Gå til innhold

Hvorfor tror jeg ikke at jeg er deprimert når jeg er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg har hatt én tung depresjon i mitt liv. Der jeg gråt i 2 uker og kom meg ikke opp fra sengen på grunn av at forholdet mitt på 24 år var over. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle klare meg selv, mistet alt jeg hadde ( følte jeg) selv om det var jeg som gikk. Etter den verste tiden bet jeg tennene sammen og dro på jobb. 

Jeg mente ikke jeg var deprimert, bare at det var en reaksjon på et kvart liv i søpla, og tenkte på det når vi dro på avfallsplassen kastet alt. 

Jeg var ok, men tydeligvis fortsatt deprimert. Men skjønte ikke at jeg var det. Når jeg måtte skrive skjema før jeg dro på dps, ga nok svarene bekreftelse til psykologen at jeg ikke var stort deprimert. Men jeg har visst vært det likevel. Hvorfor er det så vanskelig å " nå" den delen av seg selv, at man ikke engang selv kjenner på depresjonen? At det har blitt så hverdagslig at man tenker dette er normalt? 

Anonymkode: cda5c...91a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså, jeg har hatt én tung depresjon i mitt liv. Der jeg gråt i 2 uker og kom meg ikke opp fra sengen på grunn av at forholdet mitt på 24 år var over. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle klare meg selv, mistet alt jeg hadde ( følte jeg) selv om det var jeg som gikk. Etter den verste tiden bet jeg tennene sammen og dro på jobb. 

Jeg mente ikke jeg var deprimert, bare at det var en reaksjon på et kvart liv i søpla, og tenkte på det når vi dro på avfallsplassen kastet alt. 

Jeg var ok, men tydeligvis fortsatt deprimert. Men skjønte ikke at jeg var det. Når jeg måtte skrive skjema før jeg dro på dps, ga nok svarene bekreftelse til psykologen at jeg ikke var stort deprimert. Men jeg har visst vært det likevel. Hvorfor er det så vanskelig å " nå" den delen av seg selv, at man ikke engang selv kjenner på depresjonen? At det har blitt så hverdagslig at man tenker dette er normalt? 

Er du deprimert nå tenker du?

Anonymkode: a38a1...06c

Skrevet

Helt normalt å bli deprimert I forbindelse med samlivsbrudd. Selv om det var du som gikk. 

Men hvis det er din eneste depresjon, så kan man kanskje kalle det normal reaksjon på livskrise og ikke at du er varig syk. 

Kommer an på hvor lenge du har vært dårlig og om det har kommet flere ganger også uten nylig samlivsbrudd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er du deprimert nå tenker du?

Anonymkode: a38a1...06c

Jargon vet ikke. Blitt gradvis mindre deprimert de siste 3 årene, føler meg ikke deprimert men det kan være jeg er uten å vite. Det virker som det skjer i rekken og napp. Jeg trodde ikke jeg var deprimert det siste året, men føler sånne plutselige endringer, der jeg kommer mer og mer tilbake til meg selv. Den første rndringen var st jeg fikk evne til å ha meninger igjen. 

Den andre ar søvnen returnerte. Ikke sovet godt på over 3 år.

Nå er den selvkritiske  stemmen og forferdelige ansten vekk. 

Men det kan være noe som gjenstår som jeg ikke klarer å få tak i. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (31 minutter siden):

Helt normalt å bli deprimert I forbindelse med samlivsbrudd. Selv om det var du som gikk. 

Men hvis det er din eneste depresjon, så kan man kanskje kalle det normal reaksjon på livskrise og ikke at du er varig syk. 

Kommer an på hvor lenge du har vært dårlig og om det har kommet flere ganger også uten nylig samlivsbrudd. 

Har vært deprimert på grunn av brudd i 3 år. Kan ikke huske noen andre depresjon episoder tilbake. Men jeg har cptsd. Det kan være at jeg har vært depressiv. Har iallefall vært selvkritisk og hatet meg selv. Men aldri sånn at jeg ligger i senga og gråter eller ikke fungerer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har vært deprimert på grunn av brudd i 3 år. Kan ikke huske noen andre depresjon episoder tilbake. Men jeg har cptsd. Det kan være at jeg har vært depressiv. Har iallefall vært selvkritisk og hatet meg selv. Men aldri sånn at jeg ligger i senga og gråter eller ikke fungerer. 

Skjønner. 

3 år etter bruddet og fortsatt deprimert da er det mer enn en normal reaksjon på bruddet. Går du på medisiner? 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Skjønner. 

3 år etter bruddet og fortsatt deprimert da er det mer enn en normal reaksjon på bruddet. Går du på medisiner? 

Jepp. Gått i over ett år. Ikke bedre før nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jepp. Gått i over ett år. Ikke bedre før nå. 

Bra du begynner å bli bedre nå da. Hvis det er det du føler på. :) Men det er jo en prosess og tilbakeslag kan komme uten at det betyr at du er tilbake der du var. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...