Gå til innhold

Hvordan behandle schizofrene - NHD og andre

Anbefalte innlegg

Gjest psykologistudent
Skrevet

Hei!

Jeg har vært i et jobbintervju angående en sommerjobb på en psykiatrisk institusjon - langtidspost for schizofrene pasienter. Vet ikke om jeg får jobben enda, de ville ha meg på en "prøvevakt" først, for å se på meg... Hjelp!

Jeg jobbet med schizofrene i fjor sommer også og ble litt tryggere på meg selv i slike situasjoner da, men likevel: Hva bør jeg egentlig gjøre for å gjøre godt inntrykk? Hva bør jeg _ikke_ gjøre?

Vet at man selvfølgelig bør behandle dem "som folk", dvs med den respekten og ydmykheten man også bør ha i forhold til andre ikke-schizofrene. Man skal ikke benekte "deres verden", men heller påpeke at slik er det ikke for meg og at jeg ikke forstår hva de mener med at de er gud etc. I fjor syntes jeg ikke at det var såå lett å oppnå kontakt med de schizofrene, mange er jo svært tilbaketrukne, andre snakker bare i kaos. Hva kan jeg gjøre for å kanskje oppnå litt bedre kontakt? Hva forventes det av meg?

Skrevet

Hvis du skal jobbe som miljøarbeider - så tror det primære er å være mest mulig "vanlig", rolig, hyggelig, ryddig, tydelig og ikke stresse.

Enkelte psykologi-studenter forestiller seg av og til at de skal være "mini-terapeuter" - og kan derfor bli svært innvaderende og forvirrende for pasienten...

Så på prøvevakten så er det vel om å gjøre at du oppfører deg normalt...*S*

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slutter meg til frosken svar, og legger til dette:

Du skal bruke din kunnskap om schizofreni. Fra denne vet du at nettopp kontaktevnen er svak hos schizofrene. Mye av deres problemer ligger nettopp i dette.

Videre vet vi at relasjoner bygges langt langsommere hos schizofrene enn hos friske. Tillit og nærhet krever kontinuitet over måneder og år. Som ferievikar må du ikke ha særlige ambisjoner om nær kontakt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...