Gå til innhold

Tror jeg er litt hypokonder? Har vært til lege for andre gang nå pga redsel for blodpropp. Hvordan akseptere at det er angst? Føler meg så dum

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blodpropp i lungene for 2 år siden og ble ganske dårlig da med hjertesvikt fordi jeg ventet så lenge med å gå til lege fordi jeg var redd for å ikke bli tatt på alvor. Jeg ble heldigvis helt bra igjen, men har begynt å slite mer psykisk siden da og da spesielt med angst (tror jeg, er litt usikker på om det er ille nok til å klassifisere til angst men er i alle fall det jeg stor sett kaller det). 

Første gang jeg kontaktet lege igjen fordi jeg var redd for å ha fått blodpropp igjen var i januar i år. Hadde da følelse av å ikke få nok luft, ekkel smak i munnen, kvalme/oppkast og ubehag i brystet. Var da hos fastlegen og akuttmottak og alle prøver var fine. Jeg slo meg til ro med det og etter noen uker ble jeg bedre.

Spol frem til nåtid og jeg kjenner på tungpust. Får tatt prøver på legevakten som igjen er helt fine. Føler meg så dum nå som kontaktet dem, for andre gang til og med.

Er jeg litt hypokonder? Og hvordan kan jeg akseptere mer at det er angst og ikke noe fysisk?

Det føles så fysisk så jeg tenker liksom at det må være det da.

Anonymkode: be902...c2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror en del av grunnen til at jeg er så redd for blodpropp igjen er at jeg opplevde det veldig skremmende den gangen jeg fikk det. Tolket det også slik at jeg kunne dødd av det siden blodproppene var ganske store og hadde hjertesvikt og var innlagt på intensivavdelingen i begynnelsen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er jeg litt hypokonder?

Ikke slik jeg ser det. Du har en naturlig reaksjon på noe riktig skremmende du har oppleved.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror en del av grunnen til at jeg er så redd for blodpropp igjen er at jeg opplevde det veldig skremmende den gangen jeg fikk det. Tolket det også slik at jeg kunne dødd av det siden blodproppene var ganske store og hadde hjertesvikt og var innlagt på intensivavdelingen i begynnelsen.

Skjønner deg godt. Har ikke selv hatt blodpropp, men har hatt hjerteinfarkt + kom tidsnok 2 ganger til stenting. Tror det er lett å tenke det verste når en har hatt noe så alvorlig. Det har noe med historikken din. Håper du greier å slappe av med at alle prøver er fine, så du føler deg bedre

Skrevet

Jeg tenker at du gjør helt rett i å kontakte legevakten og la de gjøre en vurdering. Hvis de mener at du ikke trenger en sjekk er de de første til å si ifra om det. Jeg forstår godt at du er skremt. Å kontakte lege en gang i halvåret synes jeg er helt innafor og ikke et tegn på hypokonderi

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (15 minutter siden):

Ikke slik jeg ser det. Du har en naturlig reaksjon på noe riktig skremmende du har oppleved.

Ja, du har et poeng her. Jeg tror jeg også ble litt skremt over hvor dårlig magefølelsen min var da jeg hadde blodpropp siden jeg først ikke skjønte at det var så alvorlig før jeg fikk høre at jeg hadde blodpropp og hjertesvikt og jeg spurte om jeg kunne dø. Før det tenkte jeg naivt at det sikkert var noe ufarlig. Det "skremte" meg litt at jeg ikke klarte sense at det var alvorlig.

emilie321 skrev (11 minutter siden):

Skjønner deg godt. Har ikke selv hatt blodpropp, men har hatt hjerteinfarkt + kom tidsnok 2 ganger til stenting. Tror det er lett å tenke det verste når en har hatt noe så alvorlig. Det har noe med historikken din. Håper du greier å slappe av med at alle prøver er fine, så du føler deg bedre

Ja, jeg tenker også det. Før jeg fikk blodpropp har jeg alltid vært frisk og hadde bare vært til fastlegen med noe fysisk en gang før og når jeg begynte bli tungpusten tenkte jeg at det sikkert bare var at jeg hadde fått dårlig form.

Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at du gjør helt rett i å kontakte legevakten og la de gjøre en vurdering. Hvis de mener at du ikke trenger en sjekk er de de første til å si ifra om det. Jeg forstår godt at du er skremt. Å kontakte lege en gang i halvåret synes jeg er helt innafor og ikke et tegn på hypokonderi

Ja. Legevakten lot det være opp til meg om jeg ville komme inn eller ikke. Jeg tenkte det kunne være greit med en sjekk, men angrer litt nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legevakten lot det være opp til meg om jeg ville komme inn eller ikke. Jeg tenkte det kunne være greit med en sjekk, men angrer litt nå.

Jeg tenker at det trenger du ikke angre på. Hvis de hadde ment at det var overflødig og at de ikke hadde tid hadde de sagt det. At de lot deg velge betydde nok at de ikke var så bekymret, men at de så verdien i å trygge deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, du har et poeng her. Jeg tror jeg også ble litt skremt over hvor dårlig magefølelsen min var da jeg hadde blodpropp siden jeg først ikke skjønte at det var så alvorlig før jeg fikk høre at jeg hadde blodpropp og hjertesvikt og jeg spurte om jeg kunne dø. Før det tenkte jeg naivt at det sikkert var noe ufarlig. Det "skremte" meg litt at jeg ikke klarte sense at det var alvorlig.

Ja, jeg tenker også det. Før jeg fikk blodpropp har jeg alltid vært frisk og hadde bare vært til fastlegen med noe fysisk en gang før og når jeg begynte bli tungpusten tenkte jeg at det sikkert bare var at jeg hadde fått dårlig form.

Ja. Legevakten lot det være opp til meg om jeg ville komme inn eller ikke. Jeg tenkte det kunne være greit med en sjekk, men angrer litt nå.

Du har iallefall ingen grunn til å føle deg dum.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...