Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvordan det virker mtp finansiering av nytt sykehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke satt meg inn i dette. Men er det "ikke bare " slik at staten betaler for nytt sykehus når det trengs?? Leser på overskrift angående nye SUS i Stavanger at det må betales kjempedyre avdrag? Fra hvem og til hvem?

Anonymkode: 3e2c2...094

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når det skal bygges et nytt sykehus, er det det regionale helseforetaket, RHF, som må betale, dvs de lokale helseforetak, HF, som hører til RHF-et. Da det nye sykehuset på Hjelset i M&R ble bygd, var det Helse Midt RHF, som var ansvarlig for betalingen, men de tre HF Møre& Romsdal, StOlav og Nord-Trøndelag måtte bedra.

OM RHF-et ikke har nok penger, må de låne penger fra staten, og på dette lånet må de betale renter som alle andre lånetagere.

Dette har de vært mye diskusjon om. Skal investeringer og drift sammen betales av RHF? Det betyr at det blir mindre penger til drift av sykehus når man investerer i nye sykehus. Mange mener at Staten må ta de store investeringene, mens RHF skal ta seg av driften.

Du spør Fra hvem til hvem. Svaret er Fra RHF til Staten.

Endret av nachnoo

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...