Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det alltid er rødt flagg? Hva om exen var helt grusom? Og gitt den andre kraftige traumer? 

Ikke lov å snakke om det? Måleverktøy og fremstille vedkommende i godt lys?

Anonymkode: 01898...d6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det alltid er rødt flagg? Hva om exen var helt grusom? Og gitt den andre kraftige traumer? 

Vedkommende får snakke om det med terapeuten sin.

Anonymkode: 8c9a4...3fb

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Måleverktøy?

Ja, om vedkommende snakker veldig mye om "den gale eksen sin", så er det definitivt et rødt flagg.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 22.29):

Når man i utgangspunktet blir sammen med en grusom person som gir en traumer sier det jo mye om personen selv.

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 22.29):

Det er ikke den nye kjæresten som skal være terapeut, det får vedkommende ta i behandlingsrommet.

Skrevet

Jeg tenker litt som far til komikerne Steinar og Tore Sagen, som sa følgende til dem da de var små: "Treffer du en idiot har du sannsynligvis truffet en idiot. Treffer du derimot fem idioter kan det være at du selv er idioten".

Jeg tenker faktisk at dette lar se bruke i mange andre situasjoner også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker hvordan jeg hadde det med dette etter skilsmissen min. jeg hadde en sønn som ble rimelig sviktet av faren på mange måter i denne prosessen, han var da i barneskolealder. Sønnen min hadde det skikkelig vondt og var veldig sint på faren, samtidig som han nok lengtet etter han. Jeg fulgte likevel alle råd om å ikke snakke stygt om faren hans, selv om jeg innerst inne syntes han var en stor drittsekk, både mot meg og sønnen min. Prøvde å formilde, gi alternative mulige forklaringer på oppførsel osv. Etter noen måneder kom denne episoden jeg aldri glemmer. Sønnen min brast i sår gråt, og var sint og frustrert og falt helt sammen og skrek til meg hvorfor jeg ikke ville si det som det var, at faren var en stor drittsekk. Han følte seg alene med følelsene sine, fordi jeg aldri møtte ham på de, fordi jeg aldri skulle si et stygt ord om min eks slik jeg hadde lært. Da hadde vi en lang samtale, og det  gav meg mye å tenke på. Ting er aldri helt svart hvitt. Det er viktig å huske på å møte barn på følelsene de har. Fikk bare lyst å komme med et innspill til at en aldri skal si et stygt ord om faren barnet. 

Anonymkode: dbee4...51b

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke behov for å snakke om exer og det som var før. 

Anonymkode: 9c72b...f00

Skrevet
psykedeliker skrev (På 30.6.2026 den 14.07):

Når man i utgangspunktet blir sammen med en grusom person som gir en traumer sier det jo mye om personen selv.

Oi! Det får være måte på victim blaming!

Skrevet

Jeg synes det kommer helt an på situasjonen om det er et rødt flagg eller ikke hva man sier om sin eks til sin nåværende. Jeg synes det er naturlig å snakke om/fortelle om mange av de ting som har gjort deg til den du er i dag, alle de ting du har opplevd og erfart på veien oppover. Dersom deler av den fortellingen omhandler negative sider ved en tidligere partner, kan det være både viktig og riktig at også en ny partner får høre noe om det, akkurat som mange av oss også deler andre aspekter ved livet - oppveksten, forholdet til familiemedlemmer og venner, hva som har skjedd med deg i arbeidslivet osv. Historiene om ditt liv - på godt og vondt.

Men det bør absolutt ikke være fordi man har et "terapibehov", at man "letter sitt hjerte"/"tømmer seg" overfor en ny partner, i håp om sympati, forståelse, heling. Slikt bør man heller ta med en god venn(inne) eller i terapi. 

Jeg ville også synes det var negativt dersom "bitching" om eksen kom opp i nærmest enhver situasjon, som f eks at man stadig vekk kommenterer at eksen gjorde slik og sånn når det skjer ting i hverdagen. Det vitner om at partneren tenker veldig mye på eksen, og det er jo ikke noe hyggelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...