Gå til innhold

Er legene slepphendte med diagnoser og utskriving av medisiner i USA?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor? Så nettopp en gammel dokumentar på Netflix. Den handlet om psykisk syke barn som bla fikk diagnosen bipolar uten at det på nevnte tidspunktet fantes diagnosekriterier for sykdommen. Barna fikk mange, ulike medisiner for dette. 

Anonymkode: f4112...f5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er en ulik kultur mellom USA og Nord-Europa når det gjelder å diagnostisere og behandle barn med BP.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Ja, det er en ulik kultur mellom USA og Nord-Europa når det gjelder å diagnostisere og behandle barn med BP.

Ligger USA langt bak "oss" i kunnskapsnivå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ligger USA langt bak "oss" i kunnskapsnivå?

Nei, absolutt ikke.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Nei, absolutt ikke.

Å, ok. Hvilken kultur vil du helst at vi skal ha? Deres eller vår?

Skrevet
nachnoo skrev (På 14.6.2026 den 15.07):

Nei, absolutt ikke.

Men relatert til overskriften: Benzoen sitter vel noe løsere i USA? Det virker jo nærmest som Xanax og Klonopin er førstevalg mot angst? 

Skrevet
ISW skrev (13 minutter siden):

Men relatert til overskriften: Benzoen sitter vel noe løsere i USA? Det virker jo nærmest som Xanax og Klonopin er førstevalg mot angst? 

Det er korrekt. Men det var et annet spørsmål jeg svarte på med Nei, absolutt ikke.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (28 minutter siden):

Det er korrekt. Men det var et annet spørsmål jeg svarte på med Nei, absolutt ikke.

Hva er grunnen til at benzo og smertestillende sitter så løst? Profitt? Er legene mindre styrt av etikk der?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er grunnen til at benzo og smertestillende sitter så løst? Profitt? Er legene mindre styrt av etikk der?

Jeg mistenker blant annet to ting:

- Mer liberale førerkortregler

- Mindre risiko for sammenblanding med alkohol (amerikanere drikker generelt lite, og i alle fall ikke så mye av den nordiske fyllekulturen). 

Skrevet (endret)
ISW skrev (4 minutter siden):

Jeg mistenker blant annet to ting:

- Mer liberale førerkortregler

- Mindre risiko for sammenblanding med alkohol (amerikanere drikker generelt lite, og i alle fall ikke så mye av den nordiske fyllekulturen). 

Jeg vil legge til litt fornuft også - eller mulig det fins noen leger igjen i Norge som ikke må klistre på advarsler og komme med formaninger når det kanskje  skrives ut et par minstepakker benzo i året. Litt mer benzo ville vært mer livskvalitet for mange, tror jeg. 

Endret av cilie
AnonymBruker
Skrevet
cilie skrev (8 minutter siden):

Litt mer benzo ville vært mer livskvalitet for mange, tror jeg. 

Er ikke det beste å lære seg å takle angsten uten? Det er det jeg har fått høre...

Anonymkode: 0c182...459

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er ikke det beste å lære seg å takle angsten uten? Det er det jeg har fått høre...

Jeg tror folk kan gå i terapi og på kurs osv, uten å komme i mål. Jeg forstår ikke hvorfor ikke økende, lett bruk for økt livskvalitet - og ikke minst - funksjon - skal være noe annet enn god og virksom behandling. 

AnonymBruker
Skrevet
cilie skrev (1 minutt siden):

Jeg tror folk kan gå i terapi og på kurs osv, uten å komme i mål. Jeg forstår ikke hvorfor ikke økende, lett bruk for økt livskvalitet - og ikke minst - funksjon - skal være noe annet enn god og virksom behandling. 

Godt poeng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...