Gå til innhold

Burde jeg spørre fastlegen om å redusere zyprexa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har schizofreni og har gått på zyprexa 10 mg og noen ganger 20 og 15mg i over 20 år. Jeg er litt skremt over å ha lest om kognitiv svikt og AP. Jeg har ikke hatt psykose på mange år. Økningene har skjedd i perioder med katastrofeangst, som jeg er svært plaget av til tider.

Kunne tenke meg å prøve 5 mg zyprexa, det har jeg aldri prøvd på før.

Fastlegen vet ikke mye om psykiatri tror jeg.

Grunnen til at jeg vil prøve reduksjon er at jeg følte meg ikke bedre på 20mg enn 10, så da kanskje jeg ikke føler meg værre på 5 heller? Det hører med til historien at jeg ligger høyt på serumspeil (i forhold til dosen jeg tar, og at når jeg har gått på 20 har jeg kommet over grensen på den skal være innenfor).

Anonymkode: e65a6...3f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har schizofreni og har gått på zyprexa 10 mg og noen ganger 20 og 15mg i over 20 år. Jeg er litt skremt over å ha lest om kognitiv svikt og AP. Jeg har ikke hatt psykose på mange år. Økningene har skjedd i perioder med katastrofeangst, som jeg er svært plaget av til tider.

Kunne tenke meg å prøve 5 mg zyprexa, det har jeg aldri prøvd på før.

Fastlegen vet ikke mye om psykiatri tror jeg.

Grunnen til at jeg vil prøve reduksjon er at jeg følte meg ikke bedre på 20mg enn 10, så da kanskje jeg ikke føler meg værre på 5 heller? Det hører med til historien at jeg ligger høyt på serumspeil (i forhold til dosen jeg tar, og at når jeg har gått på 20 har jeg kommet over grensen på den skal være innenfor).

Uansett må det en spesialist på DPS (eller privat) til for å uttale seg om dette.

Anonymkode: b2fac...301

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uansett må det en spesialist på DPS (eller privat) til for å uttale seg om dette.

Det er jo fl som har igangsatt økning, så da kan han vel igangsette senkning også? DPS er jeg ferdig med. 🙂🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har ikke hatt psykose på mange år

Kan det tenkes at det er fordi du er korrekt medisinert?

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (9 minutter siden):

Kan det tenkes at det er fordi du er korrekt medisinert?

Selvfølgelig skyldes det at jeg går på zyprexa. Men jeg har lest at det er ganske vanlig å prøve lav vedlikeholds-dose når den akutte fasen er over, men dette har jeg da aldri prøvet.

Samtidig er jeg såpass oppegående at jeg raskt hadde økt dosen igjen om det kom forverring. 

Grunnen til at jeg ønsker reduksjon er negative symptomer og passivitet.

Jeg vet heller ikke hvor dosen skal ligge på hos en med residual schizofreni?

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er jo fl som har igangsatt økning, så da kan han vel igangsette senkning også? DPS er jeg ferdig med. 🙂🙂

Fastlegen kontakter DPS med forespørsel om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...