Gå til innhold

Personlige erfaringer med å leve med engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er på utkikk etter personlige erfaringer med hvordan det er å ha diagnosen engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 2229b...07b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meget lav selvfølelse og selvtillit. Føler meg alltid til bry. Alltid. Sterk frykt for avvisning som gjør at jeg ofte trekker meg fra sosiale situasjoner. Mye grubling.

Anonymkode: 2ef85...64d

AnonymBruker
Skrevet

Meget lav selvfølelse og selvtillit. Føler meg alltid til bry. Alltid. Sterk frykt for avvisning som gjør at jeg ofte trekker meg fra sosiale situasjoner. Mye grubling.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2026 den 8.09):

Takk for at du deler. Hvordan er relasjonene dine? Tenker da mest på venner og kjæreste?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for at du deler. Hvordan er relasjonene dine? Tenker da mest på venner og kjæreste?

Bare hyggelig. Jeg er gift med to barn og har i utgangspunktet mange venner/naboer. Jeg er aldri med på sosiale sammenkomster med jobben. Har en bestevenn jeg treffer noen ganger. Jeg trekker meg mer og mer bort fra venner/sosialt etterhvert som årene går. Synes nærhet er vanskelig. Jeg vil ha det, men det er skremmende (redd for avvisning). Bruker mye krefter når jeg er sosialt. Er introvert og trenger mye "ladetid" alene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bare hyggelig. Jeg er gift med to barn og har i utgangspunktet mange venner/naboer. Jeg er aldri med på sosiale sammenkomster med jobben. Har en bestevenn jeg treffer noen ganger. Jeg trekker meg mer og mer bort fra venner/sosialt etterhvert som årene går. Synes nærhet er vanskelig. Jeg vil ha det, men det er skremmende (redd for avvisning). Bruker mye krefter når jeg er sosialt. Er introvert og trenger mye "ladetid" alene.

Takk for at du deler igjen. Har du fått noe behandling som har hjulpet deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for at du deler igjen. Har du fått noe behandling som har hjulpet deg?

Jeg ble alvorlig deprimert for 5 år siden og siden den gang har jeg blitt mer og mer unnvikende. Trekker meg unna venner. Behandles med medisiner og privat terapi nå. Jobber med å være mer sosial og tørre mer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ble alvorlig deprimert for 5 år siden og siden den gang har jeg blitt mer og mer unnvikende. Trekker meg unna venner. Behandles med medisiner og privat terapi nå. Jobber med å være mer sosial og tørre mer.

Så bra at du har både medisiner og terapi. Har du forsøkt gruppeterapi? Ser det anbefales for diagnosen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så bra at du har både medisiner og terapi. Har du forsøkt gruppeterapi? Ser det anbefales for diagnosen.

Jeg gikk i gruppeterapi i et lite år; blanding av alle slags diagnoser der. Jeg var dårlig og det var ikke for meg. Behandler på DPS sjekket ut mulighet for gruppeterapi da jeg skulle skrives ut fra poliklinikk, men jeg hadde for høy alder for gruppa😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk i gruppeterapi i et lite år; blanding av alle slags diagnoser der. Jeg var dårlig og det var ikke for meg. Behandler på DPS sjekket ut mulighet for gruppeterapi da jeg skulle skrives ut fra poliklinikk, men jeg hadde for høy alder for gruppa😅

Jeg skjønner. Har du hatt diagnosen lenge?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner. Har du hatt diagnosen lenge?

Nei, jeg fikk den som 40-åring for 5 år siden. Begynner jo å bli en stund nå da faktisk. Jeg har litt vanskelig for å godta at jeg har diagnosen. Men jeg har hatt unnvikende trekk siden tidlig barndom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg fikk den som 40-åring for 5 år siden. Begynner jo å bli en stund nå da faktisk. Jeg har litt vanskelig for å godta at jeg har diagnosen. Men jeg har hatt unnvikende trekk siden tidlig barndom.

Kan jeg spørre hvorfor det er vanskelig for deg å godta at du har diagnosen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor det er vanskelig for deg å godta at du har diagnosen?

Ja, jeg har aldri vært en person som svinger i humør. Er rimelig stabil. Synes bipolar bærer mye stigma med seg. Fikk en tilsynelatende hypomani før jeg krasjet fullstendig i alvorlig depresjon. Mine nærmeste tror ikke at jeg har diagnosen...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har aldri vært en person som svinger i humør. Er rimelig stabil. Synes bipolar bærer mye stigma med seg. Fikk en tilsynelatende hypomani før jeg krasjet fullstendig i alvorlig depresjon. Mine nærmeste tror ikke at jeg har diagnosen...

Oi, nå svarte jeg på feil diagnose. Litt trøtt 😅skriver mer i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner. Hvorfor tror de ikke at du har diagnosen? Jeg tenker da at de kanskje ikke har nok kunnskap om diagnosen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi, nå svarte jeg på feil diagnose. Litt trøtt 😅skriver mer i morgen. 

Helt greit det. Fort gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner. Hvorfor tror de ikke at du har diagnosen? Jeg tenker da at de kanskje ikke har nok kunnskap om diagnosen?

Ja, det tenker jeg også. At de har sin forestilling om personer med lidelsen+at jeg er vannvittig god til å skjule smerte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det tenker jeg også. At de har sin forestilling om personer med lidelsen+at jeg er vannvittig god til å skjule smerte.

Det gir mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...