Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å bli kvitt offer- mentalitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner mange som sliter har en kraftig offer mentalitet. 

Jeg har dette problemet selv. Det plager meg liksom fortsatt at jeg ikke er på samme sted økonomisk som andre på min alder og greia er st jeg hadde en spesiell og tildels vind og hemmende oppvekst. Så jeg vet hva årsakene er til mine problemer, da angst kan bli så sterk at jeg ikke reagerer. Men fått ptsd. 

Har en venn da som har en ekstrem offer mentalitet. Han har også ptsd. Han er hyggelig men drikker, og bare klager, bare snakker om sin ptsd som unnskyldning til alt og han kan ikke gjøre noe, på grunn av ditt og datt. 

Når jeg tenker meg om, så tror jeg nesten alle som jeg kjenner som sliter. Har en offer mentalitet. 

Går dette kanskje litt hånd i hånd? 

Hvorfor er det så vanskelig å bli kvitt?

Er offermentaliter bare unnskyldninger? Eller en god grunn til å gjøre lite?

Anonymkode: ad0c3...8a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Offermentalitet er veldig behagelig. Fordi hvis man bare er et offer for omstendigheter og alt er andres/samfunnets feil, da trenger man ikke ta ansvar for eget liv. Det er heller ikke noe man kan gjøre for å få det bedre. 

Det er selvsagt et vondt sted å være, men det er kjent og tryggere enn å forsøke å gjøre noe for å få det bedre og kanskje feile. Den tanken er så skummel at da blir man heller værende og setter opp et forsvar om at man er uheldig og offer og ikke kan gjøre noe med situasjonen.

Anonymkode: a66e5...37c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...