapi. Noen forskere mener at det ikke er mulig. Jeg har inntrykk av at kroppen husker ting som hodet har glemt var anerkjent før, men blir utfordret nå. Det er i alle fall helt sikkert at noen får frem falske minner på den måten.

Jeg er sikkert på at mange lar være å tenke på traumatiske ting, eller kanskje ikke fullt ut tar inn over seg at det var overgrep på det før de er voksne. 

Skrevet

Jeg husker mye fra barndommen og skoleårene. Men jeg har jevnaldrende venner som husker langt mindre, uten at det har noe med negative hendelser eller traumer å gjøre. Det er nok store variasjoner i hvor mye og hva vi husker fra mange år tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (18 minutter siden):

Husker du ikke lekene dine når du ser dem? Gamle program på barne-TV? Barnebøker?

Jeg føler noen må si dette, så jeg tar ansvar selv om jeg ikke er helsepersonell. Jeg sier det i neste mening:

Det er omdiskutert om det er mulig å virkelig fortrenge traumer fullstendig, sånn at de er helt borte frem til de gradvis dukker opp under terapi. Noen forskere mener at det ikke er mulig. Jeg har inntrykk av at kroppen husker ting som hodet har glemt var anerkjent før, men blir utfordret nå. Det er i alle fall helt sikkert at noen får frem falske minner på den måten.

Jeg er sikkert på at mange lar være å tenke på traumatiske ting, eller kanskje ikke fullt ut tar inn over seg at det var overgrep på det før de er voksne. 

Jo, jeg kan huske noen tv-program. Hva tenkte du med lekene; hvor skal jeg se dem hen? Jeg kan ikke huske lærerne, klasserommet, klassen, undervisning, bøker, måltid. Men jeg husker skoleveien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg kan huske noen tv-program. Hva tenkte du med lekene; hvor skal jeg se dem hen? Jeg kan ikke huske lærerne, klasserommet, klassen, undervisning, bøker, måltid. Men jeg husker skoleveien.

Jeg tenkte kanskje at noen leker er igjen i barndomshjemmet ditt, eller at du har tatt med der noen minner.

Du husker uansett mye mindre enn jeg gjør. Det må jeg si. Jeg husker godt barneskolen og klasserommene. 

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (4 minutter siden):

Jeg tenkte kanskje at noen leker er igjen i barndomshjemmet ditt, eller at du har tatt med der noen minner.

Du husker uansett mye mindre enn jeg gjør. Det må jeg si. Jeg husker godt barneskolen og klasserommene. 

Åja, sånn ja😘nei, tror ikke foreldrene mine har spart på noe. Hadde vært koselig å huske noe.

Skrevet

Jeg husker veldig mye. Og lenge husket jeg helt vilt mye av detaljer. Sånn som hvilken genser jeg hadde første tirsdag i mars i 4. klasse, hvilket klasserom vi var i dag og hvilken lærer vi hadde og hva jeg svarte på akkurat det spørsmålet til den læreren. 🤓

Skrevet
laban skrev (1 time siden):

Jeg husker mye fra barndommen og skoleårene. Men jeg har jevnaldrende venner som husker langt mindre, uten at det har noe med negative hendelser eller traumer å gjøre. Det er nok store variasjoner i hvor mye og hva vi husker fra mange år tilbake. 

Samme her. Jeg husker mye, og venner og familie kommenterer på det stadig vekk. Jeg er ikke kjent med at de mange som husker mindre enn meg har hatt fortrengte traumer. 

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg gikk på barneskolen på 70-tallet og husker veldig mye. Jeg kan alle navnene på alle i klassen. Jeg husker hvilken måned de hadde bursdag. Nøyaktig dato husker jeg bare på noen få. Jeg husker leker og idrettsaktiviteter. Jeg husker spesielt godt det jeg selv var god i, slik som høyde, lengde, 60 meter, brystsvømming og fortvilelsen fra de andre over at de ikke traff meg i kanonball. Jeg husker at vi hadde skikort og at vi skulle skrive opp antall km vi hadde gått. Jeg elsket det. Jeg husker mye av hva som ble sagt.  Jeg husker klær jeg hadde og mange andre detaljer. Jeg husker hva mange likte å ha i matpakka si. Hvem som var treige med å spise opp maten sin. Jeg husker alle lærere og deres særegenheter. Hvem vi var slemme mot av lærerne og hvem vi hadde mer respekt for. Jeg husker at jeg tok av meg lua så fort min mor ikke kunne se meg da jeg var på vei til skolen. Jeg kunne ha ramset opp mye. Jeg har bare gode minner utenom noen få dårlige. De dårlige minnene er stygge klær moren min tvang på meg.  Terylenbukse ( huff ) . 

AnonymBruker
Skrevet
Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk på barneskolen på 70-tallet og husker veldig mye. Jeg kan alle navnene på alle i klassen. Jeg husker hvilken måned de hadde bursdag. Nøyaktig dato husker jeg bare på noen få. Jeg husker leker og idrettsaktiviteter. Jeg husker spesielt godt det jeg selv var god i, slik som høyde, lengde, 60 meter, brystsvømming og fortvilelsen fra de andre over at de ikke traff meg i kanonball. Jeg husker at vi hadde skikort og at vi skulle skrive opp antall km vi hadde gått. Jeg elsket det. Jeg husker mye av hva som ble sagt.  Jeg husker klær jeg hadde og mange andre detaljer. Jeg husker hva mange likte å ha i matpakka si. Hvem som var treige med å spise opp maten sin. Jeg husker alle lærere og deres særegenheter. Hvem vi var slemme mot av lærerne og hvem vi hadde mer respekt for. Jeg husker at jeg tok av meg lua så fort min mor ikke kunne se meg da jeg var på vei til skolen. Jeg kunne ha ramset opp mye. Jeg har bare gode minner utenom noen få dårlige. De dårlige minnene er stygge klær moren min tvang på meg.  Terylenbukse ( huff ) . 

Imponerende! Er du en som lærer fort også? Da tenker jeg på ny informasjon/fag/systemer?

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Imponerende! Er du en som lærer fort også? Da tenker jeg på ny informasjon/fag/systemer?

Det kommer helt av på hva det gjelder :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...