Gå til innhold

Fra overspising til anoreksi eller bulimi


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet mitt er egentlig: Hva er sjansen for å utvikle annen spiseforstyrrelse hvis man alt har overspisingslidelse man forsøker bli bedre/frisk fra? 

Jeg kan gå i flere dager uten å spise etter å ha overspist.

Jeg har overvektig BMI (ønsker meg ned i vekt).

Moren min har hatt anoreksi tidligere.

Anonymkode: 99b5d...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan gå i flere dager uten å spise etter å ha overspist. 

Jeg har overvektig BMI (ønsker meg ned i vekt).

 

Mange straffer seg selv, akkurat slik du holder på, etter en binge-episode, ved å ikke spise på flere dager. Spis som normalt, vær grei mot kroppen din. Har du oppsøkt hjelp ?

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (2 minutter siden):

Mange straffer seg selv, akkurat slik du holder på, etter en binge-episode, ved å ikke spise på flere dager. Spis som normalt, vær grei mot kroppen din. Har du oppsøkt hjelp ?

Ja, jeg forsøkte søke hjelp hos DPS men fikk en behandler med lite kunnskap om spiseforstyrrelse. Han sa at han kunne henvise meg til en kollega av han med mer kunnskap men så bestemte han seg for at jeg ikke hadde overspisingslidelse likevel fordi jeg ikke spiste nok (jeg velger alltid usunn mat med mye sukker og blir lett kvalm så klarer ikke spise så mye før jeg kaster opp - fordi jeg blir så kvalm, ikke med vilje). Ble derfor avsluttet for 1 års tid siden og har ikke turt be om hjelp der igjen.

Anonymkode: 99b5d...3e2

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du ønsker det anoreksi/bulimi for å gå ned i vekt? Det er ikke en god løsning. 
 

Jeg gikk fra overspising til anoreksi. Ufrivillig. Mer enn halverte vekten på noen måneder. Var vel nesten ned 2/3 av vekten en periode. Fra fedme til undervektig. Det medførte mye trøbbel for kroppen. Multiorgansvikt. Kognitiv svikt. Mange sykehusinnleggelser. Sonde i månedsvis. Innleggelse i psykiatrien. Kaos. Stor belastning for familien. Etter noen år var det tilbake i overspising og fedme i løpet av ekstremt kort tid. 

Kroppen er ikke i balanse. Den klarer ikke stabilisere de naturlige prosessene som den egentlig skal kunne kontrollere selv. Mye komplikasjoner. Sykehus og legebesøk.
 

Hodet er komplett kaos. Det henger heller ikke med på de raske endringene. 
 

Hvis du ønsker endring og vektnedgang er ikke løsningen en ny variant av spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 4328e...b17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det høres ut som om du ønsker det anoreksi/bulimi for å gå ned i vekt? Det er ikke en god løsning. 
 

Jeg gikk fra overspising til anoreksi. Ufrivillig. Mer enn halverte vekten på noen måneder. Var vel nesten ned 2/3 av vekten en periode. Fra fedme til undervektig. Det medførte mye trøbbel for kroppen. Multiorgansvikt. Kognitiv svikt. Mange sykehusinnleggelser. Sonde i månedsvis. Innleggelse i psykiatrien. Kaos. Stor belastning for familien. Etter noen år var det tilbake i overspising og fedme i løpet av ekstremt kort tid. 

Kroppen er ikke i balanse. Den klarer ikke stabilisere de naturlige prosessene som den egentlig skal kunne kontrollere selv. Mye komplikasjoner. Sykehus og legebesøk.
 

Hodet er komplett kaos. Det henger heller ikke med på de raske endringene. 
 

Hvis du ønsker endring og vektnedgang er ikke løsningen en ny variant av spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 4328e...b17

Nei. Jeg ønsker meg ikke det. (Skal jeg være 100% ærlig har jeg jo tenkt tanken om at det hadde vært "en løsning". Men jeg innser jo innerst inne at det overhodet ikke er det). 

