Gå til innhold

Psykologspesialist sier at han ikke er opptatt av diagnose i behandlingen. Det er vanlig, ikke sant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At man behandler problemene, ikke selve diagnosen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ok om dere er enige om at merkelapper ikke er viktig, men dersom det kan oversettes som "Jeg aner ikke hva som er greia her, vi har ingen plan eller konkrete metoder eller mål, men vi møtes nå her ukentlig og jeg hører og "container" det du kommer med, sier hadet og casher lønn med avtale på ubestemt tid, så lenge du er ok med null forventninger om noe som helst, " så er jo det litt kjipern, etter min mening 😬

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går i ISTDP, og sånn jeg har skjønt det, så der f.eks. har man litt andre symptombilder og markører man ser etter, enn de standardiserte diagnosene. Men selv der operer man vel med base i psykodynamisk terapi med personlighetstyper som nevrotikere, depressive, narsissistiske osv. Men man trenger ikke stille en diagnose ut fra diagnosemanualen eller fokusere på det for å lage en behandlingsplan eller vite hvordan man skal jobbe med den eller den pasienten. 

Anonymkode: 3fb7f...cc5

Skrevet

Jeg fikk presisert at jeg har fått satt diagnoser på DPS, men at privat psykolog ikke "dveler" (i mangel på et bedre begrep) ved disse. Men tar utgangspunkt i problemstilling fra time til time. 

Skrevet
Havfruen skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk presisert at jeg har fått satt diagnoser på DPS, men at privat psykolog ikke "dveler" (i mangel på et bedre begrep) ved disse. Men tar utgangspunkt i problemstilling fra time til time. 

«fra time til time» hørtes litt løst og uforpliktende ut. Har dere ikke noen mål eller overordnede problemstillinger å jobbe med?

Det er litt forskjell mellom diagnoser. For personlighetsforstyrrelser tenker jeg det er greit å ikke dvele for mye med «typen» man ble karakterisert som ved DPS, men fokusere på de individuelle problemstillingene. Men f.eks ved bipolar eller OCD bør man faktisk dvele ved diagnosen og gi behandling som egner seg for diagnosen, ikke bare «prat» fra time til time. 

Skrevet
Sokk skrev (5 minutter siden):

«fra time til time» hørtes litt løst og uforpliktende ut. Har dere ikke noen mål eller overordnede problemstillinger å jobbe med?

Det er litt forskjell mellom diagnoser. For personlighetsforstyrrelser tenker jeg det er greit å ikke dvele for mye med «typen» man ble karakterisert som ved DPS, men fokusere på de individuelle problemstillingene. Men f.eks ved bipolar eller OCD bør man faktisk dvele ved diagnosen og gi behandling som egner seg for diagnosen, ikke bare «prat» fra time til time. 

Psykologen har aldri tatt ordene mål osv i sin munn. Men jeg har bipolar-depresjon og unnvikende pf kombinert med stor livsbelastning. Og dette vet han. Så regner han også tenker at vi jobber mot tilfriskning og symptomreduksjon.

Skrevet
Havfruen skrev (2 timer siden):

At man behandler problemene, ikke selve diagnosen. 

Det burde være sånn. Det er min erfaring med privat psykiatri at dem fokuserer mer på symptomer/problemer enn at det må være en diagnose. Da jeg har gått hos DPS har de vært hjelpeløse om de ikke klarer å sette en diagnose. En diagnose vil jo komme fram om det er såpass alvorlig at det krever behandling, typ schizofreni osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...