Gå til innhold

Er det vanlig at det blir skilsmisse etter utbrudd av psykisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Havfruen
Skrevet

Jeg tenker på den i forholdet som ikke er syk. Som må tilpasse seg sin partner som kan være helt eller delvis forandret. Og på den som har fått sykdom, at den kanskje vil skåne partner mer belastning, ved å ta ut skilsmisse. 

Ser du mye av dette i terapirommet? Fortvilelse over "livet som var".

@nachnoo

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, svært lite, men med få unntak.

Unntaket er ved rusmisbruk og kriminalitet.

Havfruen
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Nei, svært lite, men med få unntak.

Unntaket er ved rusmisbruk og kriminalitet.

Sier du det? Det overrasker meg veldig. Men fint at "folk flest" er fleksible og villig til å ta på seg omsorgsarbeid for partner.

Skrevet
Havfruen skrev (1 time siden):

Sier du det? Det overrasker meg veldig. Men fint at "folk flest" er fleksible og villig til å ta på seg omsorgsarbeid for partner.

Du kan ikke se helt bort fra at det også kan handle om kjærlighet ❤️

Havfruen
Skrevet
nachnoo skrev (20 minutter siden):

Du kan ikke se helt bort fra at det også kan handle om kjærlighet ❤️

Well....all we need is love💕

Ikkeanonymnok
Skrevet
Havfruen skrev (1 time siden):

Well....all we need is love💕

Du-du-du-du-du

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen bevis på det men to mære venninner har gått fra sine på grunn av psykis sykdom hos mannen fordi de ikke kunne leve med det mer. Min mann taklet ikke mine problemer og jeg gikk fra han fordi han ikke orket å hjelpe meg når jeg mest trengte det. Tenkte bare på seg selv. 

Så hvis svaret er nei er det sikkert underrapportert, kanskje kunne ekteskap og ikke lange samboerskap med i beregningen.  

Anonymkode: a85ec...211

Skrevet

Jeg gikk fra eksen da jeg ble syk. Da jeg ble alvorlig syk visste jeg jo at det var pga eksen så da ble det klart at jeg måtte gå. Ble sykemeldt i september og ba om skilsmisse rett etter nyttår. Da han hadde flyttet ut ble jeg innlagt og var innlagt over lang tid.

Jeg tror at jeg ikke er den eneste som har blitt syk pga et sykt ekteskap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ingen bevis på det men to mære venninner har gått fra sine på grunn av psykis sykdom hos mannen fordi de ikke kunne leve med det mer. Min mann taklet ikke mine problemer og jeg gikk fra han fordi han ikke orket å hjelpe meg når jeg mest trengte det. Tenkte bare på seg selv. 

Så hvis svaret er nei er det sikkert underrapportert, kanskje kunne ekteskap og ikke lange samboerskap med i beregningen.  

Leit at mannen din ikke hadde omsorgen og støtten du trengte.

Anonymkode: 4077e...0c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Leit at mannen din ikke hadde omsorgen og støtten du trengte.

Takk. Ja det var det. Dessverre veldig selvsentrert person har jeg senere skjønt. Nå har han ny kjæreste jeg alene med min sykdom. Sånn går livet. Han kuttet meg også ut 100%. Interessant det når jeg var åpen om vennskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Det ble samlivsbrudd for meg og min forlovede når jeg landet fra psykosen. Det hører med til historien at det siste året hadde vi ikke sex en gang. Hun ventet til jeg ble bedre da.

Det gjorde ikke noe at det gikk som det gikk. Var ikke mye interesse fra meg igjen heller. Psykosen ødela alt, og hjemlig inni meg mener jeg hun burde fått meg tvangsinnlagt.

Anonymkode: 125c5...186

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (På 12.7.2026 den 10.56):

Det fins da mange single som har psykiske sykdommer og klarer å ta forholdsvis ok vare på seg selv uten å behøve andre som "omsorgsarbeidere". 

Anonymkode: 4d869...3fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det fins da mange single som har psykiske sykdommer og klarer å ta forholdsvis ok vare på seg selv uten å behøve andre som "omsorgsarbeidere". 

Helt riktige. Jeg tenkte når mer på de som er hardt rammet=svakt/svekket funksjonsnivå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Helt riktige. Jeg tenkte når mer på de som er hardt rammet=svakt/svekket funksjonsnivå.

Hva konkret da? At man må mates med skje og hjelpes på do av "omsorgsarbeidende partner"?

Til og med alvorlig rammede psykisk syke klarer seg uten å bli tatt vare på av andre. De fleste av de aller sykeste klarer ikke få seg partner en gang. Bare det at man klarer få en partner indikerer at man er ganske oppegående.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva konkret da? At man må mates med skje og hjelpes på do av "omsorgsarbeidende partner"?

Til og med alvorlig rammede psykisk syke klarer seg uten å bli tatt vare på av andre. De fleste av de aller sykeste klarer ikke få seg partner en gang. Bare det at man klarer få en partner indikerer at man er ganske oppegående.

Jeg tenker på de som har partner og deretter blir syke. Feks alvorlig depresjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tenker på de som har partner og deretter blir syke. Feks alvorlig depresjon.

Hva mener du at en alvorlig deprimert trenger hjelp til av partner?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener du at en alvorlig deprimert trenger hjelp til av partner?

Jeg tenker på at den syke ikke lengre kan ta seg av eventuelle barn, hus og hjem, lage middag, være kjæreste osv osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke. Har selv alltid prøvd mest mulig å støtte og hjelpe min partner ved psykisk/ fysisk sykdom på alle måter. 

Hvis filosofien skal være at man skal la partner klare seg selv fordi mange andre som er alene klarer det, ja da er det ikke vits i partnerskapet. Da kan man like greit være singel. Det var det jeg tenkte iallefall og gikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg vet ikke. Har selv alltid prøvd mest mulig å støtte og hjelpe min partner ved psykisk/ fysisk sykdom på alle måter. 

Hvis filosofien skal være at man skal la partner klare seg selv fordi mange andre som er alene klarer det, ja da er det ikke vits i partnerskapet. Da kan man like greit være singel. Det var det jeg tenkte iallefall og gikk. 

Gikk du fra han?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gikk du fra han?

Jepp

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...