Gå til innhold

Dreper AP hjerneceller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

og fører til kognitiv svikt? 

Kan ikke være bra at AP legger et sløvende lokk over hjernen sånn at man føler seg helt redusert. 

Anonymkode: 4669f...a9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

AP beskytter hodet ditt, gjentatte psykotiske episoder skader hodet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor den store skepsisen mot AP?

Anonymkode: ff7bb...542

AnonymBruker
Skrevet

Fordi hun vil holde seg tynn og pen

Anonymkode: 55517...918

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tynn og pen var jeg ikke før AP heller 

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (17 minutter siden):

AP beskytter hodet ditt, gjentatte psykotiske episoder skader hodet ditt.

Mener du beskyttende som i at hodet/hjernen er pakket inn i bobleplast? For det er jo sånn det føles. Det demper virkeligheten for mye. Kan ikke være bra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor den store skepsisen mot AP?

Fordi den sløver sansene ned. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du beskyttende som i at hodet/hjernen er pakket inn i bobleplast? For det er jo sånn det føles. Det demper virkeligheten for mye. Kan ikke være bra. 

Men hva er alternativet? Gryende galskap?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har full forståelse at AP ikke er en dans på roser, det er likevel ganske mye bedre enn alternativet. Gjentatte ubehandlede psykotiske episoder kan gi kognitiv svikt og en forhøyet risiko for nye/flere episoder.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (4 minutter siden):

Jeg har full forståelse at AP ikke er en dans på roser, det er likevel ganske mye bedre enn alternativet. Gjentatte ubehandlede psykotiske episoder kan gi kognitiv svikt og en forhøyet risiko for nye/flere episoder.

Men med AP så går jeg jo rundt og føler at jeg har kronisk kognitiv svikt allerede. Ting går tregere. Jeg oppfatter ting tregere, det tar lengre tid før jeg forstår poenget i hva folk sier, jeg finner ikke riktige ord, osv. 

Men ser jo likevel poenget ditt. 

Drømmeautomat
Skrevet

Det fins ikke et svart/hvitt svar på dette foreløpig.

ChatGPT:

Stemmer det at anipsykotika kan skade hjernen?

Ja, det kan være sant at antipsykotika kan påvirke hjernen på måter som ikke nødvendigvis er gunstige, men det er ikke riktig å si at det er etablert at de "skader hjernen" i betydningen at de forårsaker irreversibel hjerneskade hos de fleste som bruker dem.

Det vi vet er omtrent dette:

• Flere MR-studier har funnet at personer som bruker antipsykotika over lang tid kan ha mindre hjernevolum i enkelte områder enn personer som bruker mindre eller ingen antipsykotika.

• Dyrestudier har også vist volumreduksjoner ved langvarig eksponering for enkelte antipsykotika.

• Samtidig vet vi at alvorlige psykiske lidelser, særlig Schizophrenia, i seg selv er forbundet med endringer i hjernen over tid. Derfor er det vanskelig å vite hvor mye som skyldes sykdommen og hvor mye som skyldes medisinen.

Det finnes forskere som mener at antipsykotika sannsynligvis bidrar til noen av disse endringene. Det finnes også forskere som mener at medikamentene i stor grad beskytter hjernen ved å redusere psykose og tilbakefall. Konsensus i dag ligger et sted mellom disse ytterpunktene.

Det er også viktig å skille mellom:

• høye doser over mange år ved alvorlig psykisk sykdom,

• og lave doser brukt for søvn eller angst.

For eksempel er det langt mindre dokumentasjon for at lave doser av Quetiapine (25–50 mg) brukt som sovemedisin gir slike strukturelle hjerneforandringer.

Hvis spørsmålet er mer prinsipielt, ville jeg formulert det slik:

Det finnes reelle vitenskapelige grunner til å være oppmerksom på mulige langtidsvirkninger av antipsykotika på hjernen. Samtidig er det ikke vitenskapelig korrekt å hevde at det er bevist at antipsykotika generelt "ødelegger" eller "skader" hjernen.

For personer med alvorlig psykose er nytten ofte så stor at risikoen anses som klart verdt det. For personer som bruker antipsykotika mot søvn eller mildere plager, blir nytte–risiko-vurderingen mer nyansert, fordi gevinsten kan være mindre mens bivirkningene fortsatt finnes.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (58 minutter siden):

Det fins ikke et svart/hvitt svar på dette foreløpig.

ChatGPT:

Stemmer det at anipsykotika kan skade hjernen?

Ja, det kan være sant at antipsykotika kan påvirke hjernen på måter som ikke nødvendigvis er gunstige, men det er ikke riktig å si at det er etablert at de "skader hjernen" i betydningen at de forårsaker irreversibel hjerneskade hos de fleste som bruker dem.

Det vi vet er omtrent dette:

• Flere MR-studier har funnet at personer som bruker antipsykotika over lang tid kan ha mindre hjernevolum i enkelte områder enn personer som bruker mindre eller ingen antipsykotika.

• Dyrestudier har også vist volumreduksjoner ved langvarig eksponering for enkelte antipsykotika.

• Samtidig vet vi at alvorlige psykiske lidelser, særlig Schizophrenia, i seg selv er forbundet med endringer i hjernen over tid. Derfor er det vanskelig å vite hvor mye som skyldes sykdommen og hvor mye som skyldes medisinen.

Det finnes forskere som mener at antipsykotika sannsynligvis bidrar til noen av disse endringene. Det finnes også forskere som mener at medikamentene i stor grad beskytter hjernen ved å redusere psykose og tilbakefall. Konsensus i dag ligger et sted mellom disse ytterpunktene.

Det er også viktig å skille mellom:

• høye doser over mange år ved alvorlig psykisk sykdom,

• og lave doser brukt for søvn eller angst.

For eksempel er det langt mindre dokumentasjon for at lave doser av Quetiapine (25–50 mg) brukt som sovemedisin gir slike strukturelle hjerneforandringer.

Hvis spørsmålet er mer prinsipielt, ville jeg formulert det slik:

Det finnes reelle vitenskapelige grunner til å være oppmerksom på mulige langtidsvirkninger av antipsykotika på hjernen. Samtidig er det ikke vitenskapelig korrekt å hevde at det er bevist at antipsykotika generelt "ødelegger" eller "skader" hjernen.

For personer med alvorlig psykose er nytten ofte så stor at risikoen anses som klart verdt det. For personer som bruker antipsykotika mot søvn eller mildere plager, blir nytte–risiko-vurderingen mer nyansert, fordi gevinsten kan være mindre mens bivirkningene fortsatt finnes.

Så er jeg ikke helt på viddene. Det er faktisk noe i det jeg sier. 

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

blir man overvektig av ap?

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (12 minutter siden):

Zyprexa iallefall!!!

Everybody
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (2 timer siden):

Visste du virkelig ikke det?

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (10 timer siden):

Ja...Hvertfall i større doser. 

UtakknemligDiva
Skrevet
Glitter skrev (6 timer siden):

Ja...Hvertfall i større doser. 

hvorfor?

Skrevet (endret)
UtakknemligDiva skrev (1 minutt siden):

hvorfor?

Ekstremt høy matlyst som er umulig å kontrollere omtrent. Noen typer er verre enn andre. Leponex og Zyprexa er ille. Jeg går på Xeplion og den øker også matlysten, men er ikke like ille. Så klarer å gå ned i vekt når jeg tar meg sammen. Men merker en klar forverring etter doseøkning. Men etter jeg kom hjem fra sykehuset har jeg slitt med matlysten. Kun spist to pølser i brød i dag og da presset jeg de i meg. Makter ikke å lage mat akkurat nå. 

Endret av Glitter
UtakknemligDiva
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Ekstremt høy matlyst som er umulig å kontrollere omtrent. Noen typer er verre enn andre. Leponex og Zyprexa er ille. Jeg går på Xeplion og den øker også matlysten, men er ikke like ille. Så klarer å gå ned i vekt når jeg tar meg sammen. Men merker en klar forverring etter doseøkning. Men etter jeg kom hjem fra sykehuset har jeg slitt med matlysten. Kun spist to pølser i brød i dag og da presset jeg de i meg. Makter ikke å lage mat akkurat nå. 

jeg googlet og de påvirker vist noen signaler i hjernen som kan bremse stoffskifte så til og med jeg som alltid har vært tynn kan risikere å legge på meg. Jeg bruker de ikke og har aldri gjort det. Har bare såvidt vært på tanken men vet ikke om det er verdt det. jeg sliter med en del irritasjon. 

Men så irriterende. Når man får ordnet eller redusert ett problem så skal det bare komme et annet som bivirkning. For et håpløst design.

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (14 minutter siden):

jeg googlet og de påvirker vist noen signaler i hjernen som kan bremse stoffskifte så til og med jeg som alltid har vært tynn kan risikere å legge på meg. Jeg bruker de ikke og har aldri gjort det. Har bare såvidt vært på tanken men vet ikke om det er verdt det. jeg sliter med en del irritasjon. 

Men så irriterende. Når man får ordnet eller redusert ett problem så skal det bare komme et annet som bivirkning. For et håpløst design.

Ja. 😕

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...