Takk for at du deler din erfaring forresten. Det må være tungt å stå i. Har du fått hjelp som hjelper deg?

Anonymkode: 99b5d...3e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Jeg ønsker meg ikke det. (Skal jeg være 100% ærlig har jeg jo tenkt tanken om at det hadde vært "en løsning". Men jeg innser jo innerst inne at det overhodet ikke er det). 

Takk for at du deler din erfaring forresten. Det må være tungt å stå i. Har du fått hjelp som hjelper deg?

Anonymkode: 99b5d...3e2

Jeg «ønsket» meg også en lettvint løsning for vektnedgang og slutt på overspisingen. Jeg fikk det ganske ufrivillig, men tenker at det nok ble såpass ille siden hodet mitt allerede var disponert for en spiseforstyrrelse. Men, ny variant av spiseforstyrrelse er ikke en løsning. Og nå er jeg godt tilbake i fedme igjen, og forsøker å leve med det. 
 

Jeg er såpass ute å kjøre nå med tanke på matinntak, at jeg ikke får til noen endring. Det er for mye annet å rydde opp i etter alt dette her. 
 

Jeg har fått oppfølging av sykehuset hele veien, men ikke målrettet hjelp i psykiatrien. Nå får jeg hjelp i psykiatrien, men med andre ting enn spiseforstyrrelsen. Det er andre ting som må prioriteres. Men så tanker vi samtidig at spiseforstyrrelsen kanskje vil kunne bedre seg hvis de underliggende, medvirkende årsakene ryddes litt opp i. Og kanskje blir det mulighet for å se litt spesifikt på spiseforstyrrelsen etter hvert. 
 

Frem til nå har alt vært brannslukking; både når det fysiske og det psykiske. For det somatiske har målet rett og slett vært overlevelse. Organene og systemet har vært nær kollaps flere ganger. Det psykiske har også fått seg flere knekker etter hvert som det fysiske begynte å bedre seg. Det har ikke vært mulig å jobbe med det psykiske så lenge kroppen har vært så ekstremt kjørt.

 

Jeg håper du finner den hjelpen du trenger! 

Anonymkode: 4328e...b17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg «ønsket» meg også en lettvint løsning for vektnedgang og slutt på overspisingen. Jeg fikk det ganske ufrivillig, men tenker at det nok ble såpass ille siden hodet mitt allerede var disponert for en spiseforstyrrelse. Men, ny variant av spiseforstyrrelse er ikke en løsning. Og nå er jeg godt tilbake i fedme igjen, og forsøker å leve med det. 
 

Jeg er såpass ute å kjøre nå med tanke på matinntak, at jeg ikke får til noen endring. Det er for mye annet å rydde opp i etter alt dette her. 
 

Jeg har fått oppfølging av sykehuset hele veien, men ikke målrettet hjelp i psykiatrien. Nå får jeg hjelp i psykiatrien, men med andre ting enn spiseforstyrrelsen. Det er andre ting som må prioriteres. Men så tanker vi samtidig at spiseforstyrrelsen kanskje vil kunne bedre seg hvis de underliggende, medvirkende årsakene ryddes litt opp i. Og kanskje blir det mulighet for å se litt spesifikt på spiseforstyrrelsen etter hvert. 
 

Frem til nå har alt vært brannslukking; både når det fysiske og det psykiske. For det somatiske har målet rett og slett vært overlevelse. Organene og systemet har vært nær kollaps flere ganger. Det psykiske har også fått seg flere knekker etter hvert som det fysiske begynte å bedre seg. Det har ikke vært mulig å jobbe med det psykiske så lenge kroppen har vært så ekstremt kjørt.

 

Jeg håper du finner den hjelpen du trenger! 

Anonymkode: 4328e...b17

Takk for at du deler. Og jeg håper du også finner den hjelpen du trenger.

Anonymkode: 99b5d...3e2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...