AnonymBruker Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Skal man presse seg ved "alle typer" utmattelse? Anonymkode: e365a...86f 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Utmattelse fra depresjon pleier å avta når stemningsleiet bedrer seg. ME vil jeg anta er mer vedvarende. Det finnes helt sikkert typer av utmattelse der det å presse seg kan gjøre vondt verre, men det er jeg ingen ekspert på. 0 Siter
Livetsperle Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Jeg har ME og man kan desverre ikke presse seg da slik man kan med vanlig utmattelse ved angst/depresjon. Ved ME så er det noe som kalles for PEM og det får man hvis man presser kroppen over grensen sin. Da kan man ligge dager eller uker for å prøve å hente seg inn. Går man stadig over energi grensen så kan man risikere å bli enda verre. Jeg har slitt med depresjon en gang mens jeg var i en skikkelig forverring av min ME. Jeg var totalt sengeliggende og klarte ikke noen ting. Lå på rommet og mannen måtte hjelpe meg på do. Angst og depresjon kom pga livskvaliteten min var på 0 og jeg hadde vært slik en stund. Å ligge i ro mens depresjon og angst hærje i kroppen er ren tortur. Jeg har fått ptsd fra den tiden. Nå sliter jeg igjen med angst pga jeg er i dårligere helse. Jeg vil så gjerne ut å bevege meg men har ikke sjangs. Er sengeliggende og må passe på den lille energien jeg har. Jeg må drikke mindre slik at jeg ikke bruker så mye energi på å gå på toalettet. Det er ikke viljen eller livsgleden det står på når det gjelder ME. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.