Gå til innhold

Har bittelitt forhøyet kalsium og går på litium noe å tenke på?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Hadde 2,54 i kalsium. Startet litium i slutten midten av januar. Burde jeg bekymre meg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er en lett forhøyelse og ikke farlig i seg selv, men bør følges opp for å påse at det ikke stiger mer. 

Forhøyet kalsium kan gi tretthet, tørste og hyppig vannlating, nedsatt konsentrasjon, forstoppelse, muskelsvakhet og nyrestein hos noen. 

Info fra ChatGPT. :)

Endret av Glitter
Den forsvunne diamanten
Skrevet
Glitter skrev (6 minutter siden):

Det er en lett forhøyelse og ikke farlig i seg selv, men bør følges opp for å påse at det ikke stiger mer. 

Forhøyet kalsium kan gi tretthet, tørste og hyppig vannlating, nedsatt konsentrasjon, forstoppelse, muskelsvakhet og nyrestein hos noen. 

Info fra ChatGPT. :)

Takk, har ikke hatt noen av de symptomene. Har ikke blitt ringt opp av legen på dps da. Tror kanskje jeg ringer selv i morgen.

Skrevet

Kalsium total er ofte falsk forhøyet fordi man er dehydrert (og kalsium bundet til proteiner er høyere). Dette påvirker ikke biologisk aktivt (fritt) kalsium.

Det er logisk at hvis litium gjør deg dehydrert, så kan dette ha en effekt, men det spiller som sagt liten rolle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...