Gå til innhold

Har du opplevd i terapi at terapeuten tolker deg som "mye bedre" enn du er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du sagt noe og hvordan? 

Anonymkode: 4ebea...f06

Videoannonse
Annonse
Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du sagt noe og hvordan? 

Ja, det har jeg opplevd. 
Ja, jeg har sagt noe. 
Jeg sa direkte hvorfor jeg trodde vi opplevde min tilstand forskjellig og hvorfor jeg mente vedkommende tok feil. 
Resultatet ble at terapeuten lærte noe nytt om meg og at det i framtiden ble lest meg mer riktig i forhold til situasjonen. Dermed fikk vi brukt tiden mer effektivt på det som var viktig.

Endret av Ikkeanonymnok
AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (1 minutt siden):

Ja, det har jeg opplevd. 
Ja, jeg har sagt noe. 
Jeg sa direkte hvorfor jeg trodde vi opplevde min tilstand forskjellig og hvorfor jeg trodde vedkommende tok feil. 
Resultatet ble at terapeuten lærte noe nytt om meg og at det i framtiden ble lest meg mer riktig i forhold til situasjonen. Dermed fikk vi brukt tiden mer effektivt på det som var viktig.

Så modig av deg å si det! Er du også en slik som skjuler smerte godt?

Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så modig av deg å si det! Er du også en slik som skjuler smerte godt?

Jeg ser det ikke som modig men nødvendig. 
Men ja, jeg gjør det. For hjelpeapparatet rundt meg ser jeg relativt lik ut uansett tilstand så det er små forskjeller som avgjør. Og for å få med seg disse tingene er de avhengig av at de kjenner meg godt og/eller at jeg har gitt beskjed hva de skal se etter. 

Endret av Ikkeanonymnok
Skrevet

Jeg husker godt en dame som allerede i første time på poliklinikken sa at hun ikke ble tatt alvorlig av tidligere behandlere. I løpet av timen forsto jeg godt hvorfor. Hun var meget godt utseende, ren, blid, smilende, velstelt og med fine klær. Jeg tok opp det jeg så, og spurte henne om hun nøye kunne forklare meg hvordan hun egentlig hadde det. Igjen benyttet jeg bekreftende kommunikasjon, som jeg mener man alltid skal gjøre. Kort sagt, jeg sjekker ut at jeg har forstått henne korrekt. Ved at hun fortalte om dette allerede i første time, kunne vi starte en nyttig terapi umiddelbart.

FjellOgDalar
Skrevet

Kan absolutt kjenne meg igjen. Jeg er litt som den damen Nachnoo beskriver. Fasade og maskering nærmest på autopilot. Det viste seg som en nyttig ingrediens i oppskriften på undergang. 

Kudos til de som håndterer å sette ord på det før det blir for seint. 

AnonymBruker
Skrevet

Det har dkjedd med meg hele livet mitt. Både hos lege og i terapi. 

Jeg tror det er fordi jeg er ganske veltalen, jeg fremstår normal. Jeg ser fresh ut, er velstelt, er flink til å analysere meg selv og forklare meg selv. Men har hendt at jeg har vært hos legen med ekstrem mangel på søvn, og likevel fått forklart og fremstått normsl. Hun ser ikke ut til å ta?meg alvorlig. Skriver ut noen piller. Jeg tror jeg går i litt robot modus og får til å forklare meg godt. 

Det har ofte vært en stor mismstch mellom hvordan jeg føler meg og hvor mye hjelp de tror jeg trenger. 

Anonymkode: e0eeb...165

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Jeg husker godt en dame som allerede i første time på poliklinikken sa at hun ikke ble tatt alvorlig av tidligere behandlere. I løpet av timen forsto jeg godt hvorfor. Hun var meget godt utseende, ren, blid, smilende, velstelt og med fine klær. Jeg tok opp det jeg så, og spurte henne om hun nøye kunne forklare meg hvordan hun egentlig hadde det. Igjen benyttet jeg bekreftende kommunikasjon, som jeg mener man alltid skal gjøre. Kort sagt, jeg sjekker ut at jeg har forstått henne korrekt. Ved at hun fortalte om dette allerede i første time, kunne vi starte en nyttig terapi umiddelbart.

Flott at du er oppmerksom på dette. Dette tema burde inn i utdanningen deres! Forrige time sa jeg til behandler at jeg holdt på å revne av psykisk smerte. Da svarte han; det ser ikke slik ut og gikk videre.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Forrige time sa jeg til behandler at jeg holdt på å revne av psykisk smerte. Da svarte han; det ser ikke slik ut og gikk videre.

Det er ikke alle som opplever psykisk smerte. Mange diagnoser kan manifestere seg gjennom problemer som ikke medfører noen direkte lidelse, men likevel påvirker funksjonsnivået negativt.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke alle som opplever psykisk smerte. Mange diagnoser kan manifestere seg gjennom problemer som ikke medfører noen direkte lidelse, men likevel påvirker funksjonsnivået negativt.

Ja, det er helt sant. Jeg har liksom tenkt at alle lider av smerte, men det er jo ikke slik.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Flott at du er oppmerksom på dette. Dette tema burde inn i utdanningen deres! Forrige time sa jeg til behandler at jeg holdt på å revne av psykisk smerte. Da svarte han; det ser ikke slik ut og gikk videre.

Hvis man virkelig er dårlig så får man jo lavt funksjonsnivå. Men dårlig for deg betyr kanskje å være ganske så frisk for en annen.

Anonymkode: 8579a...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: ccc33...7e7

Skrevet

Det vil jeg tro. Men samtidig så er man vel bra nok så lenge man er funksjonell. Det er nok slik psykiatrien enklest kan måle hvor god eller dårlig psykisk helse man har - altså en viss sannhet er det jo også i det. Man er vel strengt talt bedre dersom man får til å leve et noenlunde regelmessig liv og mestrer sine roller på et minimumsnivå, kontra om man ikke har grepet på livet og en viss ytre fasade i det hele tatt. 

Havfruen
Skrevet
krøll9 skrev (5 minutter siden):

Det vil jeg tro. Men samtidig så er man vel bra nok så lenge man er funksjonell. Det er nok slik psykiatrien enklest kan måle hvor god eller dårlig psykisk helse man har - altså en viss sannhet er det jo også i det. Man er vel strengt talt bedre dersom man får til å leve et noenlunde regelmessig liv og mestrer sine roller på et minimumsnivå, kontra om man ikke har grepet på livet og en viss ytre fasade i det hele tatt. 

Kan man ikke fungere tilsynelatende bra i jobb, men samtidig være alvorlig deprimert og ta livet sitt?

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (1 time siden):

Kan man ikke fungere tilsynelatende bra i jobb, men samtidig være alvorlig deprimert og ta livet sitt?

Ikke alle som tar livet sitt er deprimerte.

Anonymkode: 8579a...1a8

nachnoo
Skrevet
Havfruen skrev (7 timer siden):

Jo, det kan man. 

krøll9
Skrevet
Havfruen skrev (På 30.6.2026 den 23.34):

Det er jeg rimelig sikker på, uten henvisning til forskning. Men hva tenker du man skal gjøre? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...