Gå til innhold

Har du fortalte dine nærmeste familie og venner at du har pf?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har utelatt det. Mannen min vet det ikke en gang🙄Har tenkt at det er en så stigmatiserende diagnose å ha og at folk med en gang vil tenke det "verste". 

( Har engstelig- unnvikende pf).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Glitter skrev (4 minutter siden):

Ja det gjorde jeg. 

Det er bra for deg. Din pf viser muligens  mer igjen og folk nær deg vil lettere forstå? Min er mer "skjult ", men lett å merke at jeg bla trekker meg unna. 

Skrevet
Havfruen skrev (2 minutter siden):

Det er bra for deg. Din pf viser muligens  mer igjen og folk nær deg vil lettere forstå? Min er mer "skjult ", men lett å merke at jeg bla trekker meg unna. 

Ja den vistes nok litt mer da jeg hadde den. Nå føler jeg at jeg har et lite tilbakefall, men håper å grave meg ut av det snart. 

psykedeliker
Skrevet

Jeg velger å fokusere på de de positive sidene ved diagnoser, men det har vært en lang prosess å komme dit. Det passer meg f.eks. veldig fint nå å ha en diagnose der jeg kan skylde på andre når noe går galt. (Men denne strategien må brukes med ansvar og forsiktighet.) Da jeg hadde AS diagnose, kunne jeg argumentere med at jeg skjønner ikke andres hint, men alle andre må jo skjønne mine hint med den største selvfølgelighet. Dermed ble tåkepraterne pålagt å bruke klarspråk, og da mistet de sitt viktigste manipuleringsverktøy fordi beskjedene gjaldt alle involverte, ikke bare meg. På den måten fikk jeg min sak på dagsorden, og trengte ikke diagnosen mer.

Skrevet
Glitter skrev (6 minutter siden):

Ja den vistes nok litt mer da jeg hadde den. Nå føler jeg at jeg har et lite tilbakefall, men håper å grave meg ut av det snart. 

Det er leit å høre. Håper, som du sier, at du kan jobbe deg utav det. Får du god støtte i teamet?

Skrevet
Havfruen skrev (46 minutter siden):

Det er leit å høre. Håper, som du sier, at du kan jobbe deg utav det. Får du god støtte i teamet?

Ja får jo det. :)

Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja får jo det. :)

Jeg kjenner ikke så godt til hjelp i team, blir det noenlunde likt en støttekontakt? En du feks går tur med, på cafe e.l og samtidig får terapeutiske samtaler med?

Skrevet
Havfruen skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner ikke så godt til hjelp i team, blir det noenlunde likt en støttekontakt? En du feks går tur med, på cafe e.l og samtidig får terapeutiske samtaler med?

Ja på en måte. Vanligvis kjører vi tur sammen imens vi prater. Men i morgen kommer hun på besøk. 

Skrevet

Synes du samtalene med teamet er tilstrekkelige mtp mer strukturert samtaleterapi?

Skrevet
Havfruen skrev (1 time siden):

Jeg har utelatt det. Mannen min vet det ikke en gang🙄Har tenkt at det er en så stigmatiserende diagnose å ha og at folk med en gang vil tenke det "verste". 

( Har engstelig- unnvikende pf).

Nei, har ikke fortalt familie om at jeg har fått pf-diagnoser. Mamma ville ikke tålt det. Andre ville kanskje brukt det mot meg i dårlige øyeblikk. Men jeg fortalte det til noen venninner over et glass vin og de skrattlo og det føltes godt. Jeg tror ikke jeg har noen pf nå, og at de symptomene jeg har scoret positivt på har skyldtes annen (psykisk) sykdom. Men jeg har selvsagt personlighetstrekk på godt og vondt. 

Skrevet
Havfruen skrev (2 minutter siden):

Synes du samtalene med teamet er tilstrekkelige mtp mer strukturert samtaleterapi?

Vet ikke. Legen min i akuttpsykiatrien er jo veldig flink da. Finner ikke slike over alt. Og hun lar meg ta del i bestemmelse over egen situasjon. Jeg har vært innlagt i to dager og hun var veldig skeptisk til å skrive meg ut. Men ved at jeg lagde en dagsplan for i dag så fikk jeg det. Men nå ser det ut som at alle planene går i vasken, men jeg ville ikke være innlagt. Ba om å få dra fra jeg kom dit. 

Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Vet ikke. Legen min i akuttpsykiatrien er jo veldig flink da. Finner ikke slike over alt. Og hun lar meg ta del i bestemmelse over egen situasjon. Jeg har vært innlagt i to dager og hun var veldig skeptisk til å skrive meg ut. Men ved at jeg lagde en dagsplan for i dag så fikk jeg det. Men nå ser det ut som at alle planene går i vasken, men jeg ville ikke være innlagt. Ba om å få dra fra jeg kom dit. 

Er du innlagt nå? Dps?

Skrevet
Havfruen skrev (4 minutter siden):

Er du innlagt nå? Dps?

Nei er skrevet ut. Var innlagt på akutt. Hadde mulighet til å dra på DPS, men jeg kveles av å være innlagt. Så inngikk en avtale med behandler for å utsette ting. 

Skrevet
Glitter skrev (8 minutter siden):

Nei er skrevet ut. Var innlagt på akutt. Hadde mulighet til å dra på DPS, men jeg kveles av å være innlagt. Så inngikk en avtale med behandler for å utsette ting. 

Jeg ble litt forvirret. Vet at du har vært langvarig innlagt. Jeg har opplevd samtaler med miljøpersonell som ganske annerledes enn samtaleterapi med psykologspesialist eller psykiater. Dvs mer treffende og utviklende.

Skrevet
Havfruen skrev (3 minutter siden):

Jeg ble litt forvirret. Vet at du har vært langvarig innlagt. Jeg har opplevd samtaler med miljøpersonell som ganske annerledes enn samtaleterapi med psykologspesialist eller psykiater. Dvs mer treffende og utviklende.

Hadde en kort innleggelse for å unngå krise. Var ganske nærme. Så var de usikker på om jeg fikk bli skrevet ut, men fikk det til slutt. Ja samtalene er jo ikke helt lik. 

Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

Hadde en kort innleggelse for å unngå krise. Var ganske nærme. Så var de usikker på om jeg fikk bli skrevet ut, men fikk det til slutt. Ja samtalene er jo ikke helt lik. 

Nå skjønner jeg. Håper oppholdet var stabiliserende. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...