AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hva betyr det? Sier det noe om sykdomsgruppe,? Fant det på Helsenorge under en medisin jeg bruker. Anonymkode: 3e1f4...bdc 0 Siter
nachnoo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det betyr at medisinen er forhåndsgodkjent for refusjon (blå resept). Legen kan skrive ut resepten uten å søke Helfo først. Apoteket kan ekspedere resepten og sende regning til Staten. Så er det et krav at pasienten har en lidelse som er godkjent for refusjon. Eksempel: Seroquel/quetiapin er godkjent på blå resept for bla. schizofreni, men ikke for søvnproblemer eller "tankekjør". 0 Siter
Ftss Skrevet 59 minutter siden Skrevet 59 minutter siden nachnoo skrev (9 minutter siden): Det betyr at medisinen er forhåndsgodkjent for refusjon (blå resept). Legen kan skrive ut resepten uten å søke Helfo først. Apoteket kan ekspedere resepten og sende regning til Staten. Så er det et krav at pasienten har en lidelse som er godkjent for refusjon. Eksempel: Seroquel/quetiapin er godkjent på blå resept for bla. schizofreni, men ikke for søvnproblemer eller "tankekjør". Hva andre ting enn schizofreni er seroquel godkjent for? Jeg hadde det på blå resept før, brukte det for søvn. 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden Det kan du få opp på felleskatalogen på prislisten, under refusjon, trykk på blå resept. Dette står om seroquel: ICPC Vilkårnr. -72 Behandlingskrevende psykotiske eller psykosenære symptomer ved psykisk lidelse - -73 Behandlingskrevende forstyrrelse i stemningsleie ved psykisk lidelse - -90 Palliativ behandling i livets sluttfase 136 ICD Vilkårnr. -90 Palliativ behandling i livets sluttfase 136 -F2 Behandlingskrevende psykotiske eller psykosenære symptomer ved psykisk lidelse - -F3 Behandlingskrevende forstyrrelse i stemningsleie ved psykisk lidelse 1 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 50 minutter siden Skrevet 50 minutter siden Ftss skrev (9 minutter siden): Hva andre ting enn schizofreni er seroquel godkjent for? Jeg hadde det på blå resept før, brukte det for søvn. 0 Siter
nachnoo Skrevet 47 minutter siden Skrevet 47 minutter siden Worrisome_plenty skrev (1 minutt siden): Schizofreni og bipolar lidelse. For søvn er det uriktig bruk av blå resept. Ikke din feil, men legens. 0 Siter
ISW Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden Ftss skrev (23 minutter siden): Hva andre ting enn schizofreni er seroquel godkjent for? Jeg hadde det på blå resept før, brukte det for søvn. Det er glidende overganger der. Hvis du har en psykisk lidelse godkjent for refusjon (f.eks depresjon) og også sover dårlig? Ellers er jo søvnvansker også et symptom på depresjon hos noen. Inntrykket mitt er at noen leger er mer kreative i vurderingene sine enn de som er «felleskatalogryttere». 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.