Gå til innhold

Hvordan bli mindre navlebeskuende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er altfor opptatt med å se innover i meg selv og kjenne etter symptomer. Hvordan bli bedre på å ikke gjøre det?

Anonymkode: fb64d...6c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med frivillig arbeid.

Anonymkode: 5c56d...fda

AnonymBruker
Skrevet

Frivillig arbeid som nevnt over eller bli aktiv innenfor en hobby/fritidsinteresse. Ta på deg et styreverv. Gjør noe som får tankene over på noe annet enn deg selv.

Anonymkode: cdd27...1be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Begynn med frivillig arbeid.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Frivillig arbeid som nevnt over eller bli aktiv innenfor en hobby/fritidsinteresse. Ta på deg et styreverv. Gjør noe som får tankene over på noe annet enn deg selv.

Anonymkode: cdd27...1be

Takk for råd. Jeg har en liten jobb jeg kan gå tilbake til. Det er en type jobb gjennom kommunen som er for folk som er uføre. Jeg jobbet der før to-tre halve dager i uka, men kan melde meg til tjeneste igjen. Tjener bare noen få kroner på det, men det er liksom en jobb likevel da. Noe å fordrive litt tid med, noen å treffe og snakke litt med. 

Tror mye av problemet mitt er at jeg er litt ensom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for råd. Jeg har en liten jobb jeg kan gå tilbake til. Det er en type jobb gjennom kommunen som er for folk som er uføre. Jeg jobbet der før to-tre halve dager i uka, men kan melde meg til tjeneste igjen. Tjener bare noen få kroner på det, men det er liksom en jobb likevel da. Noe å fordrive litt tid med, noen å treffe og snakke litt med. 

Tror mye av problemet mitt er at jeg er litt ensom. 

Det synes jeg var en veldig god ide.

Samtidig så tenker jeg at det å jobbe med selvfølelsen er en god ide. Jo gladere man er i seg selv, jo mindre trenger en å analysere det en selv gjør og det blir lettere å se utover

AnonymBruker
Skrevet

Involver deg i andre personer. Meld deg til dugnad. Engasjer deg i en forening. Møt andre mennesker. Gjør hva som helst som flytter tankene ut av ditt eget hode. Bli med i Røde Kors, Fontenehuset, Lions, gågruppe, hva som helst. 

Anonymkode: 5ab8e...efc

AnonymBruker
Skrevet

Har du feks tantebarn du kan treffe/passe?

Anonymkode: 08a6e...d9e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er altfor opptatt med å se innover i meg selv og kjenne etter symptomer. Hvordan bli bedre på å ikke gjøre det?

Øve deg ved at du den neste måneden bare skal starte innlegg på DOL som ikke handler om deg eller dine tanker om deg og din helse ;)

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (5 timer siden):

Samtidig så tenker jeg at det å jobbe med selvfølelsen er en god ide. Jo gladere man er i seg selv, jo mindre trenger en å analysere det en selv gjør og det blir lettere å se utover

Hvis det stemmer er det jo fint. Men er vanskelig å bli glad i seg selv. 

Kayia skrev (4 timer siden):

Øve deg ved at du den neste måneden bare skal starte innlegg på DOL som ikke handler om deg eller dine tanker om deg og din helse ;)

Det var en god idé. 

AnonymBruker
Skrevet

Går du i terapi? Da kan det være verdt det å ta det opp med behandler.

Anonymkode: 40e7a...f20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går du i terapi? Da kan det være verdt det å ta det opp med behandler.

Nei, jeg er for dårlig til å nyttiggjøre meg terapi. Det går heller i støttesamtaler, men for tida har jeg ingen slike samtaler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg er for dårlig til å nyttiggjøre meg terapi. Det går heller i støttesamtaler, men for tida har jeg ingen slike samtaler. 

Hvorfor ikke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 15.54):

Det der gikk over når jeg møtte veggen. Har ikke lengre energi til sånt nå.

Anonymkode: 83014...c2a

AnonymBruker
Skrevet

Eneste løsningen er å få det bedre. Å være navlebeskuende er et symptom på at du ikke har det bra. Du blir usikker, og bruker alt for mye tid på deg selv. Mange gode tips du får her. Du må komme i gang med noe, samme hva egentlig. Alt gir mening, det er du som gir det mening, ikke omvendt.

Anonymkode: 8d72c...05f

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (På 16.6.2026 den 16.54):

Det er slik det fungerer. Som eksempel på at det er slik kan du se til rike vellykkede mennesker, som ofte er rause og omgjengelige. De er ikke navlebeskuende egoister, slik enkelte ønsker å ha det til. De som ikke har det bra derimot, de virker ofte trangsynte og egoistiske. Mens klisjeen vil ha det til at det er de som ikke har det bra som er de snille og omtenksomme, og de velstående er egoistene. Noen mener til og med at de som har det bra har skyld i at andre har det dårlig, det er fullstendig feil selvsagt. Mennesker som har det bra har overskudd til å ha omsorg for andre. Det er en enkel sammenheng. Det er derfor vi nordmenn er så ivrige til å hjelpe over hele verden, ikke fordi vi er så empatiske og snille eller moralske, men fordi vi selv har det materielt sett bra. Har du det godt, da har du overskudd til å hjelpe andre, og bruker mindre tid på deg selv. Du må rett og slett finne på noe som gjør at du trives bedre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er slik det fungerer. Som eksempel på at det er slik kan du se til rike vellykkede mennesker, som ofte er rause og omgjengelige. De er ikke navlebeskuende egoister, slik enkelte ønsker å ha det til. De som ikke har det bra derimot, de virker ofte trangsynte og egoistiske. Mens klisjeen vil ha det til at det er de som ikke har det bra som er de snille og omtenksomme, og de velstående er egoistene. Noen mener til og med at de som har det bra har skyld i at andre har det dårlig, det er fullstendig feil selvsagt. Mennesker som har det bra har overskudd til å ha omsorg for andre. Det er en enkel sammenheng. Det er derfor vi nordmenn er så ivrige til å hjelpe over hele verden, ikke fordi vi er så empatiske og snille eller moralske, men fordi vi selv har det materielt sett bra. Har du det godt, da har du overskudd til å hjelpe andre, og bruker mindre tid på deg selv. Du må rett og slett finne på noe som gjør at du trives bedre.

Å gjøre godt for andre har ingenting med materiell rikdom å gjøre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...