Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom ME-utmattelse og utmattelse ved bipolar/depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal man presse seg ved "alle typer" utmattelse?

Anonymkode: e365a...86f

Videoannonse
Annonse
FjellOgDalar
Skrevet

Utmattelse fra depresjon pleier å avta når stemningsleiet bedrer seg. ME vil jeg anta er mer vedvarende.

Det finnes helt sikkert typer av utmattelse der det å presse seg kan gjøre vondt verre, men det er jeg ingen ekspert på. 

Livetsperle
Skrevet

Jeg har ME og man kan desverre ikke presse seg da slik man kan med vanlig utmattelse ved angst/depresjon. Ved ME så er det noe som kalles for PEM og det får man hvis man presser kroppen over grensen sin. Da kan man ligge dager eller uker for å prøve å hente seg inn. Går man stadig over energi grensen så kan man risikere å bli enda verre. Jeg har slitt med depresjon en gang mens jeg var i en skikkelig forverring av min ME. Jeg var totalt sengeliggende og klarte ikke noen ting. Lå på rommet og mannen måtte hjelpe meg på do. Angst og depresjon kom pga livskvaliteten min var på 0 og jeg hadde vært slik en stund. Å ligge i ro mens depresjon og angst hærje i kroppen er ren tortur. Jeg har fått ptsd fra den tiden. Nå sliter jeg igjen med angst pga jeg er i dårligere helse. Jeg vil så gjerne ut å bevege meg men har ikke sjangs. Er sengeliggende og må passe på den lille energien jeg har. Jeg må drikke mindre slik at jeg ikke bruker så mye energi på å gå på toalettet. Det er ikke viljen eller livsgleden det står på når det gjelder ME.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...