Fru2020 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Som jeg skrev i følelsesinnlegget mitt så har jeg nå snart seponert tre typer medisiner. Den siste uken er det Lamictal som er på vei ut. Skal bruke to uker på å seponere 200 mg. Jeg er så rar I hodet. Ting følger ikke helt med. Jeg føler jeg er i ferd med å få blodtrykksfall, noe som jeg ofte får, men så blir der ikke svimmelhet men noe som ligner. Jeg er bomull I hode. Jeg føler meg rar hele tiden. Kan dette være pga seponering? Eller kan det være ME en min som reagerer på at jeg har vært på ferie? Er det noe jeg kan gjøre? Jeg kan ikke stoppe seponeringen fordi jeg er på to ukers ferie (i Sverige) og dosetten er lagt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Fru2020 skrev (2 minutter siden): Som jeg skrev i følelsesinnlegget mitt så har jeg nå snart seponert tre typer medisiner. Den siste uken er det Lamictal som er på vei ut. Skal bruke to uker på å seponere 200 mg. Jeg er så rar I hodet. Ting følger ikke helt med. Jeg føler jeg er i ferd med å få blodtrykksfall, noe som jeg ofte får, men så blir der ikke svimmelhet men noe som ligner. Jeg er bomull I hode. Jeg føler meg rar hele tiden. Kan dette være pga seponering? Eller kan det være ME en min som reagerer på at jeg har vært på ferie? Er det noe jeg kan gjøre? Jeg kan ikke stoppe seponeringen fordi jeg er på to ukers ferie (i Sverige) og dosetten er lagt. Mange endringer på en gang! Anonymkode: 1ca86...ab6 1 Siter
Fru2020 Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mange endringer på en gang! Anonymkode: 1ca86...ab6 Jeg har brukt tid. Den ene medisinene har jeg redusert med 75%. Det har jeg brukt 4 måneder på. Antidepressive brukte jeg to måneder på å redusere. Bare Lamictal som jeg skal bruke to uker på. Alt er i samarbeid med lege. Men det er først nå at jeg kjenner det i kroppen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Fru2020 skrev (39 minutter siden): Som jeg skrev i følelsesinnlegget mitt så har jeg nå snart seponert tre typer medisiner. Den siste uken er det Lamictal som er på vei ut. Skal bruke to uker på å seponere 200 mg. Jeg er så rar I hodet. Ting følger ikke helt med. Jeg føler jeg er i ferd med å få blodtrykksfall, noe som jeg ofte får, men så blir der ikke svimmelhet men noe som ligner. Jeg er bomull I hode. Jeg føler meg rar hele tiden. Kan dette være pga seponering? Eller kan det være ME en min som reagerer på at jeg har vært på ferie? Er det noe jeg kan gjøre? Jeg kan ikke stoppe seponeringen fordi jeg er på to ukers ferie (i Sverige) og dosetten er lagt. Er denne seponeringen av tre typer medisiner etter eget ønske? Eller etter anbefaling av psykiater? Sikkert avklart med lege og en nedtrappings plan, men hvorfor alle på en gang. Da vet du ikke hvilke medisiner som du holder på og seponere som gir disse symptomene. Anonymkode: 6b9fb...91f 0 Siter
Fru2020 Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er denne seponeringen av tre typer medisiner etter eget ønske? Eller etter anbefaling av psykiater? Sikkert avklart med lege og en nedtrappings plan, men hvorfor alle på en gang. Da vet du ikke hvilke medisiner som du holder på og seponere som gir disse symptomene. Anonymkode: 6b9fb...91f Den ene, som jeg har brukt 4 måneder på, er etter anbefaling fra psykiater. De to andre er etter eget valg. De to har jeg tatt en om gangen så jeg skal ha litt kontroll. Det er etter seponering av Lamictal jeg har kjent det mest i kroppen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Fru2020 skrev (3 minutter siden): Den ene, som jeg har brukt 4 måneder på, er etter anbefaling fra psykiater. De to andre er etter eget valg. De to har jeg tatt en om gangen så jeg skal ha litt kontroll. Det er etter seponering av Lamictal jeg har kjent det mest i kroppen. Jeg er blitt anbefalt av psykiater å aldri gjøre mer enn en endring av gangen. Da vet man ikke hva som eventuelt gjør hva. Anonymkode: 1ca86...ab6 1 Siter
Fru2020 Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er blitt anbefalt av psykiater å aldri gjøre mer enn en endring av gangen. Da vet man ikke hva som eventuelt gjør hva. Anonymkode: 1ca86...ab6 Jeg har bare gjort en endring om gangen. Men de har kommet i tett rekkefølge. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Fru2020 skrev (12 minutter siden): Jeg har bare gjort en endring om gangen. Men de har kommet i tett rekkefølge. Du har skrevet før at du har 3-4 depresjoner i året. Litt bekymret for det at du seponerer så "grovt" nå og hva som eventuelt vil skje fremover. Anonymkode: 1ca86...ab6 0 Siter
Livetsperle Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Etter som du har trappet ned på 3 medisiner (den 3 nå) så er det usikker på hvilken du reagere på. Ved antidepressiva så kommer ikke alltid symptomene på nedtrappinga med en gang, men kan komme litt her og der og svinger og blir intense hos noen. Jeg selv har ME og jeg ville vært veldig forsiktig med å trappe ned så fort med så mange medisiner. Selv om du har tatt en om gangen så virker ikke som du har hatt en periode der du ikke trapper ned.. altså får en pause. ME er en nevrologisk sykdom og du trapper ned på nevrologiske medisiner så du vil garantert kjenne noe. Hvilken du kjenner på er usikker nå. Bare vær forsiktig 0 Siter
