slabbedask Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Nei, dørvaktene sjekker ikke om noen forsøker å snike seg inn med Hitler-bart eller med amerikansk navy-cut. Det de er på jakt etter, er folk med dreadlocks og hvit hudfarge. Dette er nemlig "kulturell appropriasjon", og skal nektes sammen med annen "rasistisk dritt". Så Oslo-biskop Sunniva Gylver er blant dem som ikke slipper inn på Blitzhuset i Oslo. I et skriv til dørvaktene som passer på under konsertene heter det: Alle som sier eller gjør rasistisk dritt, det inkluderer folk du vet er hvite og har dreads eller andre åpenbare kulturelle appropriasjoner, skal nektes i døra. I tillegg er det hengt opp plakater som forklarer hvorfor det er rasisme når hvite folk har håret i dreadlocks. Og hvite med eventuelle dreads blir oppfordret til å klippe det privilegerte håret sitt og slutte å påføre svarte folk "ubehag". Men jeg kan tenke meg at også de gamle pønkerne med nagler og hanekam er en smule forvirret, siden mange av dem har gått der i en mannsalder og påført etterkommerne av Mohawk-indianerne i det østlige Nord-Amerika ubehag uten å vite det. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/her-nektes-man-adgang-for-dreadlocks/s/5-95-3109038 Få ting er mer patetisk enn woke godhetsapostler. Men lurer litt på dette: Hvis man er fra f.eks. Japan, og har dreads, slipper man da inn (ikke hvit, og heller ikke svart)? 0 Siter
psykedeliker Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Hvorfor drar du ikke bare ned der selv og konfronterer idiotien deres? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Jeg synes de bør nekte hvite hip hop folk også. Det synes jeg hele verden bør gjøre. Hva er forskjellen på rastafari og reggae kultur og hip hop? Ingen vil høre det hvite huet ditt rappe!!!! Please blitz hjelp oss bli kvitt denne søpla! 🤮 Anonymkode: 91144...dd1 0 Siter
Glitter Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg synes de bør nekte hvite hip hop folk også. Det synes jeg hele verden bør gjøre. Hva er forskjellen på rastafari og reggae kultur og hip hop? Ingen vil høre det hvite huet ditt rappe!!!! Please blitz hjelp oss bli kvitt denne søpla! 🤮 Anonymkode: 91144...dd1 Synes det er mange gode hvite rappere jeg. 0 Siter
Grendel Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni slabbedask skrev (13 timer siden): Nei, dørvaktene sjekker ikke om noen forsøker å snike seg inn med Hitler-bart eller med amerikansk navy-cut. Det de er på jakt etter, er folk med dreadlocks og hvit hudfarge. Dette er nemlig "kulturell appropriasjon", og skal nektes sammen med annen "rasistisk dritt". Så Oslo-biskop Sunniva Gylver er blant dem som ikke slipper inn på Blitzhuset i Oslo. I et skriv til dørvaktene som passer på under konsertene heter det: Alle som sier eller gjør rasistisk dritt, det inkluderer folk du vet er hvite og har dreads eller andre åpenbare kulturelle appropriasjoner, skal nektes i døra. I tillegg er det hengt opp plakater som forklarer hvorfor det er rasisme når hvite folk har håret i dreadlocks. Og hvite med eventuelle dreads blir oppfordret til å klippe det privilegerte håret sitt og slutte å påføre svarte folk "ubehag". Men jeg kan tenke meg at også de gamle pønkerne med nagler og hanekam er en smule forvirret, siden mange av dem har gått der i en mannsalder og påført etterkommerne av Mohawk-indianerne i det østlige Nord-Amerika ubehag uten å vite det. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/her-nektes-man-adgang-for-dreadlocks/s/5-95-3109038 Få ting er mer patetisk enn woke godhetsapostler. Men lurer litt på dette: Hvis man er fra f.eks. Japan, og har dreads, slipper man da inn (ikke hvit, og heller ikke svart)? Dette er et ganske sprøtt tankegods. Er man også antirasist om man krever et folk skal ha lys hud for å gå i bunad? Noen "føler ubehag" ved å se noen med mørk hud og bunad. Jeg trodde det var rasistisk, men det er visst omvendt i følge Blitz. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Life but how to live it.. ville blitt nekta på blitz? De har sikkert klippet seg og fått jobb nå da. Men de var store blandt blitzere. Mener noen av de eller kafkaprosess hadde dreads. Anonymkode: 91144...dd1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Grendel skrev (20 minutter siden): Dette er et ganske sprøtt tankegods. Er man også antirasist om man krever et folk skal ha lys hud for å gå i bunad? Noen "føler ubehag" ved å se noen med mørk hud og bunad. Jeg trodde det var rasistisk, men det er visst omvendt i følge Blitz. Godt poeng. Men rasister kommer kun i en farge. Må vite. Anonymkode: 91144...dd1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Glitter skrev (43 minutter siden): Synes det er mange gode hvite rappere jeg. Det er kulturell slabbedask skrev (14 timer siden): appropriasjon. Anonymkode: 91144...dd1 0 Siter
laban Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Jeg observerer at mange har et grunnsyn der folk generelt er onde. Det synes jeg er en trist utvikling. Jeg har innbilt meg at når et kulturelt fenomen beveger seg over til andre grupper enn den opprinnelige og dyrkes og videreutvikles der, så er det et uttrykk for beundring og respekt. Som når hvite musikere spiller jazz og kor over hele verden synger gospel. Kunst, mote og andre "overskuddsfenomen" krysser landegrenser og etniske skillelinjer hele tiden. I en verden der mange er ekstremt opptatt av å sette folkegrupper i båser ut fra fødested, avstamning, språk, religion osv., synes jeg vi skal være glade for det. Litt stolthet må da noen ha følt når et kulturuttrykk med opphav i deres lokalmiljø, brer seg til hele verden? Erfaringsvis blir det noen tilpasninger over tid - vi tar ikke betalt for å vise fram verken samer utenfor Finnmark eller svarte utenfor Afrika lenger. Det er et stykke derfra til å forby klær og frisyrer. For 50 år siden var ungdom mer opptatt av å rive grenser og kritisere normer enn å definere nye. Jeg var tenåring da, og er dermed en gammel, utdatert kjerring nå. Men jeg har en grunnleggende skepsis mot all ensporethet. Toleranse "alle veier" gjør at verden går framover. 1 Siter
knas Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Ja? Og så? Nå er jeg ikke woke, men dette er Blitz. La dem nå styre på der som de vil nedi der. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni laban skrev (1 time siden): For 50 år siden var ungdom mer opptatt av å rive grenser og kritisere normer enn å definere nye. Var de egentlig det, når vi ser hvilke holdninger de har inntatt som voksne? 0 Siter
laban Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni psykedeliker skrev (5 minutter siden): Var de egentlig det, når vi ser hvilke holdninger de har inntatt som voksne? Det virket sånn den gangen, det var det jeg beskrev. Det er uvanlig at man mener det samme når man er 70 som når man er 17. Det virker rart for meg at ungdom er opptatt av å forby, begrense og regulere. Men det finnes selvsagt nyanser, Blitz-miljøet har aldri vært representativt for det store flertall. 0 Siter
slabbedask Skrevet 25. juni Forfatter Skrevet 25. juni 2 hours ago, AnonymBruker said: Life but how to live it.. ville blitt nekta på blitz? De har sikkert klippet seg og fått jobb nå da. Men de var store blandt blitzere. Mener noen av de eller kafkaprosess hadde dreads. Anonymkode: 91144...dd1 Stemmer det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.