Gå til innhold

Arytmia med sterke plager

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sterkt plaget av rytmeforstyrrelser de siste 6 månedene. Jeg har søk lege, men jeg føler at jeg ikke taes alvorlig. Det ble riktignok tatt 24 timers EKG som kom ut med 600 "forstyrrelser". Under denne testen følte jeg meg bra, noe som jeg meddelte doktoren. Noen videre undersøkelser ble imidlertid ikke gjort.

Jeg så i en annen spalte at legen svarte at 4-5 rytmeforstyrrelser per døgn var normalt. Jeg har nå 6-7 ekstraslag per minutt når det er på det beste (8640 per døgn).

Jeg har perioder hvor hjertet hopper avgårde fullstendig urytmisk. Dette kan vare i flere timer og jeg føler meg da meget uvel. På det verste er det er faktisk så ille at jeg er redd for å få full hjertestans (=dø).

Jeg har begynt å føle meg kvalm, jeg har merket at hender og føtter ofte er kalde (selv om jeg har flere og 20C i rommet). Jeg blir også svimmel, er generelt trøtt og tiltaksløs.

Da jeg var i 20 årene lå jeg vanligvis litt høyt på blodtrykkskalaen (140/80). Nå er trykket mye lavere. Jeg har investert i en maskin for å kunne sjekke meg selv når jeg føler meg dårlig. Trykket ligger nå på 110/70.

Jeg prøvde også å ta trykket da hjertet hoppet som mest, men maskina viste da "ERROR".

Nå har jeg også begynt å føle smerter i brystet. Det varier litt fra ømhet rundt hele hjertet, til kraftig (kortvarig) stikkende smerte (som et knivstikk). jeg har også kjent en kortvarig, sterk, sviende smerte på venstre side av brystet (kommer ofte i serier).

Ut ifra det jeg har lest, kan jeg ikke unngå å tenke at jeg er iferd med å utvikle (eller allerede har) en alvorlig hjertesykdom.

Tendensen er nemlig at arytmiaen tiltar ...

Jeg er midt i 40-årene, røyker ikke, 185cm, 82kg. Har mosjonert jevnlig fra tenårene. Kan også navne at min far fikk infarkt da han var 50, min mor da hun var 75 så det er definitivt mulighet for arvelig sykdom her.

Bør jeg kreve å få en grundig utredning: belastnings-EKG, ultralyd, ekko-kardiagram, røntgen-undersøkelse ....?

Ser fra til ditt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50235-arytmia-med-sterke-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

For det første, føler du at ikke legen din tar deg alvorlig, bytt lege! INGEN skal måtte gå rundt og være redd for å stryke med pga. en vrang doktor.

Hjertet er mer eller mindre den viktigste muskelen vi har, og det er dessverre ikke alle leger som vet nok om hjertesykdommer. Heller ikke hjertespesialistene selv.

Har du vedvarende høy puls til tider, eller er det kun uregelmessigheter? Trener du - reagerer du i så fall på det? Reagerer du på alkohol og/eller kaffe?

Jeg tror jeg ville krevd et belastnings-EKG i første omgang. Hvis du er "unormalt" fin under utprøvingen, ta en til.

I og med familiebakgrunnen din så bør du få sjekket ut hva dette er!

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Helsten2.

Du har en rekke spørsmål som det synes nødvendig at du får svar på relativt raskt.

Dine plager med ekstraslag (ekstrasystoli) behøver ikke ha noe med reell hjertesykdom å gjøre, selv om ca. 8 % ekstraslag i døgnet er godt i overkant av det vi regner som "innenfor normal variasjon".

Dine øvrige plager er imidlertid av en slik karakter at en videre utredning er på sin plass. Du har en betydelig arvelig belastning, bl.a. med infarkt hos far som ganske ung mann i denne sammenhengen. Du anfører ikke noe om eventuelle andre risikofaktorer for utvikling av hjerte-kar-sykdom (f.eks. kolesterol, andre fettstoff, blodsukker, etc.), men du synes å være ganske veltrenet, røyker ikke , og har normalt blodtrykk.

Det er klar indikasjon for at du blir videre undersøkt. I første omgang en generell undersøkelse og et noe utvidet blodprøvesett. Dernest en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) med maksimal belastning. Det vil også være tilfredsstillende med en ultralyd av hjertet (ekkokardiografi) for å fullstendiggjøre det hele. Bare på den måten vil du kunne kvitte deg med endel av den angsten som naturlig følger de symptomer du har. De smertene du beskriver er atypiske og gir ikke egentlig mistanke om hjerteårsak, men det er ofte vanskelig å beskrive plagene.

Gjest hjertebarn

Hei.

For det første, føler du at ikke legen din tar deg alvorlig, bytt lege! INGEN skal måtte gå rundt og være redd for å stryke med pga. en vrang doktor.

Hjertet er mer eller mindre den viktigste muskelen vi har, og det er dessverre ikke alle leger som vet nok om hjertesykdommer. Heller ikke hjertespesialistene selv.

Har du vedvarende høy puls til tider, eller er det kun uregelmessigheter? Trener du - reagerer du i så fall på det? Reagerer du på alkohol og/eller kaffe?

Jeg tror jeg ville krevd et belastnings-EKG i første omgang. Hvis du er "unormalt" fin under utprøvingen, ta en til.

I og med familiebakgrunnen din så bør du få sjekket ut hva dette er!

Har lest og funnet i boka vitaminrevolusjonen at mangel på magnesium kan gi hjerterytmeforstyrelse. Finner de ingen feil , kan du jo prøve det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...