AnonymBruker Skrevet i går, 03:28 Skrevet i går, 03:28 Badet med unger og familie. Etterhvert er fingrene, to av de, helt hvite. Ungene spør hva som er galt. Jeg aner ikke? Er blidsirkulasjonen min så dårlig, og evt hva kan skje når jeg blir eldre? Føler meg som en dame på 80 av og til, enda jeg er i 30årene. Lever sunt Anonymkode: 8c4d1...7bf 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet i går, 05:27 Skrevet i går, 05:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Badet med unger og familie. Etterhvert er fingrene, to av de, helt hvite. Ungene spør hva som er galt. Jeg aner ikke? Er blidsirkulasjonen min så dårlig, og evt hva kan skje når jeg blir eldre? Føler meg som en dame på 80 av og til, enda jeg er i 30årene. Lever sunt Anonymkode: 8c4d1...7bf Årsak Den egentlige årsaken er ukjent. Hos noen kan det være en arvelig komponent. Arbeid med slag-/vibrasjonsverktøy øker risikoen for å få Raynauds fenomen. Røyking forverrer plagene fordi det skader blodårene og reduserer blodgjennomstrømningen. Under anfallene trekker muskulaturen rundt de små pulsårene i fingre eller tær seg sammen. Dette fører til at mindre blod når frem til disse områdene, og fingrene (tærne) blir hvite og stive. Etterhvert som huden får lite tilgang på oksygen, blir fingrene blå eller blålilla. Etter en stund åpner så blodårene seg mer enn vanlig, og dette medfører hevelse og rødfarge. Raynauds fenomen forekommer i de aller fleste tilfeller (80-90 prosent) uten annen sykdom. Men det foreligger også en sekundær form - som skyldes en underliggende sykdom. Sekundær Raynauds fenomen kan opptre som følge av sykdommer i blodårer eller bindevev, etter skader og forgiftninger, eller etter infeksjoner og frostskader. En sjelden bindevevssykdom som heter systemisk sklerose, er nært forbundet med Raynauds fenomen. Nesten alle med systemisk sklerose plages av Raynauds fenomen. Sykdommer som lavt stoffskifte (hypothyreose) kan også disponere for Raynauds fenomen. Fibromyalgipasienter har også ofte Raynaud fenomen, men det trengs mer forskning til for å forstå sammenhengen. Kilde: https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/blodaresykdom/raynauds-fenomen Google er fint. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 07:30 Skrevet i går, 07:30 Ikkeanonymnok skrev (2 timer siden): Årsak Den egentlige årsaken er ukjent. Hos noen kan det være en arvelig komponent. Arbeid med slag-/vibrasjonsverktøy øker risikoen for å få Raynauds fenomen. Røyking forverrer plagene fordi det skader blodårene og reduserer blodgjennomstrømningen. Under anfallene trekker muskulaturen rundt de små pulsårene i fingre eller tær seg sammen. Dette fører til at mindre blod når frem til disse områdene, og fingrene (tærne) blir hvite og stive. Etterhvert som huden får lite tilgang på oksygen, blir fingrene blå eller blålilla. Etter en stund åpner så blodårene seg mer enn vanlig, og dette medfører hevelse og rødfarge. Raynauds fenomen forekommer i de aller fleste tilfeller (80-90 prosent) uten annen sykdom. Men det foreligger også en sekundær form - som skyldes en underliggende sykdom. Sekundær Raynauds fenomen kan opptre som følge av sykdommer i blodårer eller bindevev, etter skader og forgiftninger, eller etter infeksjoner og frostskader. En sjelden bindevevssykdom som heter systemisk sklerose, er nært forbundet med Raynauds fenomen. Nesten alle med systemisk sklerose plages av Raynauds fenomen. Sykdommer som lavt stoffskifte (hypothyreose) kan også disponere for Raynauds fenomen. Fibromyalgipasienter har også ofte Raynaud fenomen, men det trengs mer forskning til for å forstå sammenhengen. Kilde: https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/blodaresykdom/raynauds-fenomen Google er fint. Ja det leste jeg også, men fint å høre med personer som har dette da. Det her er jo som å lese en bruksanvisning, alle har ulike symptomer og det opptrer ulikt fra person til person🫡 Anonymkode: 8c4d1...7bf 0 Siter
nachnoo Skrevet i går, 07:56 Skrevet i går, 07:56 Jeg kjenner en dame med Raynaud som svært gjerne går på ski. Jeg ga henne nitroglycerin salve som hun smurte rundt håndleddene før skitur. Det hjalp henne til å fortsette skiturene. 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja det leste jeg også, men fint å høre med personer som har dette da. Det her er jo som å lese en bruksanvisning, alle har ulike symptomer og det opptrer ulikt fra person til person🫡 Anonymkode: 8c4d1...7bf Spørsmålet ditt var «Likfingre, hvorfor får jeg det?» og det svarte jeg på så godt jeg kan uten å være lege. Hadde spørsmålet derimot vært «Hvilke erfaringer har folk med likfingre og har noen testet noe som hjelper mot det?» Så hadde det kanskje passet bedre til det det ser ut til at du egentlig lurer på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.