Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (8 timer siden):

Nei, det er ikke det samme. Matchvinner-begrepet brukes vanligvis om den som står for det avgjørende målet, så en spiller som byttes inn på uavgjort stilling etter 90 minutter, kan score i overtiden og bli matchvinner. Man blir selvsagt ikke banens beste i slike tilfeller. 

Når det sies at Nyland var matchvinner, brukes ordet litt mer generelt/utvidet - om den spilleren som var avgjørende for kampen. Det kan selvfølgelig en målvakt være. Men det er jo vanskelig å rangere redninger og mål (eller forsvarsspillere og spisser), det gis ikke individuelle poeng i fotball. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slik tenker jeg også. Men, det kan være flere matchvinnere i en kamp, men veldig sjelden mer enn en banens beste. Matchvinner kan også brukes om handlinger, en matchvinnende redning, takling. Jeg synes beskrivelsen at vi hadde en matchvinner i hver ende av banen er god. Nyland reddet Ajer fra konsekvensene av to enorme tabber, og Haaland scoret to mål ingen andre på det norske laget ville vært i stand til å gjøre, i praksis. En matchvinner er en person eller en handling som vinner kampen for et lag. En elendig spiller kan også være matchvinner, om han feks redder et skudd på målstreken som eneste fornuftige handling i løpet av en kamp. Da hadde han en elendig kamp, men ble matchvinner ved å redde et mål som kunne vært avgjørende.

Anonymkode: b853f...1ac

Takk for oppklarende info. Nå skjønner jeg litt mer :)

Anonymkode: 89309...d22

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...