Sokk Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Fru2020 skrev (2 timer siden): Som jeg skrev i følelsesinnlegget mitt så har jeg nå snart seponert tre typer medisiner. Den siste uken er det Lamictal som er på vei ut. Skal bruke to uker på å seponere 200 mg. Jeg er så rar I hodet. Ting følger ikke helt med. Jeg føler jeg er i ferd med å få blodtrykksfall, noe som jeg ofte får, men så blir der ikke svimmelhet men noe som ligner. Jeg er bomull I hode. Jeg føler meg rar hele tiden. Kan dette være pga seponering? Eller kan det være ME en min som reagerer på at jeg har vært på ferie? Er det noe jeg kan gjøre? Jeg kan ikke stoppe seponeringen fordi jeg er på to ukers ferie (i Sverige) og dosetten er lagt. Når seponerte du Efexor? Fra hvilken dose og hvor lenge gikk du på den dosen? Efexor er kjent for å gi seponeringssymptomer dersom man ikke tar det svært sakte. Denne medisinen (en SNRI) og medisiner av typen SSRI kan gi såkalte «brain zaps», det er bare å google det. Er det dette du opplever? En venninne av meg beskrev det som at bildet «lagget» litt når hun beveger hodet, mens jeg opplevde det som mer lyd, en whoosh som stort sett kom tre ganger rett etter hverandre. Jeg kan også få en slags «feberfølelse» som går gjennom kroppen når jeg seponerer eller har glemt en dose av en medisin fra disse klassene. Den gode nyheten er at det går over. Dersom det er uutholdelig går det an å trappe ned langsommere eller gå via en annen medisin med lengre halveringstid (Efexor går fort ut av systemet, så kroppen får ikke tid til å justere seg til fravær av medisinen). Lamictal (mot bipolar/depresjon) kan man i teorien seponere brått uten å få slike seponeringssymptomer, så jeg tipper at det ikke er den som gjør det. Men vi er jo forskjellige, så ingenting er vel utelukket. 0 Siter
Fru2020 Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du har skrevet før at du har 3-4 depresjoner i året. Litt bekymret for det at du seponerer så "grovt" nå og hva som eventuelt vil skje fremover. Anonymkode: 1ca86...ab6 Jeg tror at depresjonene nå i hovedsak er et samspill med me og kan behandles med hvile. Det er en av grunnene til at jeg seponerer medisiner. Jeg har heller ikke merket at de har hjulpet noe. Depresjonene kommer og går de selv med medisoi Livetsperle skrev (11 timer siden): Etter som du har trappet ned på 3 medisiner (den 3 nå) så er det usikker på hvilken du reagere på. Ved antidepressiva så kommer ikke alltid symptomene på nedtrappinga med en gang, men kan komme litt her og der og svinger og blir intense hos noen. Jeg selv har ME og jeg ville vært veldig forsiktig med å trappe ned så fort med så mange medisiner. Selv om du har tatt en om gangen så virker ikke som du har hatt en periode der du ikke trapper ned.. altså får en pause. ME er en nevrologisk sykdom og du trapper ned på nevrologiske medisiner så du vil garantert kjenne noe. Hvilken du kjenner på er usikker nå. Bare vær forsiktig Det er jo sant at det er nevrologisk begge deler. Jeg har ikke med meg mer medisiner så jeg kan ikke gjøre noe nå. Men får bare akseptere at det er slik. Sokk skrev (11 timer siden): Når seponerte du Efexor? Fra hvilken dose og hvor lenge gikk du på den dosen? Efexor er kjent for å gi seponeringssymptomer dersom man ikke tar det svært sakte. Denne medisinen (en SNRI) og medisiner av typen SSRI kan gi såkalte «brain zaps», det er bare å google det. Er det dette du opplever? En venninne av meg beskrev det som at bildet «lagget» litt når hun beveger hodet, mens jeg opplevde det som mer lyd, en whoosh som stort sett kom tre ganger rett etter hverandre. Jeg kan også få en slags «feberfølelse» som går gjennom kroppen når jeg seponerer eller har glemt en dose av en medisin fra disse klassene. Den gode nyheten er at det går over. Dersom det er uutholdelig går det an å trappe ned langsommere eller gå via en annen medisin med lengre halveringstid (Efexor går fort ut av systemet, så kroppen får ikke tid til å justere seg til fravær av medisinen). Lamictal (mot bipolar/depresjon) kan man i teorien seponere brått uten å få slike seponeringssymptomer, så jeg tipper at det ikke er den som gjør det. Men vi er jo forskjellige, så ingenting er vel utelukket. Det er venlafaxin jeg har sluttet på. (Og lamictal og truxal snart) Men den beskrivelsen av at ting lagger kjenner jeg meg selv igjen i. Det gjør at jeg ikke føler meg helt påkostet verden. Hvis det bare er å vente ut problemene så får jeg bare gjør det. Det er nå en uke siden jeg var ferdig med seponeringen. Noen anelse om hvor lenge jeg kan forvente disse problemene? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Efexor og venlaflaksin er det samme. Anonymkode: 92296...2ed 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.