Gå til innhold

Hvem er et sårbart menneske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra tid til annen sies det om forumet at det finnes mange sårbare mennesker her. Hva er det som gjør at man kan få den betegnelsen? Hva er et sårbart menneske?

Anonymkode: f6b60...f66

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Det er et definisjonsspørsmål. Jeg foretrekker å si at mennesker i seg selv ikke er sårbare, men kan befinne seg i sårbare (livs)situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

At man lett knekker. Lett blir påvirket. F.eks hvis noen her skriver at de veier 30kg så vil en sårbar spiseforstyrra person tenke at da må jeg bli 29kg for å være syk nok. 

Anonymkode: 9ad68...454

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At man lett knekker. Lett blir påvirket. F.eks hvis noen her skriver at de veier 30kg så vil en sårbar spiseforstyrra person tenke at da må jeg bli 29kg for å være syk nok. 

Anonymkode: 9ad68...454

?

Anonymkode: f6b60...f66

psykedeliker
Skrevet
Havfruen skrev (1 time siden):

Alle er sårbare.

Hvordan da?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (53 minutter siden):

Hvordan da?

Det er en grunnleggende del av det å være et menneske.

Anonymkode: 90359...4de

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er en grunnleggende del av det å være et menneske.

Ifølge hvem?

Skrevet

En som lett får symptomer og/eller nedsatt funksjon selv av ganske moderat motgang. 

Skrevet (endret)

Når jeg bruker det begrepet i konteksten dette forumet, mener jeg de som lett kan påvirkes av input herfra (f.eks til å slutte med medisin, eller gjøre noe selvdestruktivt). Manglende evne til kildekritikk ser jeg på som en sårbarhet på et forum.

I jobben min bruker jeg selvsagt helt andre definisjoner. Det kan f.eks være en kunde som har opplevd en alvorlig livshendelse. 

Endret av ISW
Livetsperle
Skrevet

Jeg definerer sårbare menneske som noen som har gått gjennom mye i livet og har derfor lite å gå på hvis det blir ekstra utfordringerr utenom det vanlige. Man kan også være i en sårbar/utfordrende situasjon. Noen må ha mer støtte og hjelp til å ta valg da de er usikre på seg selv og for noen kan det være snakk om livet. Alle har sine utfordringer i livet og noen får mer enn andre. Men jeg vil og si at jeg også definere en sårbar person som en sterk person som har stått i for mye alt for lenge over tid. Ikke at personen er sårbar i seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Livetsperle skrev (7 minutter siden):

Jeg definerer sårbare menneske som noen som har gått gjennom mye i livet og har derfor lite å gå på hvis det blir ekstra utfordringerr utenom det vanlige. Man kan også være i en sårbar/utfordrende situasjon. Noen må ha mer støtte og hjelp til å ta valg da de er usikre på seg selv og for noen kan det være snakk om livet. Alle har sine utfordringer i livet og noen får mer enn andre. Men jeg vil og si at jeg også definere en sårbar person som en sterk person som har stått i for mye alt for lenge over tid. Ikke at personen er sårbar i seg selv. 

Nydelig skrevet ❤️

Anonymkode: 0b552...3c2

Livetsperle
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nydelig skrevet ❤️

Anonymkode: 0b552...3c2

Tusen takk 💖

Skrevet (endret)

Kommer an på sammenhengen. Man kan snakke om at folk med beskjeden sosioøkonomisk status; slik som arbeidsufør, begrensede økonomiske midler, lite støttende nettverk og lite skolegang er ganske sårbare for å utvikle eller få forverret helsa si, både psykisk og fysisk. Grunnene kan være sammensatte eller nokså åpenbare, men statistisk sett er man mer sårbar dess flere faktorer som taler imot et "enklere liv". 

Så vet vi jo at noen er genetisk sårbare for ulike tilstander, og at ulike personligheter og trekk gjør oss mer eller mindre sårbare for annet. En som allerede har fått en psykoselidelse diagnostisert er jo mer trolig å utvikle en ny psykose dersom den påvirkes av faktorer som KAN være forverrende: rusbruk, lite søvn, store livshendelser og påkjenninger, stress... Finnes vel mye mer, enn en person som allerede er over 40 og hittil aldri har hatt noen psykose, tross i at de fleste møter en og annen potensiell traumatiserende livsevent.... 

Endret av krøll9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...