Gå til innhold

Jeg ser nå som ungene er blitt ungdom/voksen at jeg gikk litt for mye opp i mammarollen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hverdagen bestod av først studier, så jobb, og ansvar for barn sammen med mannen. Jeg har brukt lite tid på meg selv og har ikke hatt noen hobbyer, kjøpt lite klær/ting til meg selv, ingen restaurant eller kinobesøk. Skulle jeg gjort ting omigjen ville jeg brukt littegrann tid på å bli kjent med meg selv utenom mammarollen. Jeg er lite definert og litt usynlig for meg selv og da sikkert for andre.

Hvordan har det vært med deg som har oppdratt barn?

Anonymkode: 69958...f02

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mine to ble født på 1990-tallet, så det er lenge siden jeg var småbarnsmor. Jeg tviholdt på hobbyen min, som medførte at jeg var ute av huset for å gå på korøvelse én fast kveld i uka. Jeg dro gjerne rett fra jobb, slik at jeg bare hadde meg selv å tenke på den dagen. Ofte benyttet jeg anledningen til å f.eks. ordne innkjøp av bursdagsgaver og andre pliktløp, mellom jobben og øvelsen. Særlig mens det første barnet var lite, satte jeg stor pris på dette friminuttet. Det var ikke kjempestemning hjemme de sjeldne gangene vi hadde seminar (øvelse en hel helg) eller konserter, men det gikk det også 🎶

Jeg var også med på noen "faste" venninnetreff, vi møttes hos hverandre på omgang ca. annenhver måned - én gruppe barndomsvenninner og én gruppe fra studietiden. Vi var 5-6 stykker i hver "klubb". Vi holder på ennå og har fulgt hverandre i mange år. Annen sosialisering var det lite av i småbarnsårene. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er lite definert og litt usynlig for meg selv og da sikkert for andre.

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, det er kanskje en fordel ved å få barn når man har kommet til 30-årene. Jeg føler selv at jeg har stoppet mentalt på ca 35 år, men jeg har sikkert noen gamlis-trekk også. 

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (37 minutter siden):

Mine to ble født på 1990-tallet, så det er lenge siden jeg var småbarnsmor. Jeg tviholdt på hobbyen min, som medførte at jeg var ute av huset for å gå på korøvelse én fast kveld i uka. Jeg dro gjerne rett fra jobb, slik at jeg bare hadde meg selv å tenke på den dagen. Ofte benyttet jeg anledningen til å f.eks. ordne innkjøp av bursdagsgaver og andre pliktløp, mellom jobben og øvelsen. Særlig mens det første barnet var lite, satte jeg stor pris på dette friminuttet. Det var ikke kjempestemning hjemme de sjeldne gangene vi hadde seminar (øvelse en hel helg) eller konserter, men det gikk det også 🎶

Jeg var også med på noen "faste" venninnetreff, vi møttes hos hverandre på omgang ca. annenhver måned - én gruppe barndomsvenninner og én gruppe fra studietiden. Vi var 5-6 stykker i hver "klubb". Vi holder på ennå og har fulgt hverandre i mange år. Annen sosialisering var det lite av i småbarnsårene. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, det er kanskje en fordel ved å få barn når man har kommet til 30-årene. Jeg føler selv at jeg har stoppet mentalt på ca 35 år, men jeg har sikkert noen gamlis-trekk også. 

Jeg synes det er fint å lese det du skriver. Hadde du en aktiv og involvert barnefar?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hverdagen bestod av først studier, så jobb, og ansvar for barn sammen med mannen. Jeg har brukt lite tid på meg selv og har ikke hatt noen hobbyer, kjøpt lite klær/ting til meg selv, ingen restaurant eller kinobesøk. Skulle jeg gjort ting omigjen ville jeg brukt littegrann tid på å bli kjent med meg selv utenom mammarollen. Jeg er lite definert og litt usynlig for meg selv og da sikkert for andre.

Studier er da i aller høyeste grad å bruke tid på seg selv? Jobb er også noe utenfor mammarollen, du var mao noe annet enn noens mor? 

Anonymkode: 1a0b0...025

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Studier er da i aller høyeste grad å bruke tid på seg selv? Jobb er også noe utenfor mammarollen, du var mao noe annet enn noens mor? 

Ja, absolutt! Synes bare å ha lest at flere andre drar på jenteturer,  hytteturer, kosekveld osv osv utenom jobb og studier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er fint å lese det du skriver. Hadde du en aktiv og involvert barnefar?

Vi hadde en fast fordeling av husarbeidet, slik at vi slapp stadige diskusjoner om hvem som skulle gjøre hva. Det var en fordel, selv om jeg tok en svært stor del av det som nå kalles "det tredje skiftet". Det falt dessuten helt naturlig for meg. 

Vi hadde "bare" én bil, og levering/henting falt på den som brukte den til og fra jobb. Jeg reiste nesten alltid kollektivt, slik at jeg leverte og hentet langt sjeldnere enn faren. Det skal også sies at han kjørte forbi barnehagen på vei til jobb og at alt fra matpakke til skiftetøy sto klart ved døra når de skulle dra 😉

Jeg gikk på møter, faren gikk på dugnader. Begge jobbet full tid etter at vi fikk barnehageplass, men vi hadde svært gode fleksitidsordninger, noe som ikke var en selvfølge tidlig på 1990-tallet.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, absolutt! Synes bare å ha lest at flere andre drar på jenteturer,  hytteturer, kosekveld osv osv utenom jobb og studier.

Blir du så mye mer "kjent med deg selv" på en hyttetur vs flere år i jobb og studier da?

Skrevet (endret)

Jeg la nesten alle hobbyer til side i 20 år, men jeg føler ikke på det samme. Jeg tenkte at det var en fase hvor prosjektet i fritiden var å følge opp barna. Det er ikke noe mer "fullverdig" liv å drikke øl med kamerater enn å se en barna spille fotballkamp eller konsert.

Jobben har hele tiden vært spennende.

Jeg kjente i perioder et desperat behov for egentid, må jeg si. Det var for tett program. Hvis jeg skulle gjort alt på nytt ville jeg insistert på færre fritidsaktiviteter for barna og dermed litt mer slakke i hverdagen.

Jeg har måttet finne nye ting å fylle tiden med nå, ja. Det er en tid for alt.

Endret av Grendel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...