Gå til innhold

Slutter medisiner som feks Litium og Lamictal å slutte på et tidspunkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man går på dem gjennom mange år? Eller vil de kunne ha effekt livet ut? Er det riktig at Litium alltid gir nyreskader på et eller annet tidspunkt? Jeg har allerede utviklet lavt stoffskifte av den. 

Anonymkode: 22102...d8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Virkningen er livslang. 2. Man må ikke få nyreskader om man følger godt med på serumkonsentrasjon. 3. Lavt stoffskifte er helt vanlig, og det kompenseres ved å ta Levaxin.

Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

1. Virkningen er livslang. 2. Man må ikke få nyreskader om man følger godt med på serumkonsentrasjon. 3. Lavt stoffskifte er helt vanlig, og det kompenseres ved å ta Levaxin.

Tusen takk. Er det slik at for hver gang man seponerer og deretter starter opp igjen på medisinen så blir virkningen svakere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk. Er det slik at for hver gang man seponerer og deretter starter opp igjen på medisinen så blir virkningen svakere?

For antidepressiva og antipsykotika er det ofte slik. For litium har dette vært kjent lenge, og AI sier:

Avbruddsindusert refraktæritet (Discontinuation-induced refractoriness)
Dette er det mest kjente fenomenet. Hvis en pasient har hatt svært god effekt av litium, men velger å slutte med medisinen, vil vedkommende ofte få et tilbakefall (en ny episode). [1, 2, 3]
  • Tap av effekt: Når man da starter opp igjen med litium for andre eller tredje gang, viser studier at opptil 25–30 % av pasientene ikke lenger oppnår den samme gode effekten som de hadde i første runde. [1]
  • Hvorfor? Mekanismen er ikke fullt ut forstått, men det antas at det å stoppe medisinen trigger nevrobiologiske endringer som gjør sykdommen mer motstandsdyktig. [1, 2]
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

For antidepressiva og antipsykotika er det ofte slik. For litium har dette vært kjent lenge, og AI sier:

Avbruddsindusert refraktæritet (Discontinuation-induced refractoriness)
Dette er det mest kjente fenomenet. Hvis en pasient har hatt svært god effekt av litium, men velger å slutte med medisinen, vil vedkommende ofte få et tilbakefall (en ny episode). [1, 2, 3]
  • Tap av effekt: Når man da starter opp igjen med litium for andre eller tredje gang, viser studier at opptil 25–30 % av pasientene ikke lenger oppnår den samme gode effekten som de hadde i første runde. [1]
  • Hvorfor? Mekanismen er ikke fullt ut forstått, men det antas at det å stoppe medisinen trigger nevrobiologiske endringer som gjør sykdommen mer motstandsdyktig. [1, 2]

Dette kunne godt psykiateren min på DPS fortalt meg da jeg gikk av og på flere ganger. Men uansett mitt ansvar å oppsøke informasjon om disse tingene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kunne godt psykiateren min på DPS fortalt meg da jeg gikk av og på flere ganger. Men uansett mitt ansvar å oppsøke informasjon om disse tingene.

Jeg tenker det er en ting som pasient ikke er vanlig å vite. Jeg har vært pasient i psykiatrien i 11 år og har vært mye av og på medisiner og det var her inne jeg ble opplyst om dette. Ikke en eneste av de sikkert 50 behandlerne jeg har møtt opp igjennom har sagt noe om det.

Anonymkode: a23a0...b68

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker det er en ting som pasient ikke er vanlig å vite. Jeg har vært pasient i psykiatrien i 11 år og har vært mye av og på medisiner og det var her inne jeg ble opplyst om dette. Ikke en eneste av de sikkert 50 behandlerne jeg har møtt opp igjennom har sagt noe om det.

Ikke sikkert de har hatt kjennskap til det selv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke sikkert de har hatt kjennskap til det selv?

Nei, det kan hende. Jeg har tenkt tanken for det hadde jo vært veldig relevant og viktig å vite egentlig. Ikke sikkert det faktisk hadde fått meg til å ikke seponere medisiner men nå i dag angrer jeg i alle fall og lurer på om jeg hadde vært bedre nå i dag hadde jeg bare visst det før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...