Gå til innhold

Nedtrapping på sovemedisiner og mangel på søvn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år gått på tre sovemedisiner: truxal, melatonin og imovane.

Me legen mener at det er best for meg å slutte på truxal så det prosjektet har jeg begynt på. Har redusert  med en tredjedel i løpet av tre måneder. Det har ført til en forflytning av søvnen til lenger utpå natten og lenger på dagen.

Da har det også blitt tydelig at Imovane ikke hjelper med innsoving. Har mistenkt det en stund så denne uken sluttet jeg på den også.

Har tenkt at jeg jo må få til dette med søvn tilslutt. Jeg er på en god plass psykisk nå så det skal ikke påvirke så mye. 

Jeg har satt vekkerklokken en halvtime tidligere for hver dag i en uke nå for å forhåpentligvis kunne sovne tidligere. Men det motsatte skjer. Jeg sovner senere og senere. I natt sovnet jeg klokken fire.

Hva bør jeg gjøre? Fortsette å stå opp gradvis tidligere? Øke medisiner igjen? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (16 minutter siden):

Me legen mener at det er best for meg å slutte på truxal så det prosjektet har jeg begynt på. Har redusert  med en tredjedel i løpet av tre måneder. Det har ført til en forflytning av søvnen til lenger utpå natten og lenger på dagen.

Da har det også blitt tydelig at Imovane ikke hjelper med innsoving. Har mistenkt det en stund så denne uken sluttet jeg på den også.

Har tenkt at jeg jo må få til dette med søvn tilslutt. Jeg er på en god plass psykisk nå så det skal ikke påvirke så mye. 

Jeg har satt vekkerklokken en halvtime tidligere for hver dag i en uke nå for å forhåpentligvis kunne sovne tidligere. Men det motsatte skjer. Jeg sovner senere og senere. I natt sovnet jeg klokken fire.

Stå opp til samme tidspunkt hver dag, også i helgen. Samme hvor trøtt du er.

Anonymkode: 2c710...031

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er best å gjøre i ditt tilfelle. Men har bare lyst til å si at du også kanskje bør se på kosthold og fysisk aktivitet. Vet du har komplekse utfordringer, men det kan være nyttig å se på når du spiser(kanskje ikke spise de siste timene før du skal sove), kanskje bør du gå en liten tur hver dag. Du har nå vært veldig mentalt og psykisk sliten så kanskje bør du få kroppen til å bli sliten på en annen måte? 
Har forståelse for at du har utfordringer som vanskeliggjør ting, men det kan være lurt å se på andre ting i livet og hverdagen enn akkurat søvnen. For søvnen påvirkes jo av mange ting. Så man bør være litt nysgjerrig og utforskende på hva som kan bedre søvnen. Jeg har så godt som aldri innsovingsproblemer lenger etter at jeg begynte med periodisk faste og ikke spiser etter ca 17. 

Anonymkode: 04fc5...898

Skrevet
Fru2020 skrev (32 minutter siden):

Stå opp samme tid hver dag. En gang mellom 07 og 08.

Skrevet
Fru2020 skrev (58 minutter siden):

Hva er grunnen til at du ikke får sove? Det som funker best for meg er å forflytte hele døgnet ca 6-7t, da er jeg mindre trøtt på dagtid og har flere timer jeg "fungerer" på. Ikke praktisk da jeg står opp kanskje 11 istedet for 5-7 og legger meg mellom 4-6 på morningen.

Jeg sovner senere jo tidligere jeg står opp og sovner tidlig om jeg står opp sent av en eller annen grunn.

Ut å få dagslys er også ganske greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...