Gå til innhold

Foreslår å bruke ord som "blomster" og "sy" for å få flere kvinner til å investere i aksjemarkedet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/menn-fekk-50.000-kroner-meir-i-aksjeutbytte-enn-kvinner-1.17905439

Kvinner investerer mindre enn menn i aksjer og aksjefond, noe som fører til lavere avkastning og økonomisk gevinst.

Menn sitter igjen med mer penger fordi de i større grad investerer i aksjer og aksjefond.

Ifølge rapporten mottok menn i gjennomsnitt nesten 50.000 kroner mer i aksjeutbytte enn kvinner i 2024.

Rapporten "Fra Tradwife til Tradewife?" peker på mer kunnskap, et mer feminint språk, kvinnelige rådgivere og forhåndsvalgte fondsprogrammer som virkemidler for å få flere kvinner til å investere.

Et av tiltakene rapporten trekker frem for å få kvinner til å investere mer, er å bruke feminine assosiasjoner i budskapet.

– Man opplever det ikke som relevant dersom det brukes mange ord man ikke forstår. Men hvis du hører ord som "sy" og "blomster", tenker du gjerne at dette er noe du kjenner til, og da følger du bedre med.

Skal vi virkelig legge til grunn at kvinner i utgangspunktet ikke håndterer komplekse begreper like godt som menn, og derfor må "skånes" for språklig kompleksitet? Eller kan det heller være slik at kvinner på gruppenivå tar mindre risiko enn menn?

Anonymkode: 65ddf...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er heldigvis ingen av de som er bedt om å kommentere rapporten, som er enige i det synspunktet. Jeg kan tenke meg at rapporten inneholder seriøse råd også, men at artikkelen har trukket ut akkurat dette for å skape litt debatt.

Jeg er ikke så begeistret for tittelen  "Fra Tradwife til Tradewife?" heller, selv om jeg er glad i ordspill. Det er svært få som identifiserer seg med "tradwife"-begrepet. Men tittelen er jo langt fra kjedelig. 

Seriøs informasjon om spare- og investeringsmuligheter, forklart på en måte som er forståelig for andre enn de som allerede er inne i finansverden, er nyttig for begge kjønn. Det trengs ikke begreper fra følelseslivet eller fra stereotype kjønnsroller for å spre slik informasjon. Derimot kunne det vært nyttig om andre enn de som skal selge et finansprodukt, var aktive på informasjonsfronten. 

Det er nå faktisk slik at kvinner på gruppenivå ofte er litt mindre risikovillige enn menn. Det gjelder ikke bare økonomi, men mange sider av livet. Jeg tror egentlig ikke det er så tragisk. Jeg gjetter på at kvinner også tapte mindre på finansmarkedet enn menn, ikke bare fikk mindre utbytte. 

psykedeliker
Skrevet (endret)

Dette sier jo mest om virkelighets- og menneskesynet til både de som har skrevet rapporten og de den handler om.

Endret av psykedeliker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...