Gå til innhold

Erfaringer - CT av lunger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har tatt røntgen av lungene og etter en uke får beskjed om at man bør komme inn til CT snarest, og får time allerede samme kveld - hvorfor får man da beskjed om at man blir kontaktet på en gitt dato, i dette tilfellet 7 dager i etterkant, dersom saken haster?

Blir det gjort prioriteringer basert på hvor alvorlige funnene ser ut til å være? Ser radiografene bildene fortløpende mens det pågår, og gir beskjed dersom de mistenker noe som krever rask oppfølging eller behandling, slik at saken blir prioritert høyere?

Jeg spør fordi det i mitt hode virker litt motstridende at man blir innkalt raskt til videre undersøkelser, men deretter må vente mange dager igjen på svar. Hvis det skulle være behov for behandling eller andre tiltak, kan jo situasjonen i teorien forverres i løpet av ventetiden?

Anonymkode: 18263...f45

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis man har tatt røntgen av lungene og etter en uke får beskjed om at man bør komme inn til CT snarest, og får time allerede samme kveld - hvorfor får man da beskjed om at man blir kontaktet på en gitt dato, i dette tilfellet 7 dager i etterkant, dersom saken haster?

Blir det gjort prioriteringer basert på hvor alvorlige funnene ser ut til å være? Ser radiografene bildene fortløpende mens det pågår, og gir beskjed dersom de mistenker noe som krever rask oppfølging eller behandling, slik at saken blir prioritert høyere?

Jeg spør fordi det i mitt hode virker litt motstridende at man blir innkalt raskt til videre undersøkelser, men deretter må vente mange dager igjen på svar. Hvis det skulle være behov for behandling eller andre tiltak, kan jo situasjonen i teorien forverres i løpet av ventetiden?

Anonymkode: 18263...f45

Nå bare spekulerer jeg, men kanskje funnene må diskuteres i et tverrfaglig møte før du får tilbakemelding, så du ikke risikerer å få ulike beskjeder eller at det blir mye frem og tilbake.

Eller det kan være så enkelt som at kapasiteten på CT-maskinen var større enn radiologen som skal vurdere bildene, og de har vurdert det slik at du kan vente noen dager.

Forstår at ventetiden er nervepirrende. Lykke til. 

Anonymkode: f3a37...736

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...