Gå til innhold

Skille personlighetsforstyrrelse fra vanlig innadvendthet og sjenerthet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skiller man mellom en personlighetsforstyrrelse og det å ha normale utfordringer med innadvendthet og sjenerthet?

Anonymkode: 932ec...b56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overordnet for all pf skal disse generelle kriterier være oppfylt. Det skal føre til betydelig ubehag for den som har lidelsen OG det skal føre til betydelig nedsatt funksjon i skole/arbeid og sosialt både i samfunnet og familien.

Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Overordnet for all pf skal disse generelle kriterier være oppfylt. Det skal føre til betydelig ubehag for den som har lidelsen OG det skal føre til betydelig nedsatt funksjon i skole/arbeid og sosialt både i samfunnet og familien.

I familien vil det si egne foreldre eller egne kjæreste og barn? Førstnevnte har jeg lite problemer med mens sistnevnte har jeg aldri hatt fordi jeg ikke tør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I familien vil det si egne foreldre eller egne kjæreste og barn? Førstnevnte har jeg lite problemer med mens sistnevnte har jeg aldri hatt fordi jeg ikke tør.

Det er nok vanlig å regne kjæreste og barn til familien.

Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Det er nok vanlig å regne kjæreste og barn til familien.

Er det nok å ha problemer med ikke eksisterende kjæreste og barn for å få diagnose? Eller må man også ha problemer relatert til egne foreldre?

Skrevet

Nå nærmer det seg flisespikking.

Dette er en totalvurdering, og diagnosesystemet angir ikke spesifikt hvor mange eller hvem i familien man har problemer med. Friske har ikke problem med noen i familien med mindre det har skjedd alvorlige, negative hendleser.

Skrevet
nachnoo skrev (17 minutter siden):

Nå nærmer det seg flisespikking.

Dette er en totalvurdering, og diagnosesystemet angir ikke spesifikt hvor mange eller hvem i familien man har problemer med. Friske har ikke problem med noen i familien med mindre det har skjedd alvorlige, negative hendleser.

Beklager, det var ikke meningen jeg bare veier for og imot for å be om utredning for unnvikende personlighetsforstyrrelse eller ikke. Jeg tror ikke jeg orker åpne meg for en ny behandler hvis det ikke er sannsynlig at jeg har diagnosen og kan få hjelp for den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...