Gå til innhold

Nachnoo: er det noen som klarer å slutte med rus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hva er årsaken til at de klarer det?  Hva skal til? 

Anonymkode: df33f...bb7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke naachno, men har vært rusfri fra 7. april 2017. Hadde et tilbakefall i 2024 og søkte da hjelp og kom raskt ut av det. Det har vært hard jobbing, nesten umenneskelig hard til tider. 

Anonymkode: 9625b...463

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke naachno, men har vært rusfri fra 7. april 2017. Hadde et tilbakefall i 2024 og søkte da hjelp og kom raskt ut av det. Det har vært hard jobbing, nesten umenneskelig hard til tider. 

Oi! Så flink du har vært! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oi! Så flink du har vært! 

Årsaken til at jeg klarte det var at uansett mengde rusmidler så sluttet de tilslutt å virke - og da satt jeg igjen med både traumene og alt det negative rus fører med seg. Pluss at jeg var så nedkjørt fysisk og psykisk at jeg skjønte at det ikke var mulig å få det verre. Jeg hadde brukt opp rusen. Var i behandling i 6 mnd, bodde på rehabiliteringsinstitusjon i 1,5 år og gikk poliklinisk i 3 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Årsaken til at jeg klarte det var at uansett mengde rusmidler så sluttet de tilslutt å virke - og da satt jeg igjen med både traumene og alt det negative rus fører med seg. Pluss at jeg var så nedkjørt fysisk og psykisk at jeg skjønte at det ikke var mulig å få det verre. Jeg hadde brukt opp rusen. Var i behandling i 6 mnd, bodde på rehabiliteringsinstitusjon i 1,5 år og gikk poliklinisk i 3 år. 

💗

Drømmeautomat
Skrevet

Forskning viser at de fleste som har møtt kriteriene for en ruslidelse senere i livet ikke møter kriterene, oftest uten profesjonell hjelp.

Skrevet

Kortversjonen er at ca 20% av de som kommer til rusbehandling blir kvitt sitt rusmisbruk. 

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Kortversjonen er at ca 20% av de som kommer til rusbehandling blir kvitt sitt rusmisbruk. 

Hva tenker du er suksessfaktoren for å få det til?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (39 minutter siden):

Hva har de 20 % gjort for å lykkes?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva har de 20 % gjort for å lykkes?

Vi har bitt tenna sammen og stått i en helvetes masse ubehag - det er sannheten. Og kanskje vært ganske ressurssterke under laget av traumer. 

Skrevet
Havfruen skrev (1 time siden):

Hva tenker du er suksessfaktoren for å få det til?

Det finnes et begrep som heter Egostyrke. Det er søkbart her på DOL. Etter min mening er egostyrke den avgjørende faktor for hvordan det går med mennesker på de aller fleste områder av livet.

Egostyrke består av mange "del-egenskaper".  Etter min mening er denne den viktigste for "livsprognose": Evnen til å utsette eller avstå fra behovstilfredsstillelse i dag for å oppnå en fordel i morgen/fremtiden.

Hos alt for mange rusmisbrukere er denne evnen dessverre meget svak. Man ruser seg i dag fordi det er godt selv om det fører til en ulempe fremover.

Men heldigvis er det i det minste noen få rusmisbrukere slik som AB..463 som har evnen til å "stå en en helvetes masse ubehag" for å oppnå noe bedre i morgen/i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi har bitt tenna sammen og stått i en helvetes masse ubehag - det er sannheten. Og kanskje vært ganske ressurssterke under laget av traumer. 

Så det er viljestyrke, motivasjon og ressurstyrke som skal til. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det finnes et begrep som heter Egostyrke. Det er søkbart her på DOL. Etter min mening er egostyrke den avgjørende faktor for hvordan det går med mennesker på de aller fleste områder av livet.

Egostyrke består av mange "del-egenskaper".  Etter min mening er denne den viktigste for "livsprognose": Evnen til å utsette eller avstå fra behovstilfredsstillelse i dag for å oppnå en fordel i morgen/fremtiden.

Hos alt for mange rusmisbrukere er denne evnen dessverre meget svak. Man ruser seg i dag fordi det er godt selv om det fører til en ulempe fremover.

Men heldigvis er det i det minste noen få rusmisbrukere slik som AB..463 som har evnen til å "stå en en helvetes masse ubehag" for å oppnå noe bedre i morgen/i fremtiden.

Hvis man har viljestyrken og motivasjonen men ikke er ressurssterk. Hva gjør dere som jobber med pasienten for at pasienten skal bli ressurssterk? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man har viljestyrken og motivasjonen men ikke er ressurssterk. Hva gjør dere som jobber med pasienten for at pasienten skal bli ressurssterk? 

Viljestyrke og motivasjon er en viktig ressurs. Hva legger du ellers i ressurssterk?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Viljestyrke og motivasjon er en viktig ressurs. Hva legger du ellers i ressurssterk?

Jeg vet ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

ab som du trekker frem skrev dette: 

«Og kanskje vært ganske ressurssterke under laget av traumer. «

Skrevet

Hvis du søker opp det som er skrevet om Egostyrke her på DOL, er det meget sammenfallende med høy egostyrke og ressurssterk.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Hvis du søker opp det som er skrevet om Egostyrke her på DOL, er det meget sammenfallende med høy egostyrke og ressurssterk.

Jeg tror at hvis man bare vil ting nok, så får man det til på et vis. En som vil slanke seg eller slutte å røyke må også gjennom et helvete. Been there, done that!

Skrevet

NHD skrev dette i 2009:

Egostyrke.

Personligheten består av overjeget (superego), selvet (ego) og det-et (id).

Superego inneholder vår samvittighet (først og fremst dannet av våre foreldres og andre autoriteters holdninger og krav) og jeg-idealet (våre egne krav til oss selv – ”slik jeg ønsker å være”).

Ego inneholder vår rasjonelle del. Intellekt, fornuft, logikk, evnen til å vurdere, på den ene side og på den annen side, evnen til å se oss selv og situasjoner utenfra (metaperspektiv) osv.

Id er driftene og impulsene. De positive følelsene (libido – i utvidet forstand) og aggresjonen. Aggresjonen kan igjen være positiv som selvhevdelse for å hindre at vi blir utnyttet og negativ ved at vi bruker den til å undertrykke andre.

Egostyrke sier noe om i hvilken grad vi i hovedsak styres av vår fornuftige og rasjonelle del (ego), og at ego er i stand til på en hensiktsmessig måte å håndtere det som kommer fra superego og id. Det er helt klart vist at egostyrke er det mest sentrale begrep for å si noe om hvordan det vil gå et mennese i livet.

Det kan sikkert nevnes utallige delfaktorer som inngår i egostyrkebegrepet. Jeg nevner de fem som jeg bruker å ha med i min undervisning.

- Evnen til realitetsorientering/testing. Evnen til å se og fortolke verden slik de aller fleste friske ser den. Denne faktoren er dårlig hos personer med vrangforestillinger som for eksempel ved en paranoid psykose hvor en tror at mange/alle er imot en.

- Evnen til å utsette behovstilfredsstillelse der det er hensiktsmessig. Eks: 1. En røyker og skal bli forelder for første gang. En stumper røyken for godt av hensyn til barnet(a). En gir avkall på å tilfredsstille sitt eget behov nå for å gi barna en klar fordel. 2. En behandler blir utsatt for et forføringsforsøk fra en meget attraktiv pasient. En avstår fra å bli med på dette av hensyn til pasienten, av hensyn til sin egen selvrespekt som behandler og av hensyn til loven og ens egen fremtidige karriere. 3. En 19-20 åring har valget mellom å gå ut i arbeid og tjene egne penger nå vs å ta utdannelse, pådra seg studielån osv mot å få en mer interessant og bedre betalt jobb om noen år. 4. En har veldig lyst til å gå på en skikkelig fest som vennene innbyr til på lørdag. Neste mandag har en en viktig eksamen. En takker nei, leser, tar eksamen på mandag og festen neste helg.

- Evnen til å opprettholde en adekvat adferd og funksjon også i stor motgang – frustrasjonstoleranse. Mange kan fungere godt i medgang. Det som skiller klinten fra hveten, er hvordan en fungerer når en blir frustrert og satt under press. Dette testes i ekstrem form i militærets såkalte ”Helvetesuker”. Hvis du treffer en mulig partner, og dere fungerer utmerket på en tidagers, hard telttur i fjellet i regnvær, er det sannsynligvis noe å satse på.

- Evnen til å opprettholde en stabil selvfølelse. Selvfølelsen er stabil og ikke avhengig av siste tilbakemelding eller hvordan det gikk å sette sammen den siste pakken fra IKEA.

- IQ. Det er vist i utallige studier at det i alle sammenhenger går bedre med d

AnonymBruker
Skrevet

Er dette faktorer som det er mulig å trene opp til å bli bedre hos en selv?

Anonymkode: 0e985...541

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...