Gå til innhold

Å si "det går ikke så bra" til psykiatrien når man ikke kjenner personen - hvordan tørre være ærlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det vanskelig for tiden. Blir ringt fra psykiatrien en gang om dagen. I dag sa jeg at det gikk ok selv om det egentlig ikke gjør det. Så i morgen vurderer jeg å være ærlig og si at det ikke går så bra. Men dilemmaet er at jeg ikke kjenner hun jeg snakker med. Jeg vet ikke om jeg har det i meg å tørre å være ærlig. Noen som har en liten pep talk eller noen forslag til hvordan tørre være ærlig?

Anonymkode: 33182...2c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke er ærlig når du blir oppringt av psykiatrien tenker jeg at du kan si fra deg avtalen om disse samtalene. Det er ikke ok å la psykiatrien bruke så store ressurser på deg uten at du har tenkt å benytte deg av tilbudet. Hvis du har tenkt å benytte disse samtalene til å lyve ville det ikke vært mer rettferdig å la andre som faktisk ville benytte seg av tilbudet få det?

Skrevet (endret)

Enig med @Fru2020 , men vil legge til at jeg skjønner det er vanskelig å være helt ærlig. Samtidig er det eneste mulighet for å få, og benytte deg av hjelpen du får. Hva får du ut av å ikke være ærlig? Neppe noe?

Endret av Glitter
stjernestøv
Skrevet
Fru2020 skrev (57 minutter siden):

Hvis du ikke er ærlig når du blir oppringt av psykiatrien tenker jeg at du kan si fra deg avtalen om disse samtalene. Det er ikke ok å la psykiatrien bruke så store ressurser på deg uten at du har tenkt å benytte deg av tilbudet. Hvis du har tenkt å benytte disse samtalene til å lyve ville det ikke vært mer rettferdig å la andre som faktisk ville benytte seg av tilbudet få det?

Det syns jeg ikke var et godt råd, når de ringer hver dag må det være en god grunn til det og personen trenger nok hjelp. 

Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det syns jeg ikke var et godt råd, når de ringer hver dag må det være en god grunn til det og personen trenger nok hjelp. 

Ja, men viktig å da faktisk si hvordan det går. Det hjelper ikke ts å lyve og si det går ok når det ikke gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Syns du er litt for streng. Trådstarter trenger hjelpen hun får, hun har det tydeligvis veldig vanskelig. Men ja hun burde fra nå av være ærlig om hvordan hun har det

Anonymkode: 38e86...00d

psykedeliker
Skrevet

Ærlig trenger man bare være ovenfor seg selv. I kontakt med helsevesenet har det ingen relevans, der bør man fokusere på problemet som skal løses, ikke hva man føler, tenker, tror eller mener om problemet.

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (4 minutter siden):

Ja, men viktig å da faktisk si hvordan det går. Det hjelper ikke ts å lyve og si det går ok når det ikke gjør det. 

Ja trådstarter bør være ærlig om at det ikke går så bra, men ikke slutte med å få hjelp å gi plassen til noen andre. Syns det var litt drøyt når personen tydeligvis sliter med noe. 

Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ja trådstarter bør være ærlig om at det ikke går så bra, men ikke slutte med å få hjelp å gi plassen til noen andre. Syns det var litt drøyt når personen tydeligvis sliter med noe. 

Ja kan være enig i det. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Synes som stjernestøv at dette absolutt ikke er et godt råd. Noen ganger trenger man tid for og bli trygg på den man snakker med. 
Åpne seg, fortelle og sette ord på det man sliter med kan være vanskelig. Alle er ikke like rett frem og kan snakke med hvemsomhelst. Siden ts har blitt gitt denne muligheten av psykiatrien, ser de at behovet er der.

Anonymkode: b9965...90a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes som stjernestøv at dette absolutt ikke er et godt råd. Noen ganger trenger man tid for og bli trygg på den man snakker med. 
Åpne seg, fortelle og sette ord på det man sliter med kan være vanskelig. Alle er ikke like rett frem og kan snakke med hvemsomhelst. Siden ts har blitt gitt denne muligheten av psykiatrien, ser de at behovet er der.

Ja, de kan stille ts de rette spørsmålene for å få henne til å åpne seg og trygge henne. 

Anonymkode: 82e6c...11f

Skrevet

Syns du er litt for streng. Trådstarter trenger hjelpen hun får, hun har det tydeligvis veldig vanskelig. Men ja hun burde fra nå av være ærlig om hvordan hun har det

Anonymkode: 38e86...00d

Jeg tviler ikke på at trådstarter trenger hjelpen. Hun hadde ikke fått tilbudet om hun ikke hadde trengt det. Det er de med størst behov for hjelp som får det. Men etter henne står det også mange på listen som nå ikke får hjelp fordi psykiatrien vurderer det slik at trådstarter trenger det mest. Men hvis trådstarter ikke har tenkt å benytte seg av tilbudet bør hun trekke seg til sies og la noen andre få tilbudet.

Jeg er helt sikker på at behovet er der. Det er derfor hun har fått tilbudet. Men man må også være frisk nok til å ta imot et tilbud. Hvis trådstarter tenker å lyve om hvordan hun har det vil psykiatrien ikke kunne hjelpe henne. Selvfølgelig er det vanskelig å stole på nye. Det er det for alle. Jeg sier ikke at man trenger å brette ut sjela si til en ferievikar. Det holder å si at jeg er usikker når det kommer nye og det er derfor vanskelig å si hvordan jeg har det. Da snakker man sant og er åpen for et samarbeid med psykiatrien. Det er da mulig å få hjelp. Hvis en derimot velger å lyve om hvordan man har det, mener jeg man kan gi plassen videre fram til man er klar til å ta imot hjelp.

Skrevet

Generelt for all psykiatrisk behandling: Du kan ikke hjelpes om du ikke ærlig forteller hvordan det er.

Min kloke psykoterapiveileder sa: Du kan ikke hjelpe en pasient som lyver for deg.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Generelt for all psykiatrisk behandling: Du kan ikke hjelpes om du ikke ærlig forteller hvordan det er.

Min kloke psykoterapiveileder sa: Du kan ikke hjelpe en pasient som lyver for deg.

Hvis jeg går til legen fordi jeg har sterke smerter og sier at det går bra, så kan ikke legen hjelpe meg. Sånn må det jo være i psykiatri også. 

Anonymkode: 48faa...f6f

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg løy aldri, men var svært bla lukket og forvirret. (Var åpen om at jeg ønsket å dø) Psykiater måtte jobbe hardt og lenge for å få meg til å uttrykke meg. Hun tok tydeligvis utfordringen og jeg er evig takknemlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg løy aldri, men var svært bla lukket og forvirret. (Var åpen om at jeg ønsket å dø) Psykiater måtte jobbe hardt og lenge for å få meg til å uttrykke meg. Hun tok tydeligvis utfordringen og jeg er evig takknemlig. 

Kjenner veldig igjen det du skriver. Jeg følte at jeg ikke fortjente hjelp og var veldig lukket. Heldigvis så hadde jeg fagfolk rundt meg som virkelig ville hjelpe, selv om de i utgangspunktet sikkert syntes jeg ikke var den enkleste pasienten.
Jeg er også enormt takknemlig at det var noen som var villig til og stå løpet ut sammen med meg. Hadde noen på den tiden sagt at jeg burde si ifra meg plassen fordi jeg ikke var åpen nok, eller hadde påstått at jeg løy og noen andre fortjente plassen bedre enn meg, hadde jeg vært enig og sagt fra meg plassen uten og nøle. Sikkert med et fatalt resultat.

Så til ts du fortjener plassen og hjelpen du får, ikke la noen fortelle deg noe annet. Ta tiden til hjelp. Våg å åpne deg litt mer for hver samtale. Fortell at du synes det er vanskelig men at du vil prøve. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kjenner veldig igjen det du skriver. Jeg følte at jeg ikke fortjente hjelp og var veldig lukket. Heldigvis så hadde jeg fagfolk rundt meg som virkelig ville hjelpe, selv om de i utgangspunktet sikkert syntes jeg ikke var den enkleste pasienten.
Jeg er også enormt takknemlig at det var noen som var villig til og stå løpet ut sammen med meg. Hadde noen på den tiden sagt at jeg burde si ifra meg plassen fordi jeg ikke var åpen nok, eller hadde påstått at jeg løy og noen andre fortjente plassen bedre enn meg, hadde jeg vært enig og sagt fra meg plassen uten og nøle. Sikkert med et fatalt resultat.

Så til ts du fortjener plassen og hjelpen du får, ikke la noen fortelle deg noe annet. Ta tiden til hjelp. Våg å åpne deg litt mer for hver samtale. Fortell at du synes det er vanskelig men at du vil prøve. Lykke til.

Jeg ville som deg løpt avsted om noen sa at andre fortjente plassen mer enn meg. Sier meg enig med deg i å fortelle at du synes dette er vanskelig og gjerne hvorfor. Utfordre deg selv til litt mer åpenhet dag for dag 🫶

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg løy aldri

Når man avlegger ed i retten, heter det: "....sannheten, hele sannheten og intet annet enn sannheten".

Å holde tilbake opplysninger som man burde forstått var viktige, er også en form for løgn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må stadig vekk forholde meg til nye leger i somatikken også for et par sykdommer jeg har. Det ville vært idioti å holde tilbake informasjon om forverring bare fordi jeg ikke kjente den som tok kontakt med meg. 

Anonymkode: 2a346...0f7

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Når man avlegger ed i retten, heter det: "....sannheten, hele sannheten og intet annet enn sannheten".

Å holde tilbake opplysninger som man burde forstått var viktige, er også en form for løgn.

Vel, det som var viktig var at jeg hadde påtrengende selvmordstanker og det fortalte jeg. Er ikke sykdom slik at man "blir som en annen person"noen ganger og ikke har kontakt innover? Uansett så ja, ts må være ærlig fra nå av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...