Gå til innhold

Er selvhat/forakt, lavt selvbilde/lavt selvtillit sånn ca det vanligste terapeuter jobber med i terapi?

Anbefalte innlegg

Havfruen
Skrevet

At dette er gjentakende i de aller, aller fleste samtaler ila dagen?

@nachnoo

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du det?

Anonymkode: 27b6b...66a

Havfruen
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor tror du det?

Anonymkode: 27b6b...66a

I mine tanker er det en klassisk problemstilling/utfordring for mange mennesker?

Glitter
Skrevet
Havfruen skrev (1 time siden):

I mine tanker er det en klassisk problemstilling/utfordring for mange mennesker?

Aner ikke hva som er det mest vanlige, men jeg har ikke en type selvforakt som deg. Bruker lite energi på om jeg fortjener hjelp. 

nachnoo
Skrevet

Min erfaring gjennom 35 år er at selvhat er ekstremt sjelden forekommende - i det minste utenom de dypeste depresjoner.

Lav selvtillit og lavt selvbilde er ganske vanlig. I tillegg er det et typisk symptom under depresjon, med avtar eller forsvinner når depresjonen er borte.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (40 minutter siden):

Min erfaring gjennom 35 år er at selvhat er ekstremt sjelden forekommende - i det minste utenom de dypeste depresjoner.

Lav selvtillit og lavt selvbilde er ganske vanlig. I tillegg er det et typisk symptom under depresjon, med avtar eller forsvinner når depresjonen er borte.

Sier du det? Ekstremt sjelden med selvhat altså. Du tenker kanskje på at hos pasientene på kontoret ditt så er det vanlig å møte mennesker som har lavt selvbilde og selvtillit (men som blir bedre, og at i "samfunnet" (hos de du ikke møter på kontoret) så vil det kunne være stor mulighet for at veldig mange strever med det?

Anonymkode: 76bd2...a9a

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sier du det? Ekstremt sjelden med selvhat altså. Du tenker kanskje på at hos pasientene på kontoret ditt så er det vanlig å møte mennesker som har lavt selvbilde og selvtillit (men som blir bedre, og at i "samfunnet" (hos de du ikke møter på kontoret) så vil det kunne være stor mulighet for at veldig mange strever med det?

Nei, jeg tror ikke det er mange som sliter med det.

Men en faktor kan man ta med i betraktning. Tendensen til å bruke mer ekstreme ord er nok vanligere i dag enn for noen tiår siden.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke det er mange som sliter med det.

Men en faktor kan man ta med i betraktning. Tendensen til å bruke mer ekstreme ord er nok vanligere i dag enn for noen tiår siden.

Du tenker på at feks jeg bruker begrepet selvhat om noe som kanskje kunne bli skrevet som selvforakt istedenfor?

Eller at mange uttrykker at de lider av traumer når det egentlig er livsbelastninger?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...