Gå til innhold

21-åring knivstakk psykolog nesten til døde: – «Hvem skal jeg skade eller drepe for å få hjelp?»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På Karmøy. Så ved å knivstikke så fikk hun viljen sin

Anonymkode: 84f82...fa4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og ble dømt til behandling.

Everybody
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og ble dømt til behandling.

Det er ikke behandling hun får. Det er samfunnsvern. Er det behandling å få antipsykotisk medisin og sitte innesperret på sikkerhetsavdeling?

Worrisome_plenty
Skrevet (endret)

Hun burde få fengsel/forvaring når hun blir stabil. Jeg er sterkt imot at folk slipper fengsel bare fordi de har psykose e.l.

Det skaper en farlig presedens der manipulative mennesker uten empati ser dette som en måte å få behandling på. Avskyelig.

Endret av Worrisome_plenty
Språkvask
AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (20 minutter siden):

Det er ikke behandling hun får. Det er samfunnsvern. Er det behandling å få antipsykotisk medisin og sitte innesperret på sikkerhetsavdeling?

Jo det står jo hun får tvungent psykisk behandling for sin schizofreni. Hva annet mener du skulle vært behandling om ikke medisiner?

Everybody
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo det står jo hun får tvungent psykisk behandling for sin schizofreni. Hva annet mener du skulle vært behandling om ikke medisiner?

Jeg blir forvirret her. Kan du linke artikkelen? Visste de ikke at hun hadde det før hun knivstakk han? Kunne hun ikke bare latt seg behandle frivillig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du må linke info. 

Skrevet
Everybody skrev (Akkurat nå):

Jeg blir forvirret her. Kan du linke artikkelen? Visste de ikke at hun hadde det før hun knivstakk han? Kunne hun ikke bare latt seg behandle frivillig?

Har aldri hørt om denne sakken bor ikke langt fra Karmøy. 

AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (1 minutt siden):

Har aldri hørt om denne sakken bor ikke langt fra Karmøy. 

Haugesund kanskje. Hun ville bli innlagt, men fikk ikke innleggelse så hun knivstakk psykologen..

Skrevet (endret)

1. Enten er dette en privat sakk som ikke er omtalt i media 2. Ellers så er dette bare oppspinn. 3. link alle info om dette tema. 

Endret av Musikk
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haugesund kanskje. Hun ville bli innlagt, men fikk ikke innleggelse så hun knivstakk psykologen..

Men har du link til saken?

Anonymkode: a0e5e...838

Everybody
Skrevet

Det er denne: https://www.karmoynytt.no/21-aring-knivstakk-psykolog-nesten-til-dode-hvem-skal-jeg-skade-eller-drepe-for-a-fa-hjelp/s/5-161-120519

Det er ikke alle som kan lese den.

"Etter en 30–40 minutter lang samtale vurderte imidlertid psykologspesialisten det slik at det ikke var grunnlag for akutt innleggelse, og bad henne oppsøke NAV for bolighjelp. Det var da pasienten ble fulgt ut at angrepet skjedde som lyn fra klar himmel."

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må linke dette fra ei avis ellers tro vi deg ikke dessverre eks: Haugesunds avis, Stavanger Aftenblad. Everybody@ hjalp deg med link. 

Endret av Musikk
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan skylde på "stemmer i hodet" som ber deg gjøre voldelige, farlige, kriminelle ting. Sykt at man går fem på hver gang... når det dreier seg om reinspikka psykopater. 

Anonymkode: 867ec...7b3

Skrevet
Everybody skrev (3 minutter siden):

Det er denne: https://www.karmoynytt.no/21-aring-knivstakk-psykolog-nesten-til-dode-hvem-skal-jeg-skade-eller-drepe-for-a-fa-hjelp/s/5-161-120519

Det er ikke alle som kan lese den.

"Etter en 30–40 minutter lang samtale vurderte imidlertid psykologspesialisten det slik at det ikke var grunnlag for akutt innleggelse, og bad henne oppsøke NAV for bolighjelp. Det var da pasienten ble fulgt ut at angrepet skjedde som lyn fra klar himmel."

Avisen koster penger er lokalavisen til Karmøy dette. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2026 den 20.19):

Det er slike hendelser flere har advart mot de siste par årene, når en ser hvordan pasienter blir mer syke og tilbudet i psykiatrien nedskalleres.

For noen måneder siden leste jeg om en ung kvinne i 20-årene som hadde blitt utskrevet fra Åsgård ved Unn. Hun ble så rasende at hun tente på eget rom e.l. Hun ble dømt til fengselsstraff - hun var ikke under aktiv behandling da det skjedde. Jeg er ikke i stand til å finne lenke akkurat nå, men det var på NRK jeg leste den.

Ikkeanonymnok
Skrevet

Med forbehold om at jeg har misforstått essensen i diskusjonen dere har her:

Lignende saker har jo skjedd i mange år.

Ta trikkedrapet i 2004 f.eks. hvor drapsmannen ble skrevet ut fra akuttpsykiatrisk 4 dager før, vurdert som ferdig behandlet og ikke til fare for seg selv eller andre. Deretter kjøper han en såkalt «rambokniv» (disse ble ulovlige etter dette) og 3. august går han på trikken og dreper én person og fem andre ble skadet. 
Alt fordi han var «ferdig behandlet».

Denne mannen går forøvrig fri i Norge i dag. Han vil reise hjem til Somalia og har utreisevedtak på seg. Men han blir nektet utreise fordi den norske stat er redd for at han i Somalia ikke vil å tilgang til AP og at vil rask vil bli dårlig igjen med de konsekvensene det medfører. Så her er han da og koster samfunnet han både har skadet og vil bort i fra masse penger. Fint det. 

Skrevet
Everybody skrev (På 10.7.2026 den 20.23):

Ja, det er også behandling i tillegg til samfunnsvern.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke lest saken, men problemet er jo det er ikke kapasitet så masse folk bestemmer en er "ferdig behandlet og ufarlige"

Skal en løse det trenger en større kapasitet f.eks ved å redusere i 50 milliarder i uhjelp per år f.eks, det er penger tilgjengelig for et par plasser til, problemet er viljen til nordmenn, de vil heller gi penger til korrupte fremmede landsborgere, enn sine syke naboer, trist men sant. 

Anonymkode: fecab...246

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2026 den 15.23):

Ikke lest saken, men problemet er jo det er ikke kapasitet så masse folk bestemmer en er "ferdig behandlet og ufarlige"

Dette er bare tull, kapasiteten finnes - men den brukes ikke riktig. Nylig var det en overlege som gikk ut i media og beklaget seg over hvordan normale livsutfordringer sykeliggjøres, men de som har hatt ham som behandler vet at dette er en utvikling han selv har vært med på å drive frem, bl.a. ved å ikke følge opp pasientenes egne ønsker i behandlingssituasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...