Gå til innhold

Blir man litt blind selv for at ting ikke egentlig er like ille som det var? Eller kan det føles like ille selv om det for omgivelsene ikke virker like ille?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt knotete overskrift, men jeg lurer altså på om man blir litt blind selv for at ting egentlig ikke er like ille som det har vært en gang før?

I februar fikk jeg depresjon igjen og ble innlagt. Følte jeg ikke hadde hatt det så ille før. Spiste og drakk minimalt bl.a. Lå så og si bare i sengen også. Så etter noen måneder ble jeg heldigvis bedre og til slutt 'friskmeldt'.

Men nå siste måneden har jeg følt meg verre igjen og jeg tenker at dette føles like ille som sist. Men er det virkelig det? Jeg overspiser i stedet og klarer komme meg ut av sengen. Eller kan det føles like ille selv om det for omgivelsene ikke virker like ille?

Anonymkode: f6700...ae0

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Dersom man ikke har innarbeidet rutiner for å måle intensiteten av egne opplevelser opp mot objektive kriterier, er det lett å utvikle blindsoner, ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt knotete overskrift, men jeg lurer altså på om man blir litt blind selv for at ting egentlig ikke er like ille som det har vært en gang før?

I februar fikk jeg depresjon igjen og ble innlagt. Følte jeg ikke hadde hatt det så ille før. Spiste og drakk minimalt bl.a. Lå så og si bare i sengen også. Så etter noen måneder ble jeg heldigvis bedre og til slutt 'friskmeldt'.

Men nå siste måneden har jeg følt meg verre igjen og jeg tenker at dette føles like ille som sist. Men er det virkelig det? Jeg overspiser i stedet og klarer komme meg ut av sengen. Eller kan det føles like ille selv om det for omgivelsene ikke virker like ille?

Det viktige her er: det er negative endringer som er merkbare for deg = iverksett forebygging, kontakt fastlege/andre som følger deg opp asap.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (41 minutter siden):

Dersom man ikke har innarbeidet rutiner for å måle intensiteten av egne opplevelser opp mot objektive kriterier, er det lett å utvikle blindsoner, ja.

Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mener med dette?

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (35 minutter siden):

Det viktige her er: det er negative endringer som er merkbare for deg = iverksett forebygging, kontakt fastlege/andre som følger deg opp asap.

Ja, jeg har gitt beskjed men det er lite de kan gjøre. De har bare tilbudt seg å være med til lege for innleggelse men jeg ønsker ikke innleggelse.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mener med dette?

Det er en referanse til Immanuel Kant og "tingen for seg, tingen for meg". Men dette kan du få behandleren din til å forklare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...