Gå til innhold

cyster og p-piller


Gjest jente 25

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente på 25 år, som for to år siden fikk diagnosen endometriose ved lapraskopi.Jeg hadde da vært plaget av cyster på eggstokkene, og gikk på p-pillen marvelon. For ca et år siden fikk jeg høyt BT( 145/95) og jeg sluttet på pillen for ca 7 mnd. siden. Etter det har jeg vært plaget av smerter på begge sider ved eggstokkene.Bør jeg begynne på pillen igjen, eller er det noe annet jeg kan ta for å hindre cyster? Før jeg ble diagnostisert med endometriose var jeg på sykehuset og fikk punktert to cyster, gjør det at det vil smitte slik at jeg lettere får cyster nå?

Er det å ha cyster på eggstokkene et hinder hvis jeg evt. vil bli gravid?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vanligvis er punksjon ingen effektiv behandling for endometriose (eller andre) cyster, de kommer gjerne igjen. Noen cyster kan være forbundet med barnløshet, men ikke alle. Det betyr stort sett ikke noe å ha cyster i graviditet. Det finnes andre hormoner enn p-pille som kan hjelpe mot endometriose (gestagener). Du bør få en undersøkelse hos en gynekolog, evt med ultralyd for vurdering av eggstokkene.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...