Gå til innhold

Hvordan slutte å "ransake" seg selv og alle ting en har sagt og gjort i fortiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gjort noe nevneverdig spesielt. Synes bare at "alt"jeg har gjort og sagt er flaut og da spesielt under hypomani og etterfølgende depresjon. Har gått og går i terapi og der ser vi mye tilbake på livet som har vært. 

Anonymkode: 7574c...f9b

Videoannonse
Annonse
FjellOgDalar
Skrevet

Gjort er gjort, og skam hjelper lite når man har passert erkjennelsen av at man har gjort noe dumt. Det er bedre å reflektere over hva man kan lære, og gjøre i framtida. 

AnonymBruker
Skrevet
FjellOgDalar skrev (51 minutter siden):

Gjort er gjort, og skam hjelper lite når man har passert erkjennelsen av at man har gjort noe dumt. Det er bedre å reflektere over hva man kan lære, og gjøre i framtida. 

Godt sagt! Jeg er redd for å treffe på menneskene i helsevesenet tilfeldig"på gata". Den angsten må jeg vel bare tåle.

FjellOgDalar
Skrevet

Det den. De har ikke lov til å hilse om man møtes på gata, i og med taushetsplikten. 

AnonymBruker
Skrevet
FjellOgDalar skrev (Akkurat nå):

Det den. De har ikke lov til å hilse om man møtes på gata, i og med taushetsplikten. 

Kun om jeg hilser først?

Skrevet

Jeg har fått mye hjelp av ideene rundt mindfull self compassion. Vise raushet for seg selv og forståelse for at man har hatt og har dårlige dager. 

Jeg leste nettopp gjennom dagboken min fra da jeg var på det sykeste og jeg gjorde masse som var veldig preget av sykdom som jeg aldri ellers ville ha gjort. Jeg måtte tenke over det om dette var noe jeg skulle bruke energi på å skamme meg over. Men kom frem til at det var sykdom. Jeg skulle ønske jeg hadde tatt bedre valg, men det gjorde jeg ikke. 

Helsevesenet har sett alt, så de trenger du ikke bekymre deg over

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (23 minutter siden):

Jeg har fått mye hjelp av ideene rundt mindfull self compassion. Vise raushet for seg selv og forståelse for at man har hatt og har dårlige dager. 

Jeg leste nettopp gjennom dagboken min fra da jeg var på det sykeste og jeg gjorde masse som var veldig preget av sykdom som jeg aldri ellers ville ha gjort. Jeg måtte tenke over det om dette var noe jeg skulle bruke energi på å skamme meg over. Men kom frem til at det var sykdom. Jeg skulle ønske jeg hadde tatt bedre valg, men det gjorde jeg ikke. 

Helsevesenet har sett alt, så de trenger du ikke bekymre deg over

Kan jeg spørre om ting du gjorde og sa også var slik at familie og venner ble påvirket? Eller kun helsepersonell?

stjernestøv
Skrevet

Fortiden er over, fokuser på nuet og observer dine tanker og følelser. Bli kjent med deg selv og hva du eventuelt vil endre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan jeg spørre om ting du gjorde og sa også var slik at familie og venner ble påvirket? Eller kun helsepersonell?

Ja, spesielt nær familie ble påvirket. Det var jo hovedsaklig helsevesenet. Men folk utenfor også. Det var noen kaotiske år

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Ja, spesielt nær familie ble påvirket. Det var jo hovedsaklig helsevesenet. Men folk utenfor også. Det var noen kaotiske år

Jeg er svært god på å maskere, så sjangsene for at noen har merket noe utenom det vanlige er små pga isolasjon (utenom i de periodene jeg var innlagt, sa gikk jeg i svart). Har du snakket med nær familie om dette i etterkant eller "lar du det bare gå"?

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (42 minutter siden):

Fortiden er over, fokuser på nuet og observer dine tanker og følelser. Bli kjent med deg selv og hva du eventuelt vil endre. 

Jo takk, dessverre er det ikke så enkelt for meg som det høres ut. Jeg er veldig streng og hard med meg selv. Men jeg kan forsøke å jobbe mot dette. Takk.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo takk, dessverre er det ikke så enkelt for meg som det høres ut. Jeg er veldig streng og hard med meg selv. Men jeg kan forsøke å jobbe mot dette. Takk.

Jo det er jo opp til deg :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er svært god på å maskere, så sjangsene for at noen har merket noe utenom det vanlige er små pga isolasjon (utenom i de periodene jeg var innlagt, sa gikk jeg i svart). Har du snakket med nær familie om dette i etterkant eller "lar du det bare gå"?

Sønnen min utviklet ptsd blandt annet pga min sykdom så det var nødvendig å snakke om det da han var til behandling for det. Nå de senere årene hvor jeg er blitt friskere og han har blitt eldre har vi ganske titt små samtaler om tiden da jeg var alvorlig syk. Jeg er syk enda så vi snakker også om det.

Jeg har snakket noe med vennene mine om det. Men jeg har ikke snakket så veldig med min mor om det. Vi pleier ikke ha slike samtaler.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (39 minutter siden):

Sønnen min utviklet ptsd blandt annet pga min sykdom så det var nødvendig å snakke om det da han var til behandling for det. Nå de senere årene hvor jeg er blitt friskere og han har blitt eldre har vi ganske titt små samtaler om tiden da jeg var alvorlig syk. Jeg er syk enda så vi snakker også om det.

Jeg har snakket noe med vennene mine om det. Men jeg har ikke snakket så veldig med min mor om det. Vi pleier ikke ha slike samtaler.

Oi, han ble så syk av bla din sykdom? Var det ingen som skjermet han fra deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oi, han ble så syk av bla din sykdom? Var det ingen som skjermet han fra deg?

Det at han ble så syk handlet nok om alt som skjedde han fordi jeg ikke kunne være der. Det første året jeg var syk klarte jeg bare være sammen med han to timer I uken så for han ble det som å miste meg helt. Det var summen som ble for mye. Han ble helt kvitt traumesymptomene etter behandling ved Bup, heldigvis, men han har jo en sårbarhet med seg.

psykedeliker
Skrevet
Fru2020 skrev (6 minutter siden):

Det var summen som ble for mye. Han ble helt kvitt traumesymptomene etter behandling ved Bup, heldigvis, men han har jo en sårbarhet med seg.

Han har ikke en sårbarhet dersom han reagerte normalt på unormale livshendelser. Da har han vært i en sårbar situasjon, det er ikke det samme.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Han har ikke en sårbarhet dersom han reagerte normalt på unormale livshendelser. Da har han vært i en sårbar situasjon, det er ikke det samme.

Ja og noen i psykiatrien påstår jeg var født med en sårbarhet, what? Vil si jeg var født med en styrke som fikk meg gjennom livet. 

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ja og noen i psykiatrien påstår jeg var født med en sårbarhet, what?

Da er det de som har bevisbyrden for påstanden.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Da er det de som har bevisbyrden for påstanden.

De kan jo ikke bevise det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...