Havfruen Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Jeg tenker på at jeg bør bruke medisinen livet ut (sammen med Lamictal). Har prøvd autoseponering og seponering med svært liten suksess. Men, jeg har hørt at man en eller annen gang vil komme til å få store problemer med nyrene. Stemmer dette? (Til nå er bivirkning lavt stoffskifte, enorm tørste, hyppig vannlating, tretthet). @nachnoo🌻 0 Siter
Sjø Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Jeg fikk til svar da jeg spurte psykiater om dette at så lenge man følger med på blodprøver så vil det bli fanget opp der før man får problemer. 0 Siter
Havfruen Skrevet 10. juli Forfatter Skrevet 10. juli Sjø skrev (2 minutter siden): Jeg fikk til svar da jeg spurte psykiater om dette at så lenge man følger med på blodprøver så vil det bli fanget opp der før man får problemer. Takk. Jeg tenker på at det kan gå 6 måneder mellom hver blodprøve ved langtidsbruk. I mellomtiden kan noe utvikle seg? 0 Siter
frosken Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Havfruen skrev (3 timer siden): Jeg tenker på at jeg bør bruke medisinen livet ut (sammen med Lamictal). Har prøvd autoseponering og seponering med svært liten suksess. Men, jeg har hørt at man en eller annen gang vil komme til å få store problemer med nyrene. Stemmer dette? (Til nå er bivirkning lavt stoffskifte, enorm tørste, hyppig vannlating, tretthet). @nachnoo🌻 Noen vil hevde at ved langtidsbehandling, så bør man sørge for at serumkonsentrasjonen holdes på laveste virksomme nivå. Risiko for bivirkninger øker med økt serumkonsentrasjon. 2 Siter
Havfruen Skrevet 10. juli Forfatter Skrevet 10. juli frosken skrev (22 minutter siden): Noen vil hevde at ved langtidsbehandling, så bør man sørge for at serumkonsentrasjonen holdes på laveste virksomme nivå. Risiko for bivirkninger øker med økt serumkonsentrasjon. 🤔Fastlegen har ikke veldig god kunnskap her. Dps sa max 0,7 i speil. Mitt er 0,87 nå og det mente fastlege var helt i orden. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Havfruen skrev (Akkurat nå): 🤔Fastlegen har ikke veldig god kunnskap her. Dps sa max 0,7 i speil. Mitt er 0,87 nå og det mente fastlege var helt i orden. Min er mellom 0.4 og 0.6. De fleste leger sier det er for lavt, men psykiater sa det er ok. Hvis min blir så høyt som ditt blir bivirkningene på nivå som jeg ikke kan leve med. Hadde akutt diaré, kvalme, ble ekstremt flat orket ingenting tørst hele tiden og tisse hele tiden... Anonymkode: dda3d...321 1 Siter
Havfruen Skrevet 11. juli Forfatter Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min er mellom 0.4 og 0.6. De fleste leger sier det er for lavt, men psykiater sa det er ok. Hvis min blir så høyt som ditt blir bivirkningene på nivå som jeg ikke kan leve med. Hadde akutt diaré, kvalme, ble ekstremt flat orket ingenting tørst hele tiden og tisse hele tiden... Anonymkode: dda3d...321 Jeg har også hatt speil på 0,3 og 0,4 i noen år med psykiaters velsignelse. Dette var selvmordsforebyggende. Men tankene var for intense, måtte opp i dose. Jeg må alltid være i nærheten av toalett. Det er typisk for meg å "tåle mye", så andre hadde gjerne sluttet for lengst, men Litiumen gir god effekt på intens psykisk smerte. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Havfruen skrev (22 minutter siden): Jeg har også hatt speil på 0,3 og 0,4 i noen år med psykiaters velsignelse. Dette var selvmordsforebyggende. Men tankene var for intense, måtte opp i dose. Jeg må alltid være i nærheten av toalett. Det er typisk for meg å "tåle mye", så andre hadde gjerne sluttet for lengst, men Litiumen gir god effekt på intens psykisk smerte. Du har ikke vurdert å jobbe med den intense psykiske smerten på en annen måte enn å fjerne den med substanser? Litium gjør deg flat og nummer deg helt ut. Det er som et rusmiddel. Psykisk smerte er vondt men kan jobber langt mer konstruktivt med enn å fjernes med tunge medikament. Anonymkode: 679ba...dca 0 Siter
Havfruen Skrevet 11. juli Forfatter Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du har ikke vurdert å jobbe med den intense psykiske smerten på en annen måte enn å fjerne den med substanser? Litium gjør deg flat og nummer deg helt ut. Det er som et rusmiddel. Psykisk smerte er vondt men kan jobber langt mer konstruktivt med enn å fjernes med tunge medikament. Anonymkode: 679ba...dca Uten å utlevere mer så har smerten rot i depresjon og tung livsbelastning som det jobbes med i terapi, ja. @nachnoo er det en dårlig ide å bruke et så tungt medikament som dette? Mister jeg meg selv? Jeg har opplevd tidligere at den gjør meg flat med redusert mimikk osv. Men etter at den tyngste depresjonen lettet og jeg la til Lamictal, så synes jeg at jeg har bittelitt mer energi ved at jeg prater mer osv. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Havfruen skrev (37 minutter siden): Uten å utlevere mer så har smerten rot i depresjon og tung livsbelastning som det jobbes med i terapi, ja. @nachnoo er det en dårlig ide å bruke et så tungt medikament som dette? Mister jeg meg selv? Jeg har opplevd tidligere at den gjør meg flat med redusert mimikk osv. Men etter at den tyngste depresjonen lettet og jeg la til Lamictal, så synes jeg at jeg har bittelitt mer energi ved at jeg prater mer osv. Ved å spørre N, som du henvender deg til her, vet du jo hvilke svar du får: han vil alltid anbefaler medisiner og alltid mene at du blir friskest og med deg selv på medisiner. Han mener også at du er dum og saboterende om du ikke bruker medisinene han anbefaler deg. Han bruker ikke ikke denne type medisiner selv. Du må spørre deg selv hva som er rett for deg, ikke spørre andre. Bare du har svaret om litium gjør deg flatere og hindrer deg i kontekst med deg selv eller omvendt Anonymkode: 679ba...dca 0 Siter
Havfruen Skrevet 11. juli Forfatter Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ved å spørre N, som du henvender deg til her, vet du jo hvilke svar du får: han vil alltid anbefaler medisiner og alltid mene at du blir friskest og med deg selv på medisiner. Han mener også at du er dum og saboterende om du ikke bruker medisinene han anbefaler deg. Han bruker ikke ikke denne type medisiner selv. Du må spørre deg selv hva som er rett for deg, ikke spørre andre. Bare du har svaret om litium gjør deg flatere og hindrer deg i kontekst med deg selv eller omvendt Anonymkode: 679ba...dca Jeg hører hva du sier. Har opplevd varierende , som i ikke god nok, kvalitet av Litium tidligere. Jeg måtte opp i speil for å kjenne effekten jeg gjør nå. Kontrasten er enorm med og uten Litium. Smerten er uutholdelig uten. Jeg ble usikker når Litium blir beskrevet som rusmiddel. 0 Siter
nachnoo Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli For det første er det ingen grunn til å snakke om "tunge" og "lette" medikamenter. Alle medikamenter kan bli "tunge" i store nok doser og "lette" i små doser. For det andre er det direkte tull å sammenligne med et rusmiddel. Ingen opplever rus på litium. Når det gjelder risiko for nyreskade, er dette først og fremst knyttet til konsentrasjoner >1,0 og til episoder med alt for høyt nivå. Fra ca 1,6 er risikoen for skade stor. Dessuten bør man unngå kombinasjon med NSAID (Ibux og lignende), ACE-hemmere og tiaziddiuretika. Så er det selvsagt viktig å følge opp kontrollene slik de skal gjøres hver 3. måned. Når det gjelder kjente bivirkninger som økt tørste, økt vannlating og evt andre, må den enkelte veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det må man for øvrig gjøre med alle medisiner. 0 Siter
Havfruen Skrevet 11. juli Forfatter Skrevet 11. juli nachnoo skrev (11 minutter siden): For det første er det ingen grunn til å snakke om "tunge" og "lette" medikamenter. Alle medikamenter kan bli "tunge" i store nok doser og "lette" i små doser. For det andre er det direkte tull å sammenligne med et rusmiddel. Ingen opplever rus på litium. Når det gjelder risiko for nyreskade, er dette først og fremst knyttet til konsentrasjoner >1,0 og til episoder med alt for høyt nivå. Fra ca 1,6 er risikoen for skade stor. Dessuten bør man unngå kombinasjon med NSAID (Ibux og lignende), ACE-hemmere og tiaziddiuretika. Så er det selvsagt viktig å følge opp kontrollene slik de skal gjøres hver 3. måned. Når det gjelder kjente bivirkninger som økt tørste, økt vannlating og evt andre, må den enkelte veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det må man for øvrig gjøre med alle medisiner. Fint svar. Jeg blir så usikker på iom at jeg er bedre om også grunnlidelsen er svunnet hen og jeg kan gå av Litium. Men dette har jeg gnaget på i årevis og har bestemt meg for at jeg trenger medisinen (selv at mannen gnåler om at jeg må av den) Godt å lande litt i min egen avgjørelse. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.