AnonymBruker Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Til å" godta" at man trenger psykisk helsehjelp i form av terapi? Jeg har gjennom hele livet "klart meg selv" i form av at jeg aldri har uttrykt behov for andres støtte eller søkt hjelp hos nære eller andre. Jeg har undertrykt behovene mine (ikke som jeg var bevisst på, men jeg har lært det i etterkant). Er vi flere som har fungert likt? Jeg går til terapi nå og har gjort det en stund, men jeg sitter med en enorm skamfølelse og "ikke-mestring", "dette burde du ha klart deg uten" osv. Jeg er midtveis i livet. Man kan ikke lære en gammel hund å gjø? @nachnoo Anonymkode: e1ed5...db9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Har du tatt det opp med din behandler? Anonymkode: 59332...9ea 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du tatt det opp med din behandler? Anonymkode: 59332...9ea Ja. Han har ikke kommet med noen konkret tilbakemelding, men lytter til jeg sier Anonymkode: e1ed5...db9 0 Siter
XbellaX Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Til å" godta" at man trenger psykisk helsehjelp i form av terapi? Jeg har gjennom hele livet "klart meg selv" i form av at jeg aldri har uttrykt behov for andres støtte eller søkt hjelp hos nære eller andre. Jeg har undertrykt behovene mine (ikke som jeg var bevisst på, men jeg har lært det i etterkant). Er vi flere som har fungert likt? Jeg går til terapi nå og har gjort det en stund, men jeg sitter med en enorm skamfølelse og "ikke-mestring", "dette burde du ha klart deg uten" osv. Jeg er midtveis i livet. Man kan ikke lære en gammel hund å gjø? @nachnoo Anonymkode: e1ed5...db9 Å aldri uttrykke egne behov eller søke støtte/hjelp hos andre er altså ikke å være følelsesmessig selvstendig. Bruk tid, endring tar tid. Og, så håper jeg du jobber godt mellom timene, det er der du virkelig skal legge ned kreftene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli XbellaX skrev (2 timer siden): Å aldri uttrykke egne behov eller søke støtte/hjelp hos andre er altså ikke å være følelsesmessig selvstendig. Bruk tid, endring tar tid. Og, så håper jeg du jobber godt mellom timene, det er der du virkelig skal legge ned kreftene. Er det ikke? Jeg har tenkt at jeg "tar hånd om meg selv" uten å belaste andre. At det er egoistisk og et tegn på svakhet å ikke klare seg selv. Takk for råd. Jeg jobber godt mellom timene, men egentlig mest med å presse meg til å være sosial og å gjøre aktiviteter som demper tankekjør/kverne-tanker. Anonymkode: e1ed5...db9 0 Siter
XbellaX Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det ikke? Jeg har tenkt at jeg "tar hånd om meg selv" uten å belaste andre. At det er egoistisk og et tegn på svakhet å ikke klare seg selv. Takk for råd. Jeg jobber godt mellom timene, men egentlig mest med å presse meg til å være sosial og å gjøre aktiviteter som demper tankekjør/kverne-tanker. Anonymkode: e1ed5...db9 Nei, overhodet ikke, det er ingenting selvstendig ved det. Det er selvutslettende. Så flott at du holder på med endring, og samtidig så vondt det må være å "gi slipp" på det gamle og kjente. Jeg lover at dette "nye" er verdt å kjempe for, men det tar tid å komme dit at du virkelig ser det selv. Jeg heier. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli XbellaX skrev (1 minutt siden): Nei, overhodet ikke, det er ingenting selvstendig ved det. Det er selvutslettende. Så flott at du holder på med endring, og samtidig så vondt det må være å "gi slipp" på det gamle og kjente. Jeg lover at dette "nye" er verdt å kjempe for, men det tar tid å komme dit at du virkelig ser det selv. Jeg heier. Åh, da lærte jeg noe nytt! Jeg har tenkt og håpet jeg var uselvisk. Hjertelig takk! Jeg kjenner at jeg utvikler meg, samtidig er det krevende å "gi slipp" på noe som har vært livet mitt i godt over 40 år. Hvordan har det vært for deg mtp disse tingene? Anonymkode: e1ed5...db9 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er det ikke? Jeg har tenkt at jeg "tar hånd om meg selv" uten å belaste andre. At det er egoistisk og et tegn på svakhet å ikke klare seg selv. Hvem har lært deg å tenke slik? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli psykedeliker skrev (2 minutter siden): Hvem har lært deg å tenke slik? Jeg kan ikke huske at noen har satt ord på dette for meg, men jeg kommer fra en lukket familie der ingenting ble snakket om. Anonymkode: e1ed5...db9 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan ikke huske at noen har satt ord på dette for meg, men jeg kommer fra en lukket familie der ingenting ble snakket om. Da har du objektivt sett vært utsatt for en form for omsorgssvikt, fordi du ikke har fått med deg hjemmefra de mentale verktøyene man trenger for å kunne ha et godt liv i vårt samfunnssystem. Endret 7. juli av psykedeliker 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja. Han har ikke kommet med noen konkret tilbakemelding, men lytter til jeg sier Anonymkode: e1ed5...db9 Psykolog er overvurdert. Men fint med psykolog om man trenger noen til å bare jatte med og dulle en inn. Anonymkode: 05e89...590 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli psykedeliker skrev (3 minutter siden): Da har du objektivt sett vært utsatt for en form for omsorgssvikt, fordi du ikke har fått med deg hjemmefra de mentale verktøyene man trenger for å kunne ha et godt liv i vårt samfunnssystem. Det er en vanskelig tanke kjenner jeg. Jeg har kjærlige foreldre. Er ikke det veldig vanlig å ha en barndom som min? Anonymkode: e1ed5...db9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Psykolog er overvurdert. Men fint med psykolog om man trenger noen til å bare jatte med og dulle en inn. Anonymkode: 05e89...590 Jeg opplever ingen dulling. Han hjelper meg å se uhensiktsmessige mønstre og nye perspektiver. Anonymkode: e1ed5...db9 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.