Gå til innhold

Andre medisiner - antidepr. - enn Surmontil + Dexamin ?


Gjest Smily

Anbefalte innlegg

Har fått Surmontil 10-20 mg kvelden fra Overlege ved Kir.avd. Dette etter lukkemuskeloperasjon. NHD svarte meg ok med Surmontil og Dexamin/ Ritalin/ Dexedrin. Takk for info.

**Spørsmålet er: Hvilke andre medisiner er aktuelle som virker gunstig på mage-Tarmfunksjon samtidig på depressivitet------Og som går sammen med Dexedrine eller Dexamin-Ritalin ??

Ritalin overaktiviserer( det sympatiske nervesystem) min fra før irritable tykktarm.

På hjernen blir dette et meget bra resultat mot adhd'en min, men Ritalin utløste til slutt nødv. operasjon.

Uansett - kan jeg videre ha irritabel tykktarm selv etter lukkemuskeloperasjon.

Håper NHD- andre forstod hva jeg mente å spørre om - fortelle. Min psykiater trodde ikke at Ritalinen virket feil på magen og har desverre liten tillit til ham nå ??

Hva gjør jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

1. Synes du først skal prøve ut Surmontil i lang nok tid.

2. Tolvon er et alternativ.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Synes du først skal prøve ut Surmontil i lang nok tid.

2. Tolvon er et alternativ.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Takk for svaret NHD - Orker du/ har tid til å lese nedenforstående ?

Sp. 1:Ved inntak av Dexamin/ eller Dexedrin til eks. dgl. 15-30 mg, hvor stor tror du dosen må være med Surmontil ?

Jeg skal starte med Dexamin eller Dexedrin om ca. 10 dager.

Tar nå 20 mg kveld Surmontil - uten sentralstim. medisin og merker at jeg blir noe døsigere ved sengetid.

Sp. 2: Vil Dexamin/Dexedrin "forsterke" Surmontilen eller motsatt at Surmontil vil forsterke virkningen av Dexa/ Dexed. ?

Har hørt at vi med adhd trenger en mindre dose enn de uten ??

Ved inntak Dexamin/ Dexedrin forsvinner nesten det meste av "misnøyheten, negativiteten, nedstemtheten" - men blir mere normal uten å bli oppstemt.

Sp. 3:Kan dette være "å lure meg selv/ hjernen" ved at sentr. stim. medisin "kapsler inn depressiviteten" eller påvirker denne medisinen også en ev. Serotoninmangel ?

Hvis jeg er depressiv/ sjon tror jeg den er av reaktiv art - og ikke så dyp ??

Sp. 4: Vil ubalanse/ mangel på Dopamin/ Noradrenalin kunne også gi en nedstemthet ?

Som udiag. barn adhd, var jeg en glad og meget aktiv gutt. I 10-11 års alderen "ble jeg likesom en adhd'er med en depressiv og lutskuldret holdning ?

Sp. 5: Kunne pubertetens "kjemiske forandringer" gi en ny ubalanse til en mere depressiv tilstand ??

Håper du har kap. til å svare ?

Eller takk for alle gode råd gjennom et helt år !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...