Gå til innhold

Hvor mye studielån (kan) har en ferdig utdannet lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes utdanningen burde være finansiert av staten! 

Anonymkode: ad65b...de0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er den ikke det da?

Anonymkode: a06cf...6f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er den ikke det da?

Den er vel det.

Anonymkode: 7451c...9da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er den ikke det da?

Åja, er den😅?

nachnoo
Skrevet

Utdanningen er gratis, men man må låne til livsopphold. En lege som har studert i Norge og avlagt alle eksamener til riktig tid, vil i snitt ha et lån på ca 650 000kr.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Utdanningen er gratis, men man må låne til livsopphold. En lege som har studert i Norge og avlagt alle eksamener til riktig tid, vil i snitt ha et lån på ca 650 000kr.

Synes ikke du også at yrkesgruppen burde fått midler til livsopphold? Helter🔥🔥

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes ikke det. Da kunne man argumentert for det samme ved mange andre utdannelser.

Dessuten synes jeg det blir feil å kalle en lege for en helt ved utdannelsen. Det må vedkommende eventuelt bevise gjennom sin yrkesaktivitet, jeg ser f.eks. ikke på en plastisk kirurg som fakturerer 200.000 kroner for en ansiktsløfting som en helt.

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva med bilmekanikere? De sørger for at ambulansepersonell kan frakte deg til sykehuset til legene. 
Eller renholdere? Uten dem hadde store deler av samfunnet kollapset. 
Eller hva med snekkere? De bygger bygningene som legene jobber i. Er de også helter?

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg synes ikke leger skal behandles annerledes enn andre som tar en utdanning som fører frem til et yrke som samfunnet har bruk for.

Generelt synes jeg at støtten til fulltidsstudenter burde vært høyere. Alle ville tjent på at de gjennomførte studiet til normert tid. Nå må svært mange jobbe ved siden av med den følge at studietiden blir lengre.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Nei, jeg synes ikke leger skal behandles annerledes enn andre som tar en utdanning som fører frem til et yrke som samfunnet har bruk for.

Generelt synes jeg at støtten til fulltidsstudenter burde vært høyere. Alle ville tjent på at de gjennomførte studiet til normert tid. Nå må svært mange jobbe ved siden av med den følge at studietiden blir lengre.

Sant nok. Jeg tenkte at leger har høyeste status i samfunnet og at de dermed med glede fått noen frynsegoder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sant nok. Jeg tenkte at leger har høyeste status i samfunnet og at de dermed med glede fått noen frynsegoder.

Hvem er det som sier at leger har høyest status i samfunnet? Er det noe du vet fra fakta, eller er det din egen oppfatning? 

For meg er en lege et menneske på lik linje med alle andre mennesker; hverken mer eller mindre.

Anonymkode: 2c58c...08b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem er det som sier at leger har høyest status i samfunnet? Er det noe du vet fra fakta, eller er det din egen oppfatning? 

For meg er en lege et menneske på lik linje med alle andre mennesker; hverken mer eller mindre.

Anonymkode: 2c58c...08b

Chatgpt.com og min egen oppfatning😅Legene redder jo liv! Hva kan sammenlignes med det?

Grendel
Skrevet

Jeg synes studiefinansieringen burde vært bedre. Den burde holdt tritt med prisutviklingen.

Jeg ville ikke gjort alt til stipend. Det er greit at studentene har et visst motiv for å bli ferdige innen rimelig tid og studere ting som gir en inntekt.

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Frynsegoder? Jeg liker best at mennesker belønnes for noe bra de har gjort, ikke for noe de er.

AnonymBruker
Skrevet

Det som jeg synes er en litt rar tankegang med helseutdanning, er at de med sånn utdanning i større grad synes å tenke at de skylder staten å jobbe i det offentlige vs. privat.

Mens det i veldig mange andre utdanninger er en selvfølge å jobbe i privat sektor, det er nesten ikke mulig å jobbe i det offentlige en gang. 

Anonymkode: 7fe10...f5a

XbellaX
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som jeg synes er en litt rar tankegang med helseutdanning, er at de med sånn utdanning i større grad synes å tenke at de skylder staten å jobbe i det offentlige vs. privat.

Mens det i veldig mange andre utdanninger er en selvfølge å jobbe i privat sektor, det er nesten ikke mulig å jobbe i det offentlige en gang. 

Jeg skjønner ikke hvor du har det første fra? Jeg synes heller ikke du skal undervurdere det å ha en sikker og god jobb i det offentlige.

Grendel
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er interessant hvordan TV-serien LIS moraliserer over akkurat det. Man er en sviker hvis man går til det private. Jeg lurer på om det er en vanlig holdning? Kan man ikke i enkelte tilfeller hjelpe flere i det private?

Jeg mener generelt at privat sektor er en del samfunnet og fellesskapet og at penger ikke må gå via staten for å ha verdi.

Det er litt spesielt med helse da, siden vi gjerne vil at alle skal ha samme tilbud.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (18 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvor du har det første fra? Jeg synes heller ikke du skal undervurdere det å ha en sikker og god jobb i det offentlige.

Det bare noe jeg har hørt og lest mange ganger, at siden man har fått utdannelsen gratis, så har man nærmest en moralsk forpliktelse til det.

Jeg tenker slett ikke at det er noe galt å jobbe i det offentlige, jeg skulle gjerne gjort det selv. Jeg synes bare de ikke skylder staten noe mer enn det andre gjør, all den tid alle får utdanning gratis. 

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (19 minutter siden):

Jeg synes det er interessant hvordan TV-serien LIS moraliserer over akkurat det. Man er en sviker hvis man går til det private. Jeg lurer på om det er en vanlig holdning? Kan man ikke i enkelte tilfeller hjelpe flere i det private?

Jeg mener generelt at privat sektor er en del samfunnet og fellesskapet og at penger ikke må gå via staten for å ha verdi.

Det er litt spesielt med helse da, siden vi gjerne vil at alle skal ha samme tilbud.

Ja, det hadde jeg glemt, men det tas jo faktisk opp i den serien. :)

Men kanskje det nettopp kunne vært en grunn til å gitt noen fordeler. Forsvaret gjør vel noe sånt, utdanning pluss kost og losji og sånt, så man slipper lån, mot at man må jobbe for dem noen år etterpå

Grendel
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det hadde jeg glemt, men det tas jo faktisk opp i den serien. :)

Men kanskje det nettopp kunne vært en grunn til å gitt noen fordeler. Forsvaret gjør vel noe sånt, utdanning pluss kost og losji og sånt, så man slipper lån, mot at man må jobbe for dem noen år etterpå

Jeg unner leger alt godt, men jeg tror ikke det er nødvendig å lokke med sånt for å få folk til å studere medisin.

Det er nok mer nødvendig for å få folk inn i Forsvaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...