Gå til innhold

Bipolar 2, angst og medisiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med mye angst og lurer på om jeg skulle bedt om å få begynne med lamictal. 

Er det noen som vet om lamictal er virkningsfull på angst ved bipolar 2?

Har ellers brukt lav dose seroquel (100 mg) og zyprexa (2,5-5 mg) men syns ikke det hjelper stort på angsten. 

Angsten er vanskelig å definere men er tilstedeværende store deler av døgnet og kommer ofte i nedstemte perioder. Mye bekymring panikk og uro. 

Takk for svar! 

Anonymkode: ed208...3d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sliter med mye angst og lurer på om jeg skulle bedt om å få begynne med lamictal. 

Har ellers brukt lav dose seroquel (100 mg) og zyprexa (2,5-5 mg) men syns ikke det hjelper stort på angsten. 

Angsten er vanskelig å definere men er tilstedeværende store deler av døgnet og kommer ofte i nedstemte perioder. Mye bekymring panikk og uro. 

Takk for svar! 

Jeg har hatt mye vond angst i flere år. Ble bedre etter at jeg la Lamictal til Litium. Kanskje jeg er bedre fordi jeg har litt mer energi til å gjøre aktiviteter som holder hodet og kroppen opptatt og fokusert, på noe annet enn angsten 

Skrevet

Cipralex tok alt av min angst, men nå får jeg ikke den mer. Hvis du med bp får den så er det sikkert i kun i kombo med stemningsstabiliserende og AP. Kanskje ikke i det hele tatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for 

For meg fjernet Lamictal absolutt all angst. Angsten var der stort sett hele tiden og ikke nødvendigvis knyttet til noe spesielt. Har hatt alvorlig (agitert) depresjon mens jeg har brukt Lamictal, men da har nok dosen vært for lav, i tillegg til at belastninger i livet spilte en rolle. Angsten og rastløsheten som fulgte med depresjonene var helt ekstrem, men i stabile perioder er den altså ikke-eksisterende

AnonymBruker
Skrevet
Synva skrev (2 timer siden):

For meg fjernet Lamictal absolutt all angst. Angsten var der stort sett hele tiden og ikke nødvendigvis knyttet til noe spesielt. Har hatt alvorlig (agitert) depresjon mens jeg har brukt Lamictal, men da har nok dosen vært for lav, i tillegg til at belastninger i livet spilte en rolle. Angsten og rastløsheten som fulgte med depresjonene var helt ekstrem, men i stabile perioder er den altså ikke-eksisterende

Takk for svar!Det hørtes lovende ut. Har også blitt blitt beskrevet med agitert depresjon med veldig stor rastløshet, og har fryktelig mye angst og uro i lange perioder. Jeg syns det er vanskelig å få spørsmål om hva jeg er redd for for det er vanskelig å sette fingeren på noe å skille ut når "alt er angst". 

Måtte du opp i doser over anbefalte doser eller går det på serumkonsentrasjon som ved lithium?

krøll9 skrev (2 timer siden):

Cipralex tok alt av min angst, men nå får jeg ikke den mer. Hvis du med bp får den så er det sikkert i kun i kombo med stemningsstabiliserende og AP. Kanskje ikke i det hele tatt. 

Jeg tolererer ikke cipralex så godt. 

Havfruen skrev (5 timer siden):

Jeg har hatt mye vond angst i flere år. Ble bedre etter at jeg la Lamictal til Litium. Kanskje jeg er bedre fordi jeg har litt mer energi til å gjøre aktiviteter som holder hodet og kroppen opptatt og fokusert, på noe annet enn angsten 

Takk for svaret! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for svar!Det hørtes lovende ut. Har også blitt blitt beskrevet med agitert depresjon med veldig stor rastløshet, og har fryktelig mye angst og uro i lange perioder. Jeg syns det er vanskelig å få spørsmål om hva jeg er redd for for det er vanskelig å sette fingeren på noe å skille ut når "alt er angst". 

Måtte du opp i doser over anbefalte doser eller går det på serumkonsentrasjon som ved lithium?

Jeg tolererer ikke cipralex så godt. 

Takk for svaret! 

Jeg står på en uvanlig høy dose (fordelt på tre doser daglig) og har serumspeil innenfor referanseområdet.  Jeg har brukt Lamictal i snart 15 år og husker jeg merket denne effekten også på lavere dose men har vesentlig bedre effekt av medisinen når jeg ligger høyere i serumspeil (minst 25). Har ofte ligget mellom 10 og 15 uten at den som rekvirerte blodprøven har foreslått å justere dose etter at prøvesvaret forelå, selv om jeg åpenbart ville hatt behov for bedre stabilisering. Synes mange psykiatere jeg har møtt ikke har hatt fokus på dette